Politică

articolul anterior articolul urmator

Incompatibilităţile de azi, desuete mâine

2
5 Sep 2013 10:36:18
Alina Gorghiu
Am observat faptul că în presă există o tendinţă de a afirma că, imediat
 după ce ANI a întocmit un raport, respectivul funcţionar sau demnitar 
este incompatibil.
Am observat faptul că în presă există o tendinţă de a afirma că, imediat după ce ANI a întocmit un raport, respectivul funcţionar sau demnitar este incompatibil.

Incompatibilităţile, conflictul de interese şi Legea privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, ba chiar justiţia, în general, sunt un subiect fierbinte zilele acestea.

 

A fost pusă în discuţie modificarea Legii ANI şi, bineînţeles, opiniile s-au împărţit ca de fiecare dată. Numărul tot mai mare de aleşi locali declaraţi incompatibili de ANI a relevat faptul că ceva nu funcţionează aşa cum ar trebui în acest sistem complex.  În realitate, se pare că cifrele nu sunt chiar atât de îngrijorătoare, aşa cum arătau unii colegi în urmă cu câteva zile: preşedintele ANI a declarat că nu ar fi vorba de 1.200 de aleşi locali din cele două judeţe care au fost supuse controlului – Constanţa şi Sibiu - ci de 120 de primari în stare de incompatibilitate.

La prima vedere, s-ar putea spune că problema nu este chiar atât de severă cum încearcă unele persoane să o expună. Totuşi, dacă ar fi să facem un calcul simplu, pornind de la premisa că în fiecare judeţ ar fi aproximativ 50 de primari în stare de incompatibilitate, ar însemna că, la nivel naţional, am numara aproape 2.100. Chiar dacă diferenţa de la 1.200 la 120 este foarte mare, cred ca ar trebui să ne punem toţi o întrebare: dacă problema nu sunt aleşii incompatibili în viziunea ANI, ci Legea ANI sau modul în care aceasta este interpretată? Pentru că am observat faptul că în presă există o tendinţă de a afirma că, imediat după ce ANI a întocmit un raport, respectivul funcţionar sau demnitar este incompatibil. Vreau să clarific un aspect încă de la început şi sper să nu mai existe confuzii de acest fel. În momentul în care am raportul ANI, nu pot să afirm că respectiva persoană vizată este incompatibilă, pentru că aş încălca prezumţia de nevinovăţie, un principiu de drept de ordine publică.

Mai mult, Legea nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea ANI, chiar în articolul 1, prevede că activitatea de verificare făcută de Agenţie este supusă controlului judecătoresc, deci funcţionarul sau demnitarul va fi incompatibil doar atunci când există o hotărâre definitivă şi irevocabilă a instanţei.


Care este de fapt problema pentru care cea mai mare parte dintre primari au fost găsiţi ca fiind în stare de incompatibilitate? Autorităţile judeţene au decis transformarea societăţilor constituite în temeiul Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unităţilor economice de stat ca regii autonome şi societăţi comerciale în societăţi reglementate prin Legea nr. 31/1990 privind societăţile, iar ulterior au decis să invite mai mulţi primari pentru a deveni asociaţi în aceste societăţi.

Deşi ambele legi au intrat în vigoare imediat după revoluţie, fiind votate deci de primul Parlament, Legea nr. 31/1990 a fost actualizată şi modificată frecvent, pentru a putea fi aplicată în continuare fără niciun fel de problemă.

De cealaltă parte, Legea nr. 15/1990 a fost dată pentru a organiza fostele unităţi economice socialiste de stat în regii autonome şi societăţi comerciale, clasificând societăţile în societăţi de interes naţional şi societăţi de interes local.

Dată fiind evoluţia economică, socială şi legislativă, îndrăznesc să susţin că dispoziţiile acestea, deşi nu au fost abrogate, sunt desuete, inaplicabile.


În concret, dacă unitatea administrativ teritorială este reprezentată de primar în adunarea generală a uneia dintre entităţile despre care am amintit anterior, respectivul primar va fi considerat de ANI ca fiind în stare de incompatibilitate conform art. 88 din Legea nr. 161/2003 privind unele mãsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnitãţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei.

Ceea ce eu consider neobişnuit este faptul că primarului, care în fapt a fost ales de un număr de locuitori pentru a-i reprezenta, nu i se permite să reprezinte unitatea administrativ teritorială în aceste societăţi de interes local sau naţional, după cum le clasifică legea, deoarece ocuparea simultană a acestor două funcţii reprezintă stare de incompatibilitate în condiţiile legii.
 

Problema reală cu care ne confruntăm în acest moment în aplicarea dispoziţiilor privind incompatibilităţile şi conflictul de interese este că aceste dispoziţii sunt răspândite într-un număr foarte mare de legi speciale. Acest fapt face doar ca dispoziţiile să fie neuniforme, neunitare şi foarte dificil de aplicat. Avem Constituţia care reglementează incompatibilităţile, legea ANI, legea autorităţii sau instituţiei publice în care persoana ce exercită o demnitate publică sau o funcţie publică îşi desfăşoară activitatea, precum şi alte legi ce au ca scop combaterea şi prevenirea corupţiei sau Codul penal.


Mulţi dintre colegii din opoziţie au fost vehemenţi în a declara că o modificare a legislaţiei anticorupţie nu este posibilă deoarece ar fi periclitate relaţiile europene, fiind “călcat în picioare MCV-ul”.

Efortul luptei anticorupţie a căpătat amploare odată cu angajamentul luat de România în vederea aderării la Uniunea Europeană, iar toate modificările făcute până acum în legislaţia anticorupţie au avut un caracter progresiv în sensul că s-a încercat o îmbunătăţire a metodelor de prevenire şi combatere a corupţiei şi s-au căutat în permanenţă metode prin care să fie stopate blocajele în înfăptuirea justiţiei. Or, dacă parlamentarii propun să fie modificată o lege tocmai pentru a o îmbunătăţi, nu văd unde ar putea să apară problemele cu Uniunea Europeană.


În final, pentru a le da asigurări celor sceptici, vreau să subliniez că orice modificare a unei legi nu va avea efecte retroactive, ci se va aplica doar pentru viitor. Deci, cei care se află în prezent în incompatibilitate nu vor putea beneficia de o eventuală modificare a legii. Au încălcat legea în vigoare astăzi, răspund chiar dacă o lege nouă intră în vigoare mâine.

 

Preluat şi pe  http://www.alinagorghiu.ro

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

2 Comentarii

tampa_killer
5.09.2013, 10:52:55

Alesul sau cel numit in functie publica trebuie sa cunoasca legea. Daca tu o incalci si mai ales o faci cu buna stiinta atunci meriti din plin nu doar sa ajungi un "incompatibil" dar si sa ti se interzica accederea in alta demnitate publica pe un anumit termen. Un primar chiar nu are de ce sa faca parte din alte CA-uri chiar si cand aceste firme sunt facute cu participarea primariei. Orice firma intra pe piata concurentiala. Concurenta este distorsionata in momentul in care un factor de putere este parte a unei firme. Ma gandeam ca liberalii inteleg asta cu usurinta caci sunt liberali Vor stat minimal. Dar ma insel !

Vanatorul/d.c.
5.09.2013, 10:57:45

Vai d-na Gorghiu, ca de obicei, e de-a dreptul incantatoare garagara dvs..! Daca va inchipuiti ca ANI sau procurorii, atunci cand inainteaza un dosar catre judecatori, pun in acel dosar foi cu bancuri si glume porcoase la adresa colegilor dumneavoastra de partid si alianta, insemna ca deja vreti sa traiti cat mai ecologic si si cat mai aproape de natura, drept pentru care ati luat-o pe aratura..! Nu mai departe decat prea apropiatul dvs. infractor si colegul de partid, "Transformer"-ul liberalismului penal, dl. Relu Puscariu, era asa de prezumtiv curat ca lacrima si virgin in cazier, incat ne-am infiorat de-a binelea atunci cand a halit vreo 5 ani de bulau (care l-a recurs s-ar putea sa fie vreo 7).

Modifică Setările