Moldova vrea Autostradă: scrisoare adresată preşedintelui României

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Suntem la 28 de ani de la prăbuşirea regimului politic comunist şi revenirea României la democraţie. Este anul Centenarului, an în care regiunile istorice româneşti aşteaptă realizări pe măsura evenimentului, lucru care, din păcate şi din diferite motive, nu se întâmplă.

Asociaţiile „Împreună pentru A8“, „Moldova vrea autostradă“ şi „Pro Infrastructură“ fac un apel către Instituţia Prezidenţială, personal către Excelenţa Voastră, Domnule Preşedinte Klaus Werner Iohannis, pentru implicarea într-un proces de mediere care să conducă la luarea unei decizii la nivel guvernamental, respectiv cu Ministerul Transporturilor şi Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), pentru demararea lucrărilor la cea mai importantă investiţie de infrastructură a regiunii Moldovei: Autostrada A8 Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş.

Această investiţie ar reprezenta îndeplinirea unei dorinţe de decenii a oamenilor cu viziune din şi pentru această ţară, aceea de unire a două regiuni româneşti, Moldova şi Transilvania, de data aceasta printr-o cale rutieră modernă care să treacă munţii. Această autostradă este vitală pentru supravieţuirea şi implicit dezvoltarea Moldovei şi a estului Transilvaniei, în particular, şi pentru însănătoşirea economică a ţării în ansamblul ei. Autostrada Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş este principala investiţie care poate stimula competitivitatea regiunii Moldovei şi poate contribui la reducerea decalajelor economice inter-regionale din România.

Am fi onoraţi dacă, în anul Centenarului, Excelenţa Voastră ar accepta primirea unei delegaţii la Cotroceni pentru a purta discuţii pe tema acestui proiect.

Considerăm că implicarea Instituţiei Prezidenţiale în acest proiect este un act de normalitate într-un moment dificil al istoriei pentru regiunea Moldovei, care, ţinem să reamintim, este co-fondatoare a statului român, a dat mult pentru această ţară şi a primit puţin. Chiar dacă nu este cazul să insistăm asupra istoriei, ţinem să reafirmăm că suntem unde suntem tocmai ca urmare a unor acţiuni – sau nonacţiuni – anterioare.

Excelenţa Voastră,

Domnule Preşedinte al României KLAUS WERNER IOHANNIS

Este bine-cunoscut faptul că, în perioada 2007 - 2018, toate Guvernele României au promis că vor construi Autostrada Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş.

Este la fel de bine-cunoscut faptul că au fost doar promisiuni cu scop strict electoral.

Asociaţiile noastre au făcut mai multe demersuri către instituţiile statului român, către Primul Ministru, Ministerul Transporturilor, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pentru a fi primiţi la discuţii şi pentru a demara un proces amplu de dezbatere publică în care să fie implicate atât autorităţile publice competente, cât şi societatea civilă în vederea materializării acestui proiect. Din păcate, am fost ignoraţi sau am primit răspunsuri în deja bine-cunoscutul limbaj de lemn administrativ.

Precizăm faptul că am realizat două marşuri motorizate simbolice, de la Iaşi la Târgu Mureş, în septembrie 2017, şi de la Iaşi la Bucureşti, în mai 2018. În mai puţin de un an de la prima acţiune, sprijinul pentru proiectul nostru a crescut considerabil, iar societatea civilă din Moldova, dar şi din alte părţi ale ţării susţine aceste demersuri.

Cele două entităţi partenere, respectiv Asociaţia Civică „Moldova Vrea Autostradă“ şi Grupul Civic „Împreună Pentru A8“ au fost la Bruxelles, la instituţiile europene legislative şi de finanţare. Reprezentanţii noştri au fost primiţi de către Doamna Karima Delli, Preşedintele Comisiei TRAN (Transporturi şi Turism), din cadrul Parlamentului European, de către doamna Corina Creţu, Comisar European pe Politici Regionale din Cadrul Comisiei Europene, precum şi de europarlamentarii români.

În cadrul discuţiilor oficiale din perioada 20-21 iunie 2018 ni s-a comunicat oficial că România (mai) are în acest moment posibilitatea să acceseze o sumă de aproximativ 4 (patru) miliarde de euro, fonduri nerambursabile, prin programul POIM (Programul Operaţional Infrastructura Mare) 2014 - 2020.

Menţionăm că Autostrada A8 Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş este inclusă în reţeaua principală de transport TEN-T CORE NETWORK şi poate fi finanţată prin Fonduri de Coeziune încă din anul 2012.

România, ca stat membru al Uniunii Europene, şi-a aliniat politica de transport la dezideratele europene şi şi-a asumat finalizarea, până în 2030, a culoarelor principale de transport, aşa cum sunt ele prevăzute în Master Planul General de Transport, document strategic de dezvoltare a infrastructurii naţionale de transport şi care a fost aprobat de Guvern în 2016.

Prin acţiunile sau inacţiunile Ministerului Transporturilor şi ale Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), România nu-şi poate îndeplini aceste angajamente faţă de Europa, ba chiar riscă şi în acest exerciţiu financiar să piardă sume foarte importante pentru dezvoltarea infrastructurii, aşa cum s-a întâmplat în perioada 2007-2013, când pe acest segment strategic pentru noi s-au pierdut 2 (două) miliarde de euro de la Comisia Europeană. Precedentul este cu atât mai periculos acum, în exerciţiul 2014-2020, etapă în care România este obligată să depună cerere de finanţare pentru reactualizarea studiului de fezabilitate pentru Autostrada A8. Nerealizarea acestei proceduri birocratice va conduce automat către imposibilitatea finanţării construirii autostrăzii din exerciţiul bugetar european 2021-2027.

Domnule Preşedinte, vă scriem din Moldova, din regiunea istorică fără de care statul român pur şi simplu nu ar fi existat. Regiunea noastră a fost din diferite motive, în varii circumstanţe istorice, mai tot timpul neglijată în privinţa investiţiilor strategice. Mereu s-au făcut promisiuni, dar din nefericire acestea au rămas vorbe în vânt sau literă moartă. Ne dorim ca această stare de lucruri să devină ea însăşi istorie, iar Moldova să aibă parte de mult aşteptatele investiţii strategice în infrastructură.

Ţinând cont de toate acestea, vă solicităm, Domnule Preşedinte, ca în acest an, în care se vorbeşte frecvent despre trecut şi despre coeziunea naţională, să susţineţi demersurile noastre pentru construirea Autostrăzii A8 Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş. Realizarea acestui obiectiv strategic – esenţial în primul rând pentru dezvoltarea Moldovei şi estului Transilvaniei, dar şi pentru România în ansamblu – ar însemna ieşirea din domeniul planurilor frumoase pe hârtie, aflate în mapele ministeriale sau departamentale, şi intrarea în cel al faptelor vizibile, palpabile pentru concetăţenii noştri. În intervalul 1 ianuarie-30 iunie 2019 România va deţine preşedinţia Uniunii Europene, iar acest moment poate fi inclusiv unul al susţinerii proiectului vital pentru o treime din teritoriul şi populaţia ţării noastre. Vă rugăm, Domnule Preşedinte, să declaraţi public această investiţie drept una de importanţă strategică naţională sub directa monitorizare a Preşedintelui României.

Acest demers este în beneficiul a peste 4,5 milioane de români din regiunea Moldovei şi a peste 1,5 milioane de români din judeţele Harghita, Covasna şi Mureş.

De asemenea, ar reprezenta o investiţie majoră pentru dezvoltarea directă a relaţiilor economice şi de integrare europeană, de vecinătate şi relaţie privilegiată cu malul stâng al Prutului.

România ar putea ajuta astfel la integrarea în sistemul de valori şi economic european a Republicii Moldova, de care ne leagă limba, o bună parte a trecutului şi – nutrim această convingere – viitorul.

Anexăm la prezenta scrisoare documentele oficiale care au stat la baza acestei scrisori.

Cu deosebită consideraţie,

Membru fondator „Împreună pentru A 8“ - Ing. Cătălin URTOI, tel. 0740.844.986
Membru fondator „Împreună pentru A 8“ - Ing. Ionel APOSTOL, tel. 0735.174.081
Vicepreşedinte „Moldova vrea autostradă“ - Dr. Geograf Adrian COVĂSNIANU, tel. 0763.657.786
Vicepreşedinte „Moldova vrea autostradă“ - Dr. Dorin DOBRINCU tel. 0724.586.106
Vicepreşedinte „Pro Infrastructură“ - Ec. Ionuţ CIUREA, tel. 0731.213.131

Iaşi, 23.07.2018

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite