Poşta Română, luată la ţintă de propaganda maghiară, înaintea alegerilor din Ungaria

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO: Facebook
FOTO: Facebook

Trei zile au mai rămas până la parlamentarele din Ungaria, iar unii lideri ai comunităţii maghiare din Transilvania vor să gestioneze singuri votul prin corespondenţă, îndemnându-i pe alegători să nu apeleze la serviciile Poştei Române, ci să aducă buletinele de vot la organizaţiile locale. Scopul, spune un politolog consultat de „Adevărul“, ar fi monitorizarea directă a voturilor care vin din România.

Unii reprezentanţi ai comunităţii maghiare din Transilvania doresc să preia frâiele votului prin corespondenţă pentru alegerile legislative din Ungaria, care vor avea loc pe 3 aprilie, punând la îndoială capacitatea Poştei Române de a gestiona trimiterea buletinelor de vot la timp către Budapesta, în ciuda faptului că operatorul poştal de stat este responsabil pentru astfel de servicii. Concret, pe unele canale maghiare mass-media din zona Ardealului au rulat spoturi publicitare prin care oamenii au fost îndemnaţi să nu aleagă serviciile poştei de stat privind votul prin corespondenţă, iar în mediul online au fost distribuite mai multe imagini cu pliante care promovau acelaşi mesaj. 

„Pe pagina de Facebook a formaţiunii politice Erdelyi Magyar Neppart (Partidul Popular Maghiar din Transilvania) se regăsesc postate imagini cu flyerele care circulă în mai multe localităţi din Ardeal, cu acelaşi mesaj denigrator la adresa Companiei Naţionale Poşta Română: «Nu lăsa votul tău pe seama serviciilor poştale!». Asocierea sintagmei «serviciile poştale» cu Poşta Română este evidentă, întrucât nu există alt operator poştal care transportă acest tip de corespondenţă în România”, a transmis Poşta Română, într-un comunicat.

Asociaţia care ar fi distribuit mesajul în spaţiul public, potrivit unui comunicat al Poştei Române, este Erdelyi Magyar Neppart Tanacs (EMNT) – Consiliul Naţional Maghiar din Transilvania –, unde unul dintre lideri este Laszlo Tökes, fost europarlamentar şi unul dintre cei mai mari susţinători ai autonomiei maghiare. De altfel, printre obiectivele EMNT, aşa cum reiese de pe site-ul Consiliului, se numără „sprijinirea aspiraţiilor către autonomie”.

„Votul tău va ajunge la destinaţie în siguranţă şi în timp dacă nu îl încredinţezi oficiului poştal, ci îl aduci la Centrele EMNT din toată Transilvania“, se arată într-o postare pe Facebook a Consiliului Maghiar, organizaţie care îi încurajează pe oameni, prin majoritatea postărilor de pe reţeaua socială din ultima vreme, să-şi lase opţiunile de vot la birourile organizaţiilor maghiare locale, fără să menţioneze serviciul Poştei Române. Postarea a fost distribuită şi de Partidul Popular Maghiar din Transilvania, formaţiune care s-a evidenţiat tot prin mesaje de susţinere a autonomiei Ţinutului Secuiesc. PPMT este o formaţiune pro-Viktor Orban, cu sprijin asumat public. Mai mult, un mesaj similar a fost distribuit şi la postul Radio Gaga.

„Victimă într-o dispută politică”

„Poşta Română a căzut victimă într-o dispută politică, în contextul acestor alegeri, fără a avea legătură cu calitatea serviciilor pe care le oferă. Exprimarea folosită atât în spotul realizat pentru difuzare, cât şi în textul afişat pe pliante, induce ideea că Poşta Română nu ar fi un partener de încredere, ceea ce creionează operatorului naţional de servicii poştale o imagine neconformă cu realitatea, prin care induce în eroare opinia publică, aducând prejudicii de imagine”, a transmis Poşta Română. Surse din instituţie au declarat pentru „Adevărul” că motivul acestei campanii este unul pur electoral şi au precizat că operatorul naţional de servicii poştale va depune o plângere. 

   Într-un răspuns pentru „Adevărul”, Claudia Bibire, coordonator al departamentului Comunicare din cadrul Poştei Române, a declarat că a primit primele informaţii despre campania liderilor maghiari din Transilvania în cursul acestei săptămâni. „Colegi de-ai noştri au auzit în primă fază la un radio de acolo, un spot. Eu i-am contact şi mi-au zis că spotul este unul plătit. Îndemnau să nu aducă plicuri, că n-am fi de încredere (..) Practic, era o chestiune politică. Noi am fost traşi absolut gratuit”, a explicat Claudia Bibire.

Cum se apără liderii comunităţii maghiare

Krisztina Sandor, preşedinte executiv al Consiliului Maghiar din Transilvania, a declarat că motivul pentru care oamenii din comunitatea maghiară au fost sfătuiţi să nu trimită voturile prin intermediul Poştei Române este timpul prea mare de procesare, astfel că există riscul ca opţiunile de vot să nu ajungă la timp în Budapesta.

„Nu recomandăm să pună la poştă pentru că nu este sigur că vor ajunge la timp. Dacă astăzi cineva depune la poştă voturile, este puţin probabil că vor ajunge până pe 3 aprilie la biroul electoral central de la Budapesta. În acest sens, apreciem eforturile Poştei Române de a distribui cele aproape 300.000 de buletine de vot, dar noi, prin reţeaua noastră de birouri, facem această strângere pentru a ajuta cât mai mulţi cetăţeni maghiari pentru a le ajunge voturile în timp şi în siguranţă”, a declarat Cristina Şandor pentru „Adevărul”, precizând că voturile sunt adunate în birourile organizaţiilor locale şi ulterior duse la cele două consulate generale de la Cluj Napoca şi de la Miercurea Ciuc, de unde sunt trimise la biroul central din Ungaria „printr-un serviciu special”. Aceasta a precizat că există şi alte organizaţii alternative care ajută la trimiterea voturilor către Budapesta, precum fundaţia Eurotrans, care aparţine UDMR.

„Adevărul” a luat legătura şi cu postul de radio care a distribuit spotul publicitar prin care comunitatea maghiară din România era sfătuită să nu apeleze la serviciile poştale pentru a trimite voturile. „Nu a fost îndemnarea să nu ducă prin poştă, a fost să nu cumva să piardă prin poştă ca să nu ajungă unde trebuie. Nu este aşa ceva, că îndeamnă să nu… Să nu lase în seama poştei ca nu cumva să nu ajungă în timp. Adică în timp util să fie dus”, a declarat Hompot Szilárd, reprezentant Radio Gaga, pentru „Adevărul”. Ulterior, contactat pentru a întreba cine a plătit pentru spotul publicitar, Radio Gaga nu a mai venit cu un răspuns. 

Ţinta campaniei, monitorizarea directă a voturilor

Analistul politic George Jiglău este de părere că miza acestei campanii a liderilor maghiari din România este monitorizarea directă a voturilor care vin din Transilvania. „Nu ştiu dacă este neapărat un semn de neîncredere în serviciile poştei sau mai degrabă este pur şi simplu o tentativă de a gestiona procesul, de a se asigura nu doar că buletinele de vot ajung, dar să ştie şi câţi maghiari le trimit, din ce zone. Putem să presupunem că, dată fiind susţinerea pe care guvernul Orbán şi Orbán însuşi au acordat-o pe anumite zone minorităţii maghiare, probabil că, dacă rămâne la putere, bunăvoinţa şi sprijinul financiar ar putea să se îndrepte cu precădere, ca un soi de recompensă, şi în sprijinul celor care s-au mobilizat mai bine la vot. (…) Poşta Română s-a nimerit să fie în povestea asta, dar nu cred că este principala vizată”, a declarat analistul politic, pentru „Adevărul”.

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite