Maxi-taxi aerian pentru Victor şi Traian

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Şeful statului va reveni la confortul unei aeronave prezidenţiale FOTO Arhiva Adevarul
Şeful statului va reveni la confortul unei aeronave prezidenţiale FOTO Arhiva Adevarul

Preşedintele Traian Băsescu şi premierul Victor Ponta vor călători cu aceeaşi aeronavă, nou-nouţă, în deplasările oficiale din ţară şi străinătate.

Guvernul a decis, prin ordonanţă de urgenţă, alocarea a 13 milioane de lei pentru achiziţionarea unei aeronave speciale cu 12 locuri, care să le servească preşedintelui, premierului, dar şi altor demnitari. 

„Suntem singura ţară din UE care nu are o aeronavă oficială. O să încercăm să vă spunem până la sfârşitul anului cât au cheltuit preşedintele, premierul, preşedintele Senatului şi preşedintele Camerei Deputaţilor, călătorind fără un avion oficial“, a afirmat premierul, arătând că Slovenia, Slovacia, Serbia şi Bulgaria au acest tip de aeronave, iar noi nu. Cele 13 milioane de lei vor veni din bugetul Ministerului Apărării şi vor fi folosiţi atât pentru achitarea ratelor, cât şi pentru costurile ulterioare de zbor, pentru piloţi şi pentru întreţinere. Potrivit ordonanţei de urgenţă adoptate de Guvern, noul avion va fi la dispoziţia lui  Traian Băsescu, Victor Ponta, a celor doi preşedinţi ai Camerelor, Crin Antonescu şi Valeriu Zgonea, precum şi la dispoziţia miniştrilor şi a invitaţilor lor.

Băsescu a revenit la Tarom

Doar cinci luni s-a putut abţine şeful statului să nu folosească aeronava prezidenţială, deşi prin folosirea curselor de linie costurile sunt considerabil mai mici. „Categoric, nu voi mai utiliza aeronava Tarom pusă la dispoziţie. S-a propagate o minciună că se cheltuiesc şapte milioane de euro cu aeronava pentru preşedinte. Nu este adevărat“, declara Traian Băsescu în 21 martie. Anunţul preşedintelui a venit la scurt timp după ce ministrul de atunci al Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat că „Air Force One“ de România trebuie vândută pentru ca Tarom să scape din situaţia financiară dificilă în care se zbate de câţiva ani buni. 

“Air Force One de România ar provoca Taromului pierderi de şapte milioane de euro anual”, susţinea Fenechiu. Ba, mai mult, Relu Fenechiu susţinea că banii folosiţi pentru avionul prezidenţial nu sunt suportaţi de Administraţia prezidenţială, ci vin de la bugetul de stat. Deşi marţi, la întâlnirea de la Palatul Cotroceni cu ambasadorii, şeful statului a anunţat că din motive financiare a anulat zborul la sesiunea plenară a ONU din Statele Unite din septembrie, a doua zi a plecat în Slovacia cu aeronava prezidenţială Tarom.

Scurt istoric al „aeronavei prezidenţiale”

Din 1990, preşedinţii României au folosit pentru deplasările oficiale aeronava Boeing-ul 707 Carpaţi. Avionul a fost utilizat pentru ultima dată în 2010 când a fost „pensionat“, după 36 de ani de activitate. După 2010, Administraţia Prezidenţială a folosit pentru cursele externe un avion Airbus închiriat de la Tarom. În septembrie 2012,  Boeingul 707 Carpaţi a fost vândut de autorităţile române, urmând ca din 2014 să fie folosit în misiuni militare ale SUA şi ale NATO. Compania americană Omega Air a fost cea care a cumpărat avionul pe care l-a transformat, ulterior, în aeronavă de realimentare în aer a avioanelor de luptă.

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite