Politică

articolul anterior articolul urmator

Marele jaf din noiembrie 2013

26
6 Nov 2013 19:37:10
Matei Udrea
Ponta a găsit soluţia pentru a împăca şi baronii, şi prietenii petrolişti: păstrează redevenţele şi mai bagă un bir
Ponta a găsit soluţia pentru a împăca şi baronii, şi prietenii petrolişti: păstrează redevenţele şi mai bagă un bir

România a cheltuit pentru construcţia de autostrăzi 9 miliarde de euro din 1990 şi până anul trecut. Aproape 400 de milioane pe an. La un preţ mediu de 10 milioane de euro/kilometru (bulgarii plătesc, în zonele de munte, 5,5 milioane de euro/kilometru), ar fi trebuit ca România să dea în folosinţă, după Revoluţie, 900 de kilometri de autostradă. Cu cei 140 construiţi înainte de 1989, am fi avut acum peste 1.000.

În realitate, ţara noastră are, la finalul lui 2013, un număr total de 545 de kilometri de autostradă (cu tot cu cei făcuţi în timpul comunismului). Un calcul simplu ne arată că s-au construit 405 kilometri (un preţ mediu de aproape 22,4 milioane de euro / kilometru), în condiţiile în care autostrăzile au fost construite, aproape în totalitate, la şes şi podiş (prin comparaţie, preţul mediu al kilometrului de autostradă la câmpie este în Bulgaria de 2,4 milioane de euro).

Cu excepţia direcţiei Piteşti - Bucureşti (tronson făcut pe vremea lui Ceauşescu) - Constanţa, nicio altă direcţie strategică n-a fost realizată în România. Nu s-a legat graniţa de Vest de Bucureşti, nici Capitala de Cluj şi Iaşi, nu s-a realizat mult-aşteptatul coridor peste Munţii Carpaţi, nu s-au legat provinciile istorice între ele (Ţara Românească-Transilvania, Transilvania-Moldova, Moldova-Ţara Românească). 

Cifrele de mai sus arată că, din 1990 şi până acum, nu banii au lipsit în România pentru a se construi mult-râvnitele şosele de mare viteză. Cu cele 9 miliarde de euro cheltuite în România pentru nişte bucăţi de tronsoane care ajung nicăieri (nu s-a realizat încă nicio legătură a centrului ţării cu ieşirile spre Ungaria, Bulgaria sau Moldova), vecinii de la Sud ar fi construit peste 2.700 de kilometri de autostradă (preţul mediu în Bulgaria este de 3,3 milioane de euro / kilometru, ţara având în total 562 de kilometri în folosinţă, cu aproape 20 mai mult decât România).

Aceleaşi pretexte, alte biruri

Acum, guvernul Victor Ponta anunţă două lucruri aparent fără legătură. Printre multe alte majorări de taxe, va introduce din 2014 o nouă acciză, de 7 eurocenţi / litrul de benzină şi motorină. Banii strânşi astfel (se speră la 26 de miliarde de euro) ar urma să fie folosiţi la finalizarea a 4.000 de kilometri de autostrăzi, pretind premierul şi acolitul său, Crin Antonescu, şeful PNL.

Anunţul a fost făcut luni (după o săptămână în care pesedistul Ponta a negat cu înverşunare introducerea noii taxe), în acelaşi timp cu un altul trecut aproape neobservat: redevenţele încasate de statul român de la companiile care extrag hidrocarburi nu se vor mări. Asta, după un an şi jumătate în care acelaşi premier socialist Ponta a avertizat, cu toate prilejurile, că guvernul va mări redevenţele cuvenite României din exploatarea petrolului şi a gazelor naturale imediat ce va putea să le renegocieze, adică din 2014.

Ce se poate face cu 850 de milioane de euro

În Norvegia, redevenţele sunt de 50%, la care se adaugă 28% impozitul pe profit. În ţările arabe şi în Rusia, unde se practică alt sistem (acela de împărţire a producţiei între guvern şi compania care exploatează zăcământul), statul ia până la 60% din profit (în zona Golfului) şi chiar peste 70% în Rusia.

În SUA, redevenţele (care se plătesc către proprietarii pământurilor, şi nu către stat) oscilează între 12,5-30%, iar statul primeşte 35% din profit.

Prin actuala Lege a petrolului (care include şi gazele naturale), redevenţele plătite de companiile care exploatează zăcămintele de hidrocarburi de pe teritoriul României se încadrează în marja 3,5-13%. Conform datelor oferite chiar de Petrom, numai în 2011 redevenţele plătite statului român au fost de 173 milioane de euro, în condiţiile în care valoarea vânzărilor pe segmentul de explorare şi producţie a fost de 2,7 miliarde de euro.

Asta înseamnă că Petrom a plătit redevenţe în valoare de 6,4 %, în condiţiile în care profitul firmei austriece în acel an a trecut de 850 de milioane de euro. Anul trecut, profitul a crescut cu încă 5%. Cu 850 de milioane de euro, vecinii bulgari ar construi 250 de kilometri de autostrăzi pe an…

Haiducia „socialistă“: luăm de la săraci ca să dăm la bogaţi

Aşadar, politicienii români au luat, la începutul lui noiembrie 2013, două hotărâri strategice majore: protejarea profitului obţinut de petrolişti din resursele naturale ale ţării concomitent cu instituirea unei noi taxe pe carburanţi, bir care va fi suportat de întreaga populaţie a ţării, la pachet cu toate firmele, prin intermediul potenţialului inflaţionist al acestuia (toate produsele alimentare şi nealimentare se vor scumpi, deoarece costurile transportului intră în preţul final).

În Norvegia, de exemplu, ţară de asemenea cu însemnate resurse naturale de hidrocarburi, fondurile pentru dezvoltarea infrastructurii (şi nu numai) au provenit, începând cu anii 1970, din taxele impuse pentru exploatarea acestor zăcăminte, dar şi din profitul obţinut de compania de stat înfiinţată special pentru aceasta. În România, după ce politicienii au falimentat compania petrolieră de stat, au vândut-o la un preţ subevaluat, iar acum pretind noi taxe populaţiei pentru modernizarea ţării, după ce au risipit miliarde sub acelaşi pretext.

Exact ca la Radio Erevan. E adevărat, Victor Ponta s-a ţinut, în sfârşit, de cuvânt: măreşte „redevenţele“ la benzină şi motorină. Cu o mică menţiune: nu pentru companiile străine care extrag hidrocarburi în România, ci pentru locuitorii care le folosesc. Se împacă astfel taberele care contează: clientela de partid care vrea în continuare bani să „construiască“ autostrăzi ca şi până acum, dar şi petroliştii.

Ce-ar mai fi de spus? Poate repetarea cuvintelor din scrisoarea trimisă la 1798 de Parrant, viceconsului Republicii Franceze în Moldova, către şefii săi de la Paris: „Trebuie să spunem că aici întâlnim două păcate mari, care, orice ai face, se vor împotrivi mereu înfloririi la care ţinutul acesta frumos ar putea să ajungă. (...) Cele două păcate sunt cârmuirea, care, prin natura ei, este o adevărată nenorocire, şi depopularea, urmarea nefericită a celei dintâi. Provincia aceasta are şi un stăpân, însă un stăpân străin, care o jefuieşte, care este silit s-o jefuiască şi să facă acest lucru cu o grabă necrezut de mare. Miniştrii de lângă el ştiu să facă întocmai ce face el. Toţi slujbaşii au grijă să le urmeze pilda, încât întreaga cârmuire nu este altceva decât un jaf; toţi membrii ei sunt nişte lipitori dornice să sugă ultima picătură de sânge a unor mulţimi vlăguite“.

P.S. Compania de stat Petrom, cu toate rafinăriile, instalaţiile şi peste 250 de perimetre în exploatare, a fost vândută austriecilor de la OMV de o altă guvernare socialistă (cabinetul Adrian Năstase) în 2004, atunci când s-a stabilit şi actuala marjă a redevenţelor. Năstase a vândut pachetul majoritar de acţiuni de la Petrom cu 600 de milioane de euro, sumă pe care austriecii o amortizează acum din profitul obţinut în numai 10 luni de funcţionare a companiei. Actualul premier, Victor Ponta, făcea parte din guvernul care a parafat acel contract.

Acest text a fost publicat pe mateiudrea.wordpress.com

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

26 Comentarii

Paun Al
6.11.2013, 20:12:19

Inca odata ati pus punctul pe i . Nu lipsa banilor este cauza pentru care nu avem autostrazi , infrastructura etc ... ci irosirea lor , Praduire cum cum nu o mai face nimeni in Europa . Cat rau ne au facut si ne fac alesii nostri , nu ne fac strinii. Petrom , si altii doar profita . Un alt exemplu este bugetul sanatatii : in 2000 era de aprox 1 miliard de Euro. Acum este de aprox 5 mliarde . Au crescut salariile din sanatate ,sau calitatea serviciilor de 5 ori? Nu ar trebui sa ne intrebam mai intai cum de am putut genera o clasa politica de o calitate atat de proasta ? Nu este suficient sa ne uitam la consecinte .

+7 (7 voturi)
Carmen Florea
6.11.2013, 20:21:44

Adica din 1798 nu s-a schimbat nimic. Scrisoarea e actuala,numai ca cine-i 'stapanul strain'? De unde dracu' vine? O fi avand ceva radacini orientale,adica provine de la discriminati? Stim unul:Ilici. Pe scurt,gospodarire in Romania exact ca la discriminati: hotie la greu,guleai Ivane pe ce-a mai ramas,ca maine s-a vedea,nu e in firea discriminatilor sa si mai gandeasca... inca si pt maine.

+2 (4 voturi)
Vanatorul/d.c.
6.11.2013, 20:27:07

Imnul PSD, ale carui versuri il "inflacareaza" pe Ponta, in directia unei monumentale prabusiri a nivelului de trai, a economiei nationale, a statului de drept si democratiei, toate astea intru fericirea tuturor membrilor de partid, fie ei semianalfabetii traditionali si parazititii sociali, fie baronetul si trepadusii lui..! Cu inima curata Cu vorba inteleapta Vom face sa renasca Natiunea Romaneasca Cu stanga vom invinge Iar raul se va stinge Cu dragoste de tara Vom face primavara Refren: Venim,venim,venim cu forta sa cladim Dreptatea,omenia si cinstea-n Romania Venim,venim,credinta noastra s-o zidim Dreptatea,omenia,la noi in Romania. Si solidari in toate Pentru comunitate Social democratia E pentru Romania Si vom cladi-mpreuna O viata mult mai buna Acum sa reinvie A noastra Romanïe. Recunosc ca eu m-am prapadit de ras, nu alta..!

+3 (9 voturi)
Utilizator Adevărul
7.11.2013, 00:45:43

Comentariu considerat abuziv.

STEFAN MATEI
7.11.2013, 06:47:38

dle udrea ,puneti tunurile pe acesti impostori,de fapt asta este datoria presei,credeti ca noi nu am intuit aceste jafuri si sincer nu trebuie sa vina guran sau nu stiu ce mare guru platit tot de multinationale sa ne trezeasca,presa trebuie sa fie in slujba cetateanului.aceeasi presa care de fapt a adus usl la putere si acum nu stie cum sa mai scape de acest stigmat,scapati-ne de ei acum,este o datorie cred eu,nu am votat si nu voi vota niciodata oameni creati de iliescu si nastase.zilele trecute o batranica saraca imi spunea ca ea tot spera ca ponta va face ceva pt romania,eu nefiind marele destept i-am spus ca nici nu stie si nici nu se pricepe,raspunsul a venit in aceste zile,dezastru national ponta

+2 (4 voturi)

Vezi toate comentariile (26)

Modifică Setările