Politică

articolul anterior articolul urmator

Intransigenţa ministrului Justiţiei i-ar putea compromite un obiectiv major: desfiinţarea Secţiei Speciale

41
3 Mar 2021 20:36:38
Liviu Avram
Ministrul Justiţiei, Stelian Ion
Ministrul Justiţiei, Stelian Ion

Expunerea de motive a legii prin care, printre altele, Comisia Iordache a înfiinţat Secţia Specială are fix 13 (treisprezece) rânduri. Expunerea de motive prin care ministrul Justiţiei, Stelian Ion, propune desfiinţarea Secţiei Speciale are 13 (treisprezece) pagini. Efortul justificativ al ministrului s-ar putea să fie însă în zadar, pentru că e foarte posibil ca victoria să fie adjudecată de părintele ordonanţei (cum altfel?) 13.

Motivarea în bătaie de joc a înfiinţării Secţiei Speciale a trecut nesancţionată de către Curtea Constituţională, deşi îndeobşte Curtea se arată deosebit de pretenţioasă cu privire la calitatea motivării legii. Dar aici avem deja un patent: Curtea domnului Dorneanu renunţă la această exigenţă doar atunci când sunt servite interesele PSD.

În decizia din ianuarie 2018 prin care a validat înfiinţarea Secţiei Speciale (oficial numită Secţia de Investigare a Infracţiunilor din Justiţie – SIIJ), CCR a plantat, venită nu se ştie de unde şi fără să o justifice cumva, următoarea frază: „Curtea reţine că [înfiinţarea SIIJ] constituie o garanţie legală a principiului independenţei justiţiei, sub aspectul componentei sale individuale, independenţa judecătorului”.

În termini juridici, această frază se numeşte „considerent” şi CCR a statuat în mai multe rânduri că absolut toate considerentele dintr-o decizie, oricât de nejustificate sau de aiuritoare ar fi, sunt general obligatorii. Singura care le poate ignora sau încălca, pentru că nu există nicio posibilitate de sancţiune, este însăşi Curtea Constituţională – şi a făcut-o frecvent, mai ales de când a venit la conducerea sa Valer Dorneanu.

Din 2018 încoace, au fost patru tentative de desfiinţare a Secţiei Speciale iniţiate de fosta Opoziţie (PNL şi USR), şi toate au fost sortite unui previzibil eşec în Parlament. Toate au avut avizul consultativ al Consiliului Legislativ, condus pe atunci de Dragoş Iliescu, care s-a limitat să facă observaţii strict tehnice şi fără să aibă vreodată observaţii privind neconstituţionalitatea demersului, deşi semnalează şi asemenea vicii atunci când e cazul.

Un al cincilea proiect de desfiinţare a SIIJ a venit, la începutul anului 2020, de la Ministerul Justiţiei. Fostul ministru Cătălin Predoiu a însoţit desfiinţarea Secţiei Speciale de două prevederi pe care el le-a numit garanţii suplimentare de independenţă a magistraţilor: un aviz al procurorului general la punerea în mişcare a acţiunii penale împotriva unui judecător sau procuror şi un aviz al secţiei corespunzătoare a CSM la trimiterea în judecată. Proiectul a zăcut mai bine de un an la CSM, care n-a catadicsit să-l avizeze.

Succesorul său, Stelian Ion, a preluat aproape integral proiectul lui Predoiu, dar a eliminat cele două garanţii suplimentare, catalogându-le drept super-imunităţi. Proiectul său a primit un fel de aviz negativ de la CSM: Consiliul nu pare a reproşa atât desfiinţarea Secţiei în sine, cât faptul că nu se instituie în loc alte garanţii de independenţă a magistraţilor – măcar de genul celor propuse de Cătălin Predoiu. Stelian Ion a rămas însă pe poziţii – „fără super-imunităţi” - şi a adus în Guvern proiectul aşa cum l-a scris iniţial.

Între timp însă, s-a schimbat nu doar majoritatea parlamentară, dar şi şeful Consiliului Legislativ. Organismul este condus acum chiar de Florin Iordache, părintele ordonanţei 13 şi al Secţiei Speciale. Sub semnătura sa, Consiliul Legislativ a avizat pozitiv proiectul lui Stelian Ion şi mulţi au chiuit de bucurie că, în sfârşit, Florin Iordache a ajuns în situaţia de a contribui la uciderea monstrului pe care l-a creat. Cei care au chiuit s-au bucurat degeaba.

În avizul Consiliului Legislativ, deşi pozitiv, Florin Iordache a menţionat în premieră potenţialul de neconstituţionalitate al legii de desfiinţare a SIIJ, invocând fix considerentul plantat cu trei ani în urmă în decizia CCR: înfiinţarea SIIJ ar fi o garanţie legală a principiului independenţei justiţiei.

Proiectul lui Stelian Ion urmează să fie aprobat în Guvern şi apoi transmis spre adoptare Parlamentului. Dacă şi Guvernul, şi majoritatea parlamentară se dovedesc la fel de intransigente ca Stelian Ion şi nu prevăd măcar una dintre garanţiile propuse de Cătălin Predoiu (ambele ar fi, într-adevăr, cam excesiv), tare mă tem că soarta proiectului e pecetluită: PSD va ataca legea la Curtea Constituţională, iar Curtea domnului Dorneanu va declara legea ca fiind neconstituţională, pe motiv că ar înlătura o garanţie de independenţă a magistraţilor.

Merită riscat?

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

41 Comentarii

Vanatorul/d.c.
3.03.2021, 20:42:14

Cine e Stelian Ion, politrucul putred de corupt si penal care a ajuns ministrul Justitiei (desi a slugarit ani intregi dupa un mafiot pesedist notoriu ca Radu Mazare)..? ” ”O serie de dezvăluiri incendiare prezintă culisele politicii românești. Un episod incredibil se petrece la Constanța unde USR-istul Stelian Ion, cel care vrea să scape Constanța de sub domnia lui Radu Mazăre nu ar fi chiar străin de regimul pe care acum îl contestă. Cel puțin așa susțin jurnaliștii de la dezvăluri.ro. Stelian Ion a reușit contraperformanța de a fi cel mai mic profitor al regimului Mazăre-Făgădău, susține dezvăluri.ro. “Ani de muncă în sprijinul lui Mazăre i-au adus o garsonieră în cartierul Poarta 6, și aceea atribuită în condiții frauduloase. De la RAEDPP a primit în lucru mai multe dosare decât pot munci în mod real o întreagă echipă de avocați, dar suma încasată pentru ele a fost una modică. Toate acestea s-au schimbat, odată cu apropierea alegerilor din 2016 și intrarea lui Stelian Ion în politică: Mai întâi, Decebal Făgădău i-a aprobat schimbul garsonierei din Poarta 6 cu una în Faleză Nord. Sub semnătura aceluiași Făgădău, Stelian Ion a cumpărat apartamentul pe o sumă la jumate față de piață, prețul fiind stabilit de subordonații lui Făgădău pe baza unui regulament votat de consiliul local la propunerea fostului primar Radu Mazăre. În același timp, RAEDPP a schimbat abordarea, și în loc de multe contracte prost plătite i-a dat acestuia doar câteva dosare, dar plătite de 10-20 de ori mai bine. Nu în ultimul rând, apartamentul din Faleză Nord a ”produs” 10.000 de euro, în urma unui proces intentat de Stelian Ion unei companii de imobiliare – proces care a fost rezolvat în spatele ușilor închise, firma plătindu-i avocatului 10.000 de euro pentru ca acesta să renunțe la proces”, dezvăluie sursa citată. Jurnaliștii arată cum în iunie 2016, Stelian Ion a intentat proces firmei Euro House Construct SRL, care demarase construirea unui imobil la mică distanță de locuința lui. În august Stelian Ion chemă în instanță și Consiliul Local Constanța și cerând anularea planului de urbanism. La jumătatea lui noiembrie Stelian Ion renunță la proces. “Explicația acestui gest apare în declarația de avere pe care el o depune un an mai târziu – în care scrie că a încasat 10.000 de euro de la firma pe care o chemase în judecată”, au arătat jurnaliștii. “Acum 100 de ani, Kaiserul Wilhelm spunea că orice om are prețul său. Pentru Stelian Ion, prețul a fost de 10.000 de euro – pentru care a renunțat la sănătate, la spații verzi și la principii. De fapt, nici măcar 10.000 de euro, pentru că din aceștia el a trebuit să achite cheltuielile de judecată, rămânând cu și mai puțini bani”, au mai arătat jurnalistii.” (https://www.capital.ro/dezvaluiri-fara-precedent-cine-e-stelian-ion-de-la-usr-si-ce-legatura-are-cu-radu-mazare-dezvaluiri-incendiare.html https://www.dezvaluiri.ro/stelian-ion-a-ales-banii-in-locul-ierbii/?fbclid=IwAR2TU5I3L9iAKgD2j4Z7b8lECED8sDUegTR6KfPRX8GmKdb2bItc2kd-9OI)

-13 (29 voturi)
Vanatorul/d.c.
3.03.2021, 20:43:37

Ascultarea ”colaterala” a telefoanelor, falsificarea inregistrarilor (a probelor in general) si arestarea preventiva doar pe baza delatiunilor, toate aduc cu metodologia juridica a..Gestapoului. Multi dintre cei ”prinsi cu mâța-n sac” sunt dispusi sa declare dupa..dictarea procurorului, numai sa scape cu averea neatinsa si sa nu fie arestati..! De aceea ”marețele” dosare de coruptie instrumentate in ultimi ani de gasca de subalaterni de tip randași a lui Codea si-ai Luluței (Negulescu-Portocala Zdreanta e.. prototip si totodata ..mostra de astfel de subalterni) sunt ”desfiintate” in instante sau intra in prescrierea faptelor (pana gasesc ei probe materiale irefutabile cu care sa se prezinte in fata judecatorilor). ”Pestii mari” (majoritatea lor fiind companii straine, din tari ale caror ambasadori CORUPTI le ”tineau spatele” lui Iohnis si Kovesi), au continuat si continua sa devalizeze resursele tarii fara sa fie deranjati de gasca de procurori mafioti ai lui Kovesi decat cu dosare..”tardive” sau ”la fonfle” , intrumentate si ”probate” in asa fel incat, fie sa le ajunga din urma prescriere faptelor, fie sa primeasca decizii de achitare din partea judecatorilor, unii dintre ei mâna-n mâna cu procurorii..! In plus, SUNTEM MARTORII (SI VICTIMELE) UNUI FALS MEDIATIC bine ”instrumentat si orchestrat”..! Pe de-o parte se vorbeste de extraordinarele rezultate obtinute impotriva coruptiei de catre ”eroii” Coldea si Luluța, iar in realitate numarul marilor corupti scapati de puscarie, precum si valoarea prejudicilor ramase nerecuperate sunt in crestere..! Oricum, falsul care ne-a invrăjbit (”Romania=stat de drept functional bazat pe un act de justitie corect, strict legal si constitutional) nu va mai dura mult timp..! Deja buboiul s-a spart, omerta nu mai functioneaza cum trebuie, si aflam zilnic despre manariile juridice, protocoale secrete si implicarile in lovituri politico-mafiote a unora de alde Coldea sau Luluța, credibilitatea in aplicarea corecta a metodologiei juridice de catre procurori, si in general credibilitatea actului de justitie, fiind in prabusire libera..! In Romania, statul de drept n-a existat niciodata, nici macar o secunda..! La fel cum n-a existat nici independenta justitiei si nici un corp de magistrati absolut integru, neutru politic, incoruptibil.Cele mai importante asociații ale magistraților din România, AMR, AJADO, UNJR și APR, cer specialiștilor Comisiei Europene refacerea raportului MCV pentru că sunt pline de erori. Această cerință făcută de Asociația Magistratilor din Romania (AMR), Asociația Judecătorilor pentru Apărarea Drepturilor Omului (AJADO), Asociația Procurorilor din România (APR) și Uniunea Națională a Judecătorilor din România (UNJR) a fost exprimată la întâlnireacu experiții Comisiei Europene aflați în misiune în România. Cele patru asociații au susținut că "ultimele rapoarte MCV contin erori factuale grave, având un caracter vădit subiectiv, atât prin modul distorsionat de raportare a unor stări de fapt, cât și prin omiterea unor probleme grave ale justiției din România, a căror existență a fost dovedită și nu mai poate fi ignorată". "Fără acest demers strict necesar, nu se va putea vorbi despre rapoarte şi recomandări viitoare în acord cu scopul MCV, continuarea unei prezentări/analize cu evidente accente nereale, de un formalism inutil, nefăcând decât să contribuie la agravarea problemelor din justitie, si nu la rezolvarea acestora", se mai arată în solicitarea celor patru asociații profesionale.

-5 (19 voturi)
Vanatorul/d.c.
3.03.2021, 20:49:30

”Vă prefaceți că nu știți de ce s-a înființat această secție. Va reamintesc eu, pe scurt: pentru că, atunci când de anchetarea magistraților se ocupa DNA, aveam parte, în fapt, de o amplă operațiune de confecționare a unor dosare pentru șantajarea instanțelor de judecată. Când Secția s-a înființat, la DNA dospeau pentru vremuri 'oportune' peste 4.000 de dosare pe numele unor magistrați. Când a fost momentul transferului acestor dosare la nouă secție, același DNA a clasat mai mult de jumătate dintre ele. Dovadă clară că erau ținute doar că metodă de șantaj. Pe atunci era totul în regulă, nu-i așa, pentru că doamna Kovesi și acoliții ei aveau drept de viață și de moarte asupra Justiției, punând pumnul în gură judecătorilor și forțându-i să danseze în câmpul tactic după muzica serviciilor.” (C.P. Tariceanu, fost premier, fost presedinte PNL) Acum sa vedem pe cine sperie sperie existenta acestei Sectii Speciale..? Pai e foarte clar..! Exact pe mafiotii in roba de procurori si judecatori, care se dedau si acum si care s-au dedat si pe vremea lui Coldea si Kovesi la tot felul de ”facaturi” si abuzuri metodologice , juridice, etc..! Faptele si documentele vorbesc de la sine..! Cat a fost Sectia Speciala sub aripa lui Luluța. aceasta Sectie se ocupa STRICT (numai) cu ”fabricarea” de dosare si cu santajul magistratilor care nu aplaudau facaturile la care s-au dedat Coldea si cu ea, Luluța, precum si negulestii ei zdreanță din ”trupele de elita” ale mafiei din DNA imbracate in robe de procurori..! In acelasi timp, adica in perioada cat SIIJ fost sub subordine lui Luluța, niciunuia dintre negulestii ei zdreanță, nu i-a zis nimeni nici ”da-te ma incolo”, desi abuzurile si manariile lor erau deja in toata presa si anchetate de catre inspectia judiciara..! Cat a fost la DNA, sub conducerea directă a lui Kovesi, SIIJ functiona ca un scut de protectie care avea ca singura misiune protejarea cuibului de mafioti in roba de la DNA si intimidarea si santajul magistratilor care nu pocneau din calcaie in fata lor..! Asta a fost adevarul, oricat i-ar mai pupa unii in dos pe ”zeița” Luluța si pe negulestii zdreanță din ”echipa ei de elită”..! La ”adapostul” anti-pesedismului ”de parada (altminteri si Luluța si Coldea mancau, beau si puneau tara la cale la vilele SRI impreuna cu Ghiță, Ponta, Dragnea, Dancu, exista dovezi irefutabile) si in spatele gargarei cu ”lupta anticoruptie”, cei doi ,Coldea si Kovesi, abuzand de functii si puterea pe care acestea le-o ofereau (dar si de docilitatea penala a celui pe care il plantasera la Cotroceni in iarna lui2014) au falsificat actul de justitiei, dedandu-se la abuzuri si facaturi judiciare inimaginabile intr-un stat de drept care se voia functional, real, dar in care drepturile si libertatile constitutionale ale cetateanului nu faceau doi bani in fața lui Coldea, Kovesi si negulestilor lor din ”echipele de elita” ale DNA..!

-5 (21 voturi)
Tomescu Tom
3.03.2021, 20:48:21

Ștefan Iordache ar fi trebuit promovat în locul d-lui Dorneanu.. :)) Orice lege oricât de strâmbă .. ar fi fost perfect constituțională ..Și nici un judecător din țara asta nu ar fi strâmbat din nas ..

-9 (9 voturi)
M Costi
3.03.2021, 21:00:21

@Liviu Avram - O.K. , daca-i ordin , sa fie desfiintata SIIJ , prea ii incurca pe multi , atat din tara cat si din strainatate ! Insa , ce punem in loc , refacem sectia din cadrul DNA ? P.S.Ati uitat sa mentionati , si de data asta , faptul ca SIIJ este singura structura din cadrul Procuraturii in care numirile se fac de catre CSM , factorul politic nemaifiind implicat in numiri ! Asta sa fie cauza insistentelor de desfiintare a SIIJ ?

-14 (20 voturi)

Vezi toate comentariile (41)

Modifică Setările