Politică

articolul anterior articolul urmator

Măsuri ce pot fi adoptate de către guvernul tranzitoriu Orban, în domeniul Educaţiei

8
22 Oct 2019 07:35:57
Ştefan Vlaston

Guvernul Orban va trece, din prima sau din a doua încercare, de votul Parlamentului. Este util să vedem şi ce măsuri pot fi adoptate în perioada de tranziţie de un an, rămasă până la viitoarele alegeri parlamentare.  Sistemele sociale, în particular cele din educaţie, sunt inerţiale şi conservative. Este bine pentru că nu plonjează în aventuri cu final necunoscut, este şi rău pentru că se opun schimbărilor.

Schimbările trebuie să ţină cont de aceste lucruri, să nu destabilizeze şi gripeze funcţionarea acestor sisteme. De aceea trebuie introduse treptat, şi abia după ce au fost explicate şi lămurite de către  comunicatorii din sistem.

Sunt măsuri care pot fi luate imediat, altele abia după o largă consultare a specialiştilor şi salariaţilor din domeniu. Dacă nu sunt înţelese şi acceptate de către cei care lucrează în sistemul de educaţie, măsurile vor rămâne literă moartă, nu vor fi puse în operă, cum s-a întâmplat de atâtea ori în trecut. Iată cele mai importante măsuri ce trebuie  avute în vedere.

  1. O nouă schemă de personal la ministerul Educaţiei. Acum ministerul are 560 de salariaţi, dar a funcţionat şi cu 250. Trebuie curăţat ministerul printr-o nouă HG de funcţionare şi organizare, mai ales că este foarte probabil ca ministerul Educaţiei va prelua şi ministerul Cercetării. În acest caz, al schimbării denumirii ministerului şi prerogativelor sale, contractele de muncă ale persoanelor angajate în minister încetează.  Importante sunt şi instituţiile subordonate ministerului, de exemplu Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, responsabil de actuala curricula de la clasa a VII-a, cu 34-36 ore pe săptămână.
  2. Creşterea finanţării în bugetul pe 2020, simultan cu măsuri de verificare a eficienţei cheltuirii fondurilor alocate. Problema în finanţarea educaţiei nu este doar procentul din PIB alocat, ci şi modul în care ne asigurăm că banii sunt cheltuiţi cu eficienţa scontată. Altfel, dispar ca apa în nisip. Sunt obligatoriu de stabilit obiective şi ţinte precise, funcţie de care se alocă sau nu banii din bugetul de stat. Un astfel de obiectiv ar putea fi dat de progresul şcolar al elevilor, măsurat în mod obiectiv. Altul ar fi numărul de elevi/profesor, după verificarea numărului de elevi care vin la şcoală, nu a celor trecuţi în cataloage. În România avem 12 elevi pe profesor, în timp ce altă ţări au 18-22 elevi/profesor. Rezultatele la examenele naţionale reprezintă de asemenea o ţintă importantă de luat în calcul. Obiectivele şi ţintele sunt mai multe şi trebuie stabilit un cadru de 8-10 obiective fără de care nu se alocă finanţarea per căpiţă.
  3. Depolitizarea managementului şcolar la nivel de Inspectorate şi conduceri de şcoli. Scoaterea la concurs a funcţiilor de Inspectori Generali şi directori de şcoli care au delegaţie pe post. Actualizarea Consiliilor de Administraţie din şcoli, cu majoritate formată din părinţi. Dacă este posibil juridic, ar trebui scoase la concurs toate posturile de management din învăţământ, pentru a înlocui politrucii de partid cu oameni capabili şi dedicaţi sistemului.
  4. Măsuri pentru reducerea abandonului şcolar. Dincolo de sărăcia din unele familii, elevii abandonează şcoală şi pentru că nu le oferă competenţele cerute pe piaţa muncii. Trebuie elaborat un parcurs clar în acest sens, mărit numărul de trasee educaţionale, orientarea şcolară şi profesională gratuită şi oferită de cadre specializate. Mai multe avantaje materiale, burse, manuale şi rechizite gratuite, oferite copiilor cu probleme materiale în familie.
  5. Rezolvarea problemei toaletelor în curte din şcoli. Un organism al statului care să se ocupe exclusiv de această problemă, cu finanţarea adecvată. Trebuie analizată situaţia bazei materiale a şcolilor, în special din rural, şi aduse la un minim de confort şi igienă, prin alocarea de fonduri importante.
  6. Evaluarea şcolilor cu puţini elevi, comasarea mai multor unităţi sau transferul elevilor în şcoli mai mari, cu condiţii materiale mai bune.
  7. Descentralizarea în favoarea conducerilor de şcoli. Schimbarea prin HG a ROF (regulamentul de organizare şi funcţionare a şcolilor). Descentralizarea angajării cadrelor didactice şi a directorilor către Consiliile de Administraţie ale şcolilor. Consiliile de Administraţie să fie formate din 40% profesori, 40% profesori şi 20% reprezentanţi ai administraţiei publice locale.
  8. O serie de măsuri care să ducă la o mai mare siguranţă a elevilor şi profesorilor în şcoli.
  9. Organizarea unor grupuri de lucru, formate şi  din specialişti independenţi, care să propună, în patru luni,  soluţii aplicabile din anul şcolar următor:
  • Reforma arhitecturii curriculare, inclusiv a planurilor de învăţământ
  • Reforma arhitecturii instituţionale, inclusiv separarea filierei teoretice de aceea profesională începând cu clasa a V-a. Introducerea traseului „liceu profesional”, fără diplomă de bacalaureat, cu acces la postliceale, cu curricula teoretică generală redusă,  cu instruire practică 60-70%,  şi curricula teoretică tehnică. Nu se mai acordă plan de şcolarizare pentru clasa a IX-a, la liceele tehnice cu sub 20% promovare la Bacalaureat. Se acordă doar clase de profesională şi liceu profesional.
  • Măsuri pentru relansarea învăţământului profesional.  Iniţierea unor măsuri financiar-fiscale care să facă atractivă intrarea agenţilor economici în susţinerea  învăţământului profesional dual.
  • Construcţia unui sistem de evaluare sumativă, standardizat, uniform la nivel de ţară, bazat pe aplicaţii informatice, pentru măsurarea progresului şcolar al elevilor. Salarizarea şi acordarea de fonduri bugetare să ţină cont şi de acest indicator, alături de indicatori proveniţi din situaţia specifică a comunităţilor şcolare.
  • Digitalizarea administraţie centrale şi locale din educaţie.
  • Mai multe grade de libertate acordate profesorilor şi învăţătorilor, astfel încât aceştia să decidă ce pot face şi ce nu pot face la clasele unde predau. Se acceptă trei variante de curricula: minimă, medie şi de aprofundare. Profesorii decid pe care o utilizează, funcţie de comunităţile de elevi cu care lucrează.
  1. Revenirea la Legea Educaţiei Miclea-Funeriu, şi completarea acesteia cu prevederi de actualizare. Anularea tuturor prevederilor adăugate la lege prin OUG-uri de către regimul PSD.
  2. Refacerea cadrului legislativ destinat manualelor şcolare.
  3. Reducerea schemei de personal din Inspectoratele Şcolare, simultan cu descentralizarea managementului şcolar. Reducerea numărului de Inspectorate Şcolare la 8, câte unul pe fiecare regiune importantă a ţării.
  4. Reorganizarea departamentului de comunicare din cadrul ministerului, având în vedere necesitatea explicării măsurilor de reformă plecate din minister.
  5. Refacerea metodologiei şi concepţiei de formare continuă a profesorilor.

 

Acestea sunt doar câteva măsuri importante ce ar trebui avute în vedere de către noul ministru al Edcuatiei. Consultarea specialiştilor şi dezbaterea publică, tranparenţa decizională, trebuie să însoţească toate măsurile adoptate de minister, în caz contrar vor fi respinse de către salariaţii din sistem.
Într-un an de zile nu pot fi luate măsuri care să schimbe radical sistemul, cum spuneam un sistem inerţial şi conservativ. Dar pot fi puse bazele schimbării şi demonstrat că se poate mult mai bine şi mai eficient.

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

8 Comentarii

Manole Scarlat
22.10.2019, 08:22:21

He, he! Ce glumeţ e domnu Vlaston! Cum să pretinzi unui guvern tranzitoriu să facă aşa ceva? În primul rând, asta e muncă de mucenic, nu strici oamenilor alegerile şi sărbătorile de iarnă cu aşa ceva. În al doilea rând, dacă tot guvernul nu s-ar ocupa cu nimic altceva decât cu reforma din educaţie, tot i-ar trebui vreo zece ani buni. Şi în al treilea rând, care ar fi chichirezul? Să vină, pe urmă, alţii, să schimbe tot?

-6 (8 voturi)
Vanatorul/d.c.
22.10.2019, 09:47:27

Gargara maoist-iohanistta-securistica, menita a-i prosti pe cititori cu vrajeli de genul ”Vai Doamne, cate minuni ar face guvernul de cocalari si smenari care-si zic liberali condus de Sica Mandolinu. daca ar fi investit..!” Personal, chiar as vrea sa fie imediat investit guvernul mafiei liberal-iohannist-securistice, pentru a vedea toata lumea ca niciuna din ”masurile” pe care le trâmbițeaza comicărosii propagandisti ai mafiei respective nu va fi implementata..! Oricum, la facut liste cu ministri liberali ”integri si competenti” si la anuntat ”minunile” care se vor intampla in timpul guvernarii mafiei limberal-iohannist-securistice, propagandistitii iohanisto-maoisti debordeaza de imaginatie,,caragieleasca si ..vivacitate stahanovista..!:) Au o problema insa - întarzierea cu care guvernul lor de cocalari si smenari cere investitura (votul) parlamentului, arata altceva deact gargarisesc ei..! Arata ca..Sica Mandolinu nu-i chiar atata de..țapăn pe picioare pe cat ar trebui sa fie un viitor premier, care viitor premier, impreuna cu fanfaronul impostor de la Cotroceni si restul escrocilor ce se pretind ”liberali” si ”opozite de dreapta” fara a avea nimic in comun nici cu una nici cu alta, isi spun cu un tupeu propriu doar fripturistior impostori ”Salvatorii natiunii”, asta desi chiar ei au aruncat tara in haosul actual nefiind pregatiti nicicum pentru preluarea guvernarii, iar acum vor ”să dreaga busuiocul” propriei lor..aventuri schizo-fanfaronarde cersind ajutorul (voturi) in stanga si dreapta..!

-10 (12 voturi)
Dr.Q FREELANCER
22.10.2019, 10:58:58

Sarmanii usr-lgbt vidanjori...Gargara maoist-usr-securistica, menita a-i prosti pe cititori marxisti cu vrajeli de genul papusa lui Coldi, marxistul idiot util al mafiei comuniste. Milițienii și securiștii din usr-lgbt lauda munca titanica a creatorului lor, tatuca Coldi prin mesaje de genul „animați mereu de luminosul dumneavoastră exemplu de muncă și viață, de abnegație și patriotism înflăcărat, de pasiune și dăruire revoluționară, vă asigurăm, mult stimate și iubite tovarășe Coldi, că vom acționa cu toată hotărârea și energia pentru realizarea în practică a istoricelor hotărâri ale Congresului al O-lea și Conferinței Naționale ale partiduluimarxist USR-PLUS, a prețioaselor dumneavoastră ordine, orientări și indicații, aducându-ne astfel împreună cu întregul nostru clan, o contribuție și mai însemnată la apărarea valorilor materiale și spirituale ale societății marxiste, la ridicarea necontenită a afacerile noastre cu statul pe cele mai înalte culmi pan-europene asiatice".

+11 (13 voturi)
Dr.Q FREELANCER
22.10.2019, 10:52:37

Masuri de bun-simt, vor fi implementate pas cu pas, de noua guvernare liberala PNL si PMP. Trebuie plecat de la o noua abordare pragmatica care sa puna bazele unei noi optici cu privire la educatia copiilor, plecand de la viitoarele provocari ale omeniri, in special digitalizarea, robotizarea, etc.

+11 (13 voturi)
Dan Petru
22.10.2019, 13:34:56

Neica, ai 300.000 de potentiali profesori sau invatatori care-s deja emigrati. Daca un sfert din cei 300.000 renuntau la emigrare si activau in invatamant deja situatia s-ar fi imbunatatit considerabil. Da' de unde iei cei 75.000 de insi care lipsesc ?

-9 (11 voturi)

Vezi toate comentariile (8)