Pacient - Medic

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Proiectul propus de Ministerul Sănătăţii stabileşte o procedură obligatorie de soluţionare amiabilă, anterioară demersurilor juridice
Proiectul propus de Ministerul Sănătăţii stabileşte o procedură obligatorie de soluţionare amiabilă, anterioară demersurilor juridice

Insist pe subiectul ăsta, pentru că nu o singură dată am vazut ce se întămpla când un pacient este subiectul unui act medical eronat...şi am şi păţit-o pe pielea mea :( deci cred că se vor găsi persoane care să fie interesate de cum îşi vor rezolva posibilele cazuri de malpraxis în viitor.

Nu ştiu dacă sunteţi la curent cu proiectul legislativ de modificare a Legii 95/2006 realizat de Ministerul Sănătăţii, prin care se doreşte introducerea unei proceduri de soluţionare amiabilă a cazurilor de malpraxis, prin urmare, m-am gândit să vă spun câteva cuvinte despre acest proiect.

Numeroasele disfuncţionalităţi apărute şi amplificate în sistemul sanitar şi juridic românesc, în ceea ce priveşte despăgubirea pacienţilor, victime ale unor situaţii de malpraxis medical, au generat necesitatea unei modificări în ceea ce priveşte domeniul răspunderii pentru malpraxis.

Actuala procedură de despăgubire prevede o analiză a sesizării unui caz de malpraxis de către o comisie ce funcţionează pe lângă Direcţiile de Sănătate Publică Judeţene sau a Municipiului Bucureşti.

Prevederile legislative în vigoare precizează obligativitatea personalului medical de a încheia o asigurare de răspundere civilă profesională în domeniul medical, dar fără a face distincţia între asigurarea pentru daune materiale şi daune morale. Având în vedere că spitalul răspunde în solidar cu angajaţii săi, acoperirea prejudiciului revine spitalului în care se produce evenimentul. În practică, asiguratorii refuză acoperirea daunelor morale, iar acest aspect generează o serie de litigii.

Actualul text de lege lasă loc pentru interpretări variate în ceea ce priveşte definirea situaţiilor de malpraxis, modul de a obţine, precum şi conţinutul consimţământului informat al pacientului, obligaţia acordării asistenţei medicale.

Proiectul propus de Ministerul Sănătăţii stabileşte o procedură obligatorie de soluţionare amiabilă, anterioară demersurilor juridice la care participă pacientul, cadrul medical reclamat şi reprezentantul societăţii de asigurare cu care acesta are încheiat un contract de asigurare de malpraxis.

Procedura de soluţionare amiabilă este deschisă de către pacient, care adresează o cerere de despăgubire unităţii sanitare unde a avut loc actul medical care a creat un prejudiciu pacientului şi pe care acesta îl consideră rezultatul unei situaţii de malpraxis.

Unitatea sanitară constituie un dosar medical al cazului compus din documentele medicale pe care le are în posesie, precum şi din alte documente medicale relevante, privind starea medicală a pacientului, în termen de 15 zile, după care trimite acest dosar societăţii/ societăţilor de asigurare cu care are contract de asigurare de malpraxis atât unitatea sanitară, cât şi cadrul medical reclamat, după caz.

Pentru a stabili dacă situaţia reclamată este un caz de malpraxis, societatea de asigurări, împreună cu pacientul şi cu cadrul medical reclamat desemnează un expert, fie prin alegere de comun acord a tuturor părţilor implicate, fie, dacă acest lucru nu este posibil, prin tragere la sorţi, această procedură neputând fi desfăşurată pe o perioadă mai lungă de 30 de zile.

Expertul este un profesionist cu experienţă în specialitatea medicală relevantă pentru cazul vizat. Lista experţilor este stabilită de către Ministerul Sănătăţii, prin consultarea asociaţiilor profesionale de specialitate (de exemplu: Colegii ale medicilor, medicilor dentişti şi farmaciştilor, precum şi OAMMR).

Plata experţilor este în sarcina societăţii de asigurare, pacientul nefiind obligat la plata vreunei taxe, cu excepţia cazului în care acesta din urmă aduce în procedură un expert-parte, a cărui onorariu de expertiză îl suportă. Partea interesată va putea angaja, pe propria cheltuială, un expert-parte. Expertul sau experţii redactează un raport asupra cazului, în termen de 30 de zile.

Societatea de asigurări este obligată, în termen de 15 zile, să comunice tuturor părţilor interesate raportul de expertiză, precum şi decizia de acoperire a prejudiciului, să facă o contraofertă sau să respingă motivat cererea de acoperire a prejudiciului. Înainte de a face această ofertă, societatea de asigurări trebuie să obţină şi acordul personalului medical sau/şi al insituţiei medicale implicate în ceea ce priveşte conţinutul ofertei.

Perioada de negociere este limitată la 30 de zile. Pentru negocierea cuantumului despăgubirii, părţile pot apela la un mediator, în condiţiile Legii nr. 192/2006, cu modificările şi completările ulterioare.

După comunicarea deciziei de acoperire a prejudiciului solicitat şi acceptarea acesteia de către solicitant, ori după parcurgerea procedurii de mediere finalizată cu acordul părţilor şi realizarea tranzacţiei, litigiul dintre unitatea medicală, personalului medical implicat şi pacient se consideră stins, iar societatea de asigurări este obligată să plătească valoarea prejudiciului în cel mult 30 de zile de la data încheierii tranzacţiei între părţi. Pe toată perioada procedurii de soluţionare amiabilă, pacientul are acces la documentele şi înregistrările medicale referitoare la cazul reclamat, părţile fiind obligate să asigure confidenţialitatea conţinutului acestora. Întreaga durată a procedurii de soluţionare amiabilă nu va putea depăşi termenul de 6 luni de zile.

Procedura prealabilă nu reprezintă o restrângere disproporţionată a accesului la justiţie, întrucât este o procedură gratuită şi limitată în timp. Aceasta garantează pacientului accesul efectiv la toate documentele medicale, precum şi realizarea unei expertize de specialitate, facilitând desfăşurarea unei eventuale proceduri judiciare ulterioare.

Proiectul de lege aduce clarificări în definirea situaţiilor de malpraxis, aspecte legate de consimţământul informat al pacientului, obligaţia de a acorda asistenţă medicală, precum şi situaţiilor în care relaţia medic-pacient poate fi întreruptă.

Acum că v-am povestit, pe scurt, modificările cele mai importante aduse prin acest proiect, sper că v-am acaparat atenţia. Aştept de la voi amendamente la proiectul de lege.

Preluat şi pe  http://www.alinagorghiu.ro

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite