Politică

articolul anterior articolul urmator

Maşina, proprietatea sfântă a românului

16
12 May 2013 18:48:54
Ioana Lupea

De la proprietatea ca moft în varianta iliesciană la sfânta proprietate pe care ai dreptul să o aperi cu preţul vieţii celui care o încalcă, atitudinea politicienilor români în chestiunea proprietăţii a fost evazivă. Nu au putut găsi niciodată o cale de mijloc între proprietatea ca toană şi proprietatea ca drept divin.

Dovada: recenta lege a restituirii ce a fost adoptată sub presiunea CEDO, la două decenii după căderea regimului totalitar de tip comunist, cu a lui proprietate comună. A deţine ceva în comun cu altcineva a devenit după 1990 o situaţie intolerabilă. A împărţi o proprietate este mobil de crimă între fraţi.  Românii au făcut sacrificii pentru a avea şi ei, fiecare individual, o proprietate. Un bucată mică de pământ pentru a cultiva cele necesare vieţii de zi cu zi, un apartament pe care riscă să-l piardă pentru că nu-şi mai pot plăti creditele către bănci, o maşină cu care să se fălească în faţa rudelor şi prietenilor. Mi se întâmplă des ca la întrebarea simplă "ce faci" să mi se răspundă cu o listă lungă sau scurtă de bunuri recent achiziţionate. A avea a devenit în aceste timpuri, în care şi "acasă" e doar un bun perisabil cum remarca un filosof german, sinonim cu a fi. Am, deci exist.

Pentru că au, unii politicienii sunt azi politicieni, altfel ar fi rămas în marea masă a anonimilor neştiuţi şi nevăzuţi. Iar mulţi dintre cei care nu au şi intră în politică o fac cu convingerea că la finalul mandatelor declaraţiilor lor de avere vor fi mai consistente. Politica noastră a încetat demult să fie, dacă a fost vreodată, o carieră în slujba binelui public şi în favoarea bunurilor comune, ci e doar o cale sigură spre a avea proprietăţi. De aceea şi nu pentru că ideologiile de dreapta aşează în centrul capitalismului proprietatea, unii politicieni au fost indignaţi de propunerea lui Victor Ponta ca autovehiculele implicate în infracţiuni rutiere să fie confiscate. Dacă pentru cei mai mulţi români proprietatea a ajuns un moft, a politicienilor e sigur sfântă. Unii se tem că odată deschisă posibilitatea confiscărilor prin Constituţie, un judecător ar putea ajunge mai uşor decât acum  şi la proprietăţile lor. Le e frică de pierderea proprietăţilor mai abitir decât de închisoare căci după ispăşirea pedepselor s-ar putea bucura liniştiţi de prosperitatea ce le vine din acumularea unor bunuri, pe căi ilicite sau ilegale.

Dintre toate posesiunile pământeşti, pentru români maşina are un statut cu totul şi cu totul special. Dreptul de a circula cu maşina a devenit mai important decât orice alt drept, protestele, marşurile, sărbările comunitare trebuie organizate în aşa fel încât să nu deranjeze cumva traficul rutier. Maşina e pentru români ce e vaca pentru indieni, adică sfântă. E mai mult decât un mijloc de transport din punctul A în punctul B, e status şi supracompensare a unui complex de inferioritate. Cu cât mai mare şi mai scumpă maşina cu atât mai mult se simte proprietarul ei superior şi intangibil. Poate şi de aceea, în cele mai multe infracţiuni rutiere sunt implicate supermaşini, unele conduse chiar de demnitari, de şoferii sau de odraslele lor. Din această perspectivă, România are două clase sociale,  clasa de sus a posesorilor de maşină şi cea de jos a  pietonilor demni de dispreţ ale căror trotuare în marile oraşe se îngustează în fiecare zi.  A nu avea o maşină stârneşte întotdeauna nedumerire şi compasiune, te expune aroganţei şi te face vulnerabil la abuzul proprietarului unei maşini care te poate lua pe capotă doar pentru că ai 80 de ani şi nu te mişti mai repede pe trecerea de pietoni.  

Confiscarea maşinii implicată într-o infracţiune rutieră înseamnă aşadar mai mult decât principiul exproprierii, este deposedarea de aura de putere, un fel de castrare.simbolică. Îi va fi greu lui Victor Ponta să-şi impună ideea în faţa unui parlament de proprietari şi de viitori proprietari de maşini.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

16 Comentarii

gigione
12.05.2013, 20:56:27

Păi soro, dacă te iei de maşina omului, îţi ia glanda, e firesc!!! Eu posed două bucăţi, una mai bună pt şosea şi drum lung, alta mai plebee (dacie) pt oraş şi diverse frecuşuri de colo colo. Am observat că, la benzinării dacă vin cu Dacia, amărîţii ăia care stau acolo să te ajute la pompă, îmi aruncă priviri dispreţuitoare şi trec să-l ajute pe altu, mai ostentativ, în schimb, dacă vin cu ailaltă, situaţia se schimbă. Sîntem un popor de snobi prostovani şi fuduli!

+5 (5 voturi)
Alexa Alexandru
12.05.2013, 22:13:41

Ai multa dreptate gigione. Cu chestia cum e poporul. Daca ziceam eu sareau toti la gatul meu, eram sters. Ma mananca limba, tot zic ceva. Chiar de se ofenseaza " Calu " si ma apostrofeaza. Vad ca imi urmareste toate comentariile si se da prietenul meu. Eram in Bucuresti cautand sa ajung la autostrada spre Pitesti. Aglomeratie mare, caldura sufocanta de august. Coloana de masini se opreste la un semafor. Deschid geamul din drepta si intreb o pitipoanca ( avea geamul ei de la volan deschis ) foarte politicos cum ajung la autostrada. Conducea ceva luxos, nu mai stiu ce era. S-a uitat la mine cu o lehamite si un dispret de mi-a fost rusine de masina pe care o conduceam ( o rabla veche ). Mi-am continuat drumul pe banda mea cand s-a facut verde. Dupa vreo 200 m o vad iar in dreapta pe dumneaei. Surpriza, zambet mare, amabila, politicoasa. Imi zice pe unde sa o iau ( avea cum pt ca ne deplasam ca melcul ). I-am multumit frumos. Ia zi gigione, care a fost motivul schimbarii la fata? " Sîntem un popor de snobi prostovani şi fuduli! ", tu ai zis-o, nu eu. Rabla mea nu avea nr de inmatriculare romanesti. Daca vream puteam sa o invit si la o cafea pe dansa, venea sigur.

+2 (6 voturi)
canadezul
13.05.2013, 03:36:03

asta e fara masini si e din moldova mea... 2 mandre araanjate si vopsite dupa ceva trageri prin spania, poposesc la o terasa in miez de vara cu scopul declarat de a-si umple matzul cu ceva. vine ospatrul si fatucile, dupa ce consulta lista de bucate, ciripesc delicat printre buzitele marcate de ceva activitati de sezon n spania... 2 topituri moldovenesti. la care ospatarul e spune ca nu servesc asa ceva. ofuscate fetele ii arata menu-ul... pai acolo sunt tochituri moldovenesti. topituri nu avem.

+4 (4 voturi)
canadezul
13.05.2013, 03:29:49

masina este simbolul social al romanului asa cum era pachetul de kent pus ostentativ pe masa, acum 30 de ani. si, ca de obicei, romanul discuta prea mult... daca e bine sau nu e bine. daca esti corect si nu alergi masina cu viteza supersonica, nu ai de ce sa fii ingrijorat. atingerea dreptului la proprietate e gargara. sa fie mai ingrijorati de atingerea libertatilor personale, de promovarea hotiei pe orice cale si la orice nivel. sa lase drobul de sare. intr-o tara in care intr-un weekend sunt zeci de morti in accidente, mai fineturi de astea cu dreptul la proprietate? pai daca vine este unu de ala nu mai decat un singur drept... si ala din lemn de brad.

+3 (3 voturi)
Nirolf
13.05.2013, 06:13:54

Problema nu este de "a avea" , nici macar de a avea excesiv , ci de a avea cu orice pret sau a avea ilicit . A avea mult ,tipator , sa ia ochii tradeaza frustari ce au sorgintea in genununea geneticei , sau altfel spus din vocatia de "neam prost" . A avea mult este si un reflex al inechitatii sociale grefate pe o educatie precara . Circula la un moment dat vorba ca bogatii propietari arabi de campuri petroliere, ghiftuiti de a avea, preferau sa-si schimbe masina , sa achizitioneze una noua decat sa suporte inconfortul de a fi spalata . Mi-a placut comentariu lui Alexa Alexandru : felicitari !

+5 (5 voturi)

Vezi toate comentariile (16)

Modifică Setările