Iohannis: Este clar că, într-o ţară cu natalitate redusă şi cu migraţie negativă, un sistem de pensii gestionat preponderent de stat nu este sustenabil

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Klaus Iohannis a declarat, la o dezbatere pe tema educaţiei, că este absoclut necesară educaţia economică, atât pentru a sprijini asumarea valorilor specifice economiei capitaliste de piaţă, dar şi pentru a îi apăra pe tineri de falsele promisiuni ale populismului. Acesta a explicat că „este clar că într-o ţară cu natalitate redusă şi cu migraţie negativă un sistem de pensii gestionat preponderent de stat pur şi simplu nu este sustenabil”.

La evenimentul de lansare World Development Report: „Learning to Realize Education’s Promise”, preşedintele Klaus Iohannis a spus că educaţia economică, dimensiune relativ marginalizată a educaţiei, este absolut necesară pentru a sprijini asumarea valorilor specifice economiei capitaliste de piaţă, dar şi pentru a-i apăra pe tineri de falsele promisiuni ale populismului.

În acest context, el a vorbit şi despre discuţiile privind pilonul II de pensii.

„Voi da ca exemplu dezbaterea pe marginea sistemului de pensii administrat privat, dezbatere care acum este în curs, o dezbatere cu o dinamică foarte interesantă la nivel guvernamental. Iese cineva şi spune «Nicio problemă, uitaţi!». Iese altcineva şi zice «Nu desfiinţăm!». Iese altcineva şi zice «Dar îl transformăm în opţional!». Eu ştiu ce să înţeleg de aici şi în consecinţă avertizez, dar cei care sunt direct vizaţi de multe ori, nu aş zice că nu înţeleg, nici nu-i interesează dezbaterea, fiindcă sunt preocupaţi de alte şi alte chestiuni, ori aici cred că şi sistemul educaţional are vina lui, şi sistemul are rezultatele lui, le vedem zilnic la televizor. Este clar că într-o ţară cu natalitate redusă şi cu migraţie negativă, un sistem de pensii gestionat preponderent de stat pur şi simplu nu este sustenabil. Orice promisiune că se poate continua aşa este doar o tentativă de amăgire a populaţiei, sacrificând bunăstarea viitorilor pensionari. Dar toate acestea sunt exemple punctuale. Nevoile educaţionale ale copiilor şi tinerilor se schimbă constant, la fel şi metodele de predare", a declarat Iohannis.

Şeful statului a mai afirmat că, la nivel naţional, România se confruntă cu o criză demografică amplificată de un nivel ridicat al abandonului şcolar şi de o participare scăzută la învăţământul superior.

„Vorbesc aici şi de insuficienta finanţare a proiectului ROSE, care iniţiase schema de granturi pentru licee, destinată reducerii abandonului şi facilitării tranziţiei spre învăţământul superior. Dar astfel de exemple sunt numeroase. Drept rezultat, continuăm să ne îndepărtăm de obiectivul Europa 2020, sau 20-20 cum se spune mai nou, în domeniul părăsirii timpurii a şcolii, cu o cifră de peste 18%", a declarat Iohannis, ironizând-o pe Viorica Dăncilă.

Preşedintele a mai spus că atunci când se vorbeşte despre obiectivele educaţiei trebuie să fie puse întrebările „Ce şi cum dorim să înveţe copiii şi tinerii din România?" şi „Ce îşi doresc să devină tinerii din România?".

„Foarte multe lucruri depind de ceea ce se învaţă la şcoală, unde nevoia de adaptare a programei şcolare la realitatea economică şi socială este pregnantă. Dincolo de calităţile intrinseci ale sistemului educaţional, acesta aduce valoare adăugată în societate atunci când este adaptat nevoilor economiei moderne, caracterizate actualmente printr-un grad ridicat de tehnologizare şi digitalizare. Desigur, educaţia nu se poate limita doar la instruirea unor buni angajaţi, ci trebuie să meargă în direcţia formării unor buni cetăţeni, suficient de informaţi pentru a înţelege principalele dimensiuni ale dezbaterii publice, pentru a avea spirit de iniţiativă, dar şi pentru a-şi cunoaşte drepturile şi obligaţiile civice. Şi aici, foarte multe depind de ceea ce se învaţă la şcoală", a adăugat Iohannis în discursul său.

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite