Politică

articolul anterior articolul urmator

Paşi spre „România Educată”. Cîţu: „Am semnat decizia de înfiinţare a comitetului care monitorizează proiectul”

1
28 Jul 2021 15:53:58
Autor: Andreea Ghiorghe
Premierul Florin Cîţu. FOTO: Facebook/ Guvernul României
Premierul Florin Cîţu. FOTO: Facebook/ Guvernul României

Premierul Florin Cîţu a semnat miercuri decizia de înfiinţare a Comitetului interministerial pentru monitorizarea reglementării proiectului „România Educată”. Conducerea Comitetulului este asigurată de premier, în calitate de preşedinte şi de ministrul Educaţiei, în calitate de vicepreşedinte, iar Administraţia Prezidenţială are calitatea de invitat permanent.

Prim-ministrul a reiterat că proiectul „România Educată” este unul „foarte important”, pentru care au fost alocate fonduri de peste 3,6 miliarde de euro prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă. 

„Acum două săptămâni, când preşedintele Klaus Iohanis a participat la şedinţa de Guvern, am anunţat un calendar pentru implementarea programului România Educată. Proiectul a fost asumat de Guvernul României. Astăzi am semnat decizia de înfiinţare a Comitetului interministerial pentru monitorizarea reglementării proiectului România Educată.

Este un proiect foarte important pentru noi, iar în PNRR sunt alocate peste 3,6 miliarde euro pentru acest proiect. Din Comitet fac parte Ministerul Educaţiei, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Ministerul Cercetării şi Digitalizării, Ministerul Finanţelor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Sănătăţii, MAI, Ministerul Muncii, Ministerul Dezvoltării, Ministerul Culturii, Ministerul Tineretului şi Sportului. La lucrări participă vicepremierii, iar conducerea este asigurată de prim-ministru, în calitate de preşedinte şi de ministrul Educaţiei, în calitate de vicepreşedinte. Administraţia Prezidenţială are un statut de invitat permanent, dar la lucrările Comitetului pot participa experţi în educaţie şi reprezentanţi ai societăţii civile. Contez foarte mult pe aportul acestora la implementarea cu succes a acestui program”, a declarat Florin Cîţu, la finalul şedinţei de miercuri a Guvernului. 

Proiectul „România educată”

Recent, Guvernul a adoptat proiectul memoradumului „România Educată”, care va aduce schimbări majore ale sistemului de educaţie şi pe care „Adevărul” le-a detaliat aici.
 
Una dintre principalele modificări aduse sistemului de educaţie vizează învăţământul liceal, unde vor exista trei rute – teoretic, profesional şi vocaţional (cu profil militar, teologic, sportiv, artistic şi pedagogic) – cu aceeaşi durată (4 ani). De precizat că transferurile între licee vor fi posibile, iar acestea se vor realiza anual, în baza unui examen, în limita locurilor vacante. Totuşi, transferurile nu se pot face în clasa a IX-a sau după începutul clasei a XII-a“, se arată în raport.
 
Atât ruta profesională, cât şi cea vocaţională au o orientare practică şi se pot derula, parţial, la potenţiali angajatori sau instituţii relevante (de exemplu, pentru filiera vocaţională: cluburi sportive, săli de concerte etc.). La nivelul liceelor profesionale, autorităţile speră la o colaborare strânsă cu mediul privat, pentru o mai bună incluziune pe piaţa muncii a elevilor care termină un liceu profesional sau tehnologic.
 
Un alt element de noutate este legat de modul în care absolvenţii de clasa a VIII-a pot ajunge la liceu. Astfel, atât liceele teoretice, cât şi cele vocaţionale şi profesionale vor avea dreptul (dar nu şi obligaţia) de a organiza examene de admitere, conform unei metodologii stabilite de către Ministerul Educaţiei. Acestea ar urma să fie organizate înainte de examenul naţional, iar locurile neocupate în urma testărilor vor fi ocupate prin repartizarea elevilor în ordinea mediilor de la Evaluarea Naţională. 
 
Va creşte ponderea curriculumului la decizia şcolii (CDŞ) în planurile-cadru de învăţământ şi va fi dezvoltat, astfel încât decizia elevului să fie luată în seamă, în consonanţă cu atributele a ceea ce am putea denumi curriculum la decizia elevului, din oferta şcolii. Aplicând prevederile LEN, coroborate cu Legea 211/2019, numărul de ore de CDŞ ar trebui să fie:
 
• 4 ore pentru clasele pregătitoare – a IV-a;
• 5 ore pentru clasele de gimnaziu;
• 6 ore pentru cls. a IX-a şi a X-a;
• 9 ore pentru cls. a XI-a şi a XII-a;
 
Nu în ultimul rând, proiectul „România Educată” mai prevede şi desfiinţarea Inspectoratelor Şcolare Judeţene. Atribuţiile de asigurare a calităţii şi inspecţie şcolară sunt preluate de către Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP), care va avea, la nivel judeţean, structuri deconcentrate denumite Direcţii de Asigurare a Calităţii şi Inspecţie Şcolară (DACIS).
 

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

1 Comentariu

Tomescu Tom
28.07.2021, 16:09:37

Comisii ..comisii ..comitete .. Oameni politici cu echipa lor de sinecuriști .. pile ..relații ..cunoștințe .. Să vezi alt circ de acum încolo ... Cu cât sunt mai mulți implicați în show-ul ăsta ..cu atât mai mare tămbălăul .. . Șansele să tragă cu toții în aceeași direcție sunt minuscule .. Sunt prea multe interese ..

-5 (5 voturi)
Modifică Setările