Politică

articolul anterior articolul urmator

Preşedintele României recâştigă, pas cu pas, atribuţiile de odinioară

8
27 Jun 2022 06:17:55
Autor: Andreea Ghiorghe, Radu Eremia
FOTO: Facebook/ Klaus Iohannis
FOTO: Facebook/ Klaus Iohannis

Noua formă a legilor Justiţiei îl implică mai mult pe şeful statului în alegerea procurorilor-şefi şi a conducerii Curţii Supreme, atribuţii care i-au fost ştirbite în 2018 de coaliţia PSD-ALDE. Klaus Iohannis ar putea avea un cuvânt de spus şi în alegerea membrilor din Consiliul Concurenţei.

Ministrerul Justiţiei a publicat, miercuri, forma actualizată a legilor Justiţiei, a căror adoptare este asumată în PNRR până în trimestrul II al anului viitor, adică până cel târziu la finalul lunii august 2023. Noua formă a legilor Justiţiei ar urma să îi redea preşedintelui Klaus Iohannis autoritatea pe care o avea în urmă cu câţiva ani în numirea procurorilor-şefi şi în desemnarea conducerii Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. Spre exemplu, şeful statului ar putea refuza de câte ori vrea propunerile de procurori, însă numai prin motivarea alegerii.

Rolul preşedintelui în alegerea procurorilor-şefi şi a conducerii Curţii Supreme a fost eliminat în 2018, când coaliţia PSD-ALDE a modificat legile Justiţiei. Concret, Klaus Iohannis a fost total exclus din procedura de numire a conducerii Instanţei Supreme, iar în ceea ce priveşte numirea liderilor Parchetului General, DNA şi DIICOT, coaliţia de la acea vreme l-a lăsat pe Iohannis cu puterea de a refuza doar o singură dată propunerea venită de la Ministerul Justiţiei pentru cele trei funcţii.

Iohannis s-ar putea implica şi pe lângă Consiliul Concurenţei

Şeful statului ar putea avea un cuvânt greu de spus şi în alegerea membrilor din Consiliul Concurenţei. După cum au declarat surse liberale pentru „Adevărul”, în Parlament ar putea să revină un proiect de lege prin care Klaus Iohannis va avea din nou dreptul să semneze pentru numirea membrilor din conducerea Consiliului Concurenţei, la propunerea Colegiului Consultativ, aşa cum se întâmpla până în mai 2020. Atunci, printr-o lege propusă de parlamentarii social-democraţi Şerban Nicolae şi Daniel Zamfir, şeful statului a fost scos din schemă în ceea ce priveşte conducerea Consiliului Concurenţei.

În anii trecuţi, PSD l-a lăsat pe Klaus Iohannis şi fără rol în numirea şefului Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), fiind prima diminuare a atribuţiilor prezidenţiale. Printr-o ordonanţă de urgenţă adoptată la 27 aprilie 2017, Iohannis a fost scos din procedura de numire a preşedintelui şi a vicepreşedinţilor ANCOM. Astfel, în actuala variantă, numirea şefilor ANCOM se face pe baza propunerii Guvernului de către cele două camere ale Parlamentului reunite în şedinţă comună, cu votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor prezenţi. Înainte, conducerea ANCOM era numită de către preşedintele României, la propunerea Guvernului.

Tot PSD l-a lăsat pe preşedintele Klaus Iohannis fără autoritate şi în cazul numirii şefului Direcţiei Generale de Protecţie Internă din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, prin adoptarea unei legi care elimina necesitatea avizului Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT), condus de preşedintele ţării, la numirea şefului DGPI.  

De asemenea, în sertarele Legislativului se află un proiect, depus anul trecut de liderii fostei coaliţii, dar care ar urma să ia avânt, prin care Institutul Cultural Român va trece din responsabilitatea Parlamentului în cea a Guvernului. Potrivit surselor „Adevărul”, mişcarea ar avea loc la solicitarea liderului de la Cotroceni, responsabilitatea ICR fiind pasată mai mult către Ministerul de Externe şi către premier.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

8 Comentarii

Patitul Stan
27.06.2022, 07:47:07

Bine dar tot PSD ul a scimbat legile in favoare hotilor ei nu mai sunt la putere? Olguta si Ciolacu ,Grindeanu si Ciordache mai sunt in PSD? Au primit favoruri si atunci si acuma? Eu o sa cred ca PSD este schimbat cand nu o mai vad primar la Craiova pe Olguta Vasilescu,da,stiu o sa ziceti ca este aleasa de oameni...dar ia puneti pe altcineva si oamenii il vor alege,ca sa nu mai vorbim de votul pentru alegerea primarilor in doua tururi ! Iohanis peste doi ani pleaca si raman aceiasi trepadusi ce-l primeau cu paine si sare pe Dragnea !

+3 (3 voturi)
Vânatorul/d.c.
27.06.2022, 08:03:24

Justitia trebuie sa treaca din nou mana mafiei din politica - asta urmareste actualul regim eminamente mafiot(Iohannis+PNL+PSD)..! Presedintele nu va numi numii procurorii sefi si conducerea Curtii Supreme fara ca mafia politica din care are majoritatea in parlament sa nu fie de acord..! Risca suspendarea...! Ai atunci, exact ca in cazul lui Iohannis(cu PSD) va trebui sa faca trocuri cu ea, pentru a-si termina mandatul ..in liniste..! Cert este ca Justitia a deventi completa mafiotizata tocmai datorita faptului ca politicul ii numeste ”capii”..! Cine poate uita cu Iohannis a numit in functia de sef al parchetului general un tortionar comunisto-securist in persoana lui Augustin Lazar, si l-a mentinut pe acesta in functie pana la pensionare, drept rasplata pentru faptul ca l-a ajutat sa scape de puscarie in cateva din cele 17 dosare penale in care fusese cercetat..! Si inca o intrebare pe cine credeti ar putea numi in functiile de sefi ai parchetelor sau la judecatori CC un presedinte care a fost anchetat in 17 dosare penale, iar in plus ”albit” de incompatibilitati la masa verde de catre sefa ICCJ..? Vedeti mai jos lista dosarelor lui Iohannis, adica ale a celui ce va putea numi procurorii sefi si conducerea Curtii Supreme.

-29 (31 voturi)
Vânatorul/d.c.
27.06.2022, 08:15:00

Lista dosarelor lui Klaus Iohannis de la PCA Alba Iulia: „1) Dosarul nr. 66/P/2001, la care s-a conexat dosarul nr. 58/P/2003 al Parchetului de pe langa Curtea de Apel Alba Iulia, in care prin rechizitoriul din 15.12.2003 s-a dispus trimiterea in judecata a inc. ML – secretar al Primariei Comunei Porumbacu de Jos – pentru comiterea infractiunilor de fals intelectual si abuz in serviciu contra intereselor persoanelor. Totodata, s-a dispus disjungerea cauzei in legatura cu numitul Iohannis Klaus Werner si trimiterea acesteia Parchetului de pe langa Judecatoria Sibiu, in vederea efectuarii de cercetari sub aspectul savarsirii infractiunilor de instigare la fals, uz de fals si marturie mincinoasa. Din verificarile administrative, a rezultat ca Parchetul de pe langa Judecatoria Sibiu a trimis dosarul la Parchetul de pe langa Tribunalul Sibiu, care la randul sau si-a declinat competenta de solutionare in favoarea Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism Bucuresti. 2) Dosarul nr. 86/P/2001, in care prin rezolutia din 16.11 2011 s-a dispus neinceperea urmaririi penale fata de primarul municipiului Sibiu, numitul Iohannis Klaus Werner pentru comiterea infractiunii de abuz in serviciu contra intereselor publice, constand in aceea ca in calitate de primar ar fi dispus restituirea catre 4 cetateni straini a unui imobil cerut in baza Legii nr. 112/1995. Solutia nu a fost atacata cu plangere contra solutiei. 3) Dosarul nr. 263/P/2005, in care s-a dispus prin ordonanta din 13.10.2005 declinarea cauzei in favoarea DNA – Serviciul Teritorial Alba. Cauza viza pretinsa savarsire de catre un judecator al Judecatoriei Sibiu si de catre numitul Iohannis Klaus Werner a infractiunilor de abuz in serviciu contra intereselor persoanelor si trafic de influenta vizand un schimb de terenuri. 4) Dosarul nr. 42/P/2006, in care s-a adoptat la 26.07.2006 ordonanta de declinare a competentei de solutionare a cauzei vizand infractiuni de fals intelectual, complicitate la inselaciune, uz de fals, tainuire si abuz in serviciu contra intereselor publice pretins a fi comise, in grup organizat, de invinuitii BRG, Iohannis Klaus Werner s.a. in favoarea DIICOT – Structura Centrala; faptele ar fi constat in falsificarea mai multor certificate de mostenitor ce ar fi fost folosite ulterior pentru retrocedarea unor imobile catre persoane fizice prin dispozitia primarului Municipiului Sibiu. Va comunicam o copie de pe aceasta ordonanta. 5) Dosarul nr. 126/P/2006, format in baza adresei DNA – Serviciul Anticoruptie Alba Iulia nr. 19/VIII/I/2006 din 10.04.2006. In acest dosar, s-a adoptat rezolutia din 30.06.2006, prin care s-a dispus scoaterea de sub urmarirea penala fata de invinuita TMI pentru infractiunea de fals in inscrisuri sub semnatura privata si declinarea cauzei in favoarea Parchetului de pe langa Judecatoria Sibiu pentru infractiunea de abuz in serviciu contra intereselor persoanelor, fapta care ar consta in aceea ca acesta (n.r. Iohannis), in calitate de primar, nu ar fi respectat prevederile legale cu privire la restituirea unui imobil din Sibiu apartinand unor persoane fizice. Nu s-a inceput urmarirea penala fata de Iohannis Klaus Werner. Nu s-a formulat plangere impotriva solutiei. Va comunicam in copie rezolutia nr. 126/P/2006. 6) Dosarul nr. 392/P/2006, in care prin rezolutia din 22.01.2007, s-a dispus neinceperea urmaririi penale fata de Iohannis Klaus Werner sub aspectul comiterii infractiunilor de abuz in serviciu contra intereselor persoanelor si abuz in serviciu contra intereselor publice. Cauza viza emiterea unei dispozitii de retrocedare a unui imobil situat in municipiul Sibiu. In adoptarea solutiei, s-a retinut ca emiterea dispozitiei de catre primar s-a realizat in baza unei hotarari a instantei civile. Nu s-a inceput urmarirea penala in cauza. Nu exista date ca s-a formulat plangere impotriva acestei solutii. 7) Dosarul nr. 417/P/2006 – preluat de la Parchetul de pe langa Judecatoria Sibiu, unde a fost inregistrat sub nr. 1693/P/2006. Prin ordonanta din 15.12.2006, s-a dispus declinarea competentei de solutionare a cauzei privind pe Iohannis Klaus Werner s.a. in favoarea Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism. 8) Dosarul nr. 419/P/2006 – trimis spre preluare de catre Parchetul de pe langa Judecatoria Sibiu sub nr. 2767/P/2006, unde a ajuns urmare a declinarii dispuse de DNA prin ordonanta nr. 154/P/2006 din 13.09.2006. Prin rezolutia din 21.12.2006 al Parchetului de pe langa Curtea de Apel Alba Iulia, s-a dispus confimarea propunerii de neincepere a urmaririi penale fata de Iohannis Klaus Werner sub aspectul comiterii infractiunii de abuz in serviciu contra intereselor publice, fapta ce ar fi constat in aprobarea de catre Consiliul Local a unui referat intocmit de catre primarul Municipiului Sibiu pentru a se perfecta un schimb de terenuri. Nu s-a formulat plangere impotriva solutiei. 9) Dosarul nr. 844/P/2009 al Parchetului de pe langa Curtea de Apel Alba Iulia – format ca urmare a declinarii competentei de catre DNA prin ordonanta nr. 270/P/2006 a acestei unitati. Prin rezolutia din 17.02.2010 a Parchetului de pe langa Curtea de Apel Alba Iulia, s-a dispus scoaterea de sub urmarirea penala fata de invinuitii BRG s.a. si neinceperea urmaririi penale fata de Iohannis Klaus Werner pentru savarsirea infractiunilor de neglijenta in serviciu. Impotriva acestei solutii nu s-a formulat plangere. Va comunicam o copie a acestei rezolutii. 10) Dosarul nr. 520/P/2010, in care s-a dispus prin ordonanta din 25.10.2010 declinarea cauzei la DNA – Serviciul Anticoruptie Alba Iulia pentru efectuarea de cercetari penale fata de Iohannis Klaus Werner pentru infractiunea prev de art. 13/2 din Legea nr. 78/2000 (n.r. abuz in serviciu sau de uzurpare a functiei, daca functionarul public a obtinut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit) rap. la art. 13 lit. b) din OUG nr. 43/2002. 11) Dosarul nr. 64/P/2011, in care prin ordonanta din 4.02.2011 a Parchetului de pe langa Curtea de Apel Alba Iulia s-a dispus neinceperea urmaririi penale fata de Iohannis Klaus Werner sub aspectul pretinsei savarsiri a infractiunilor de fals intelectual si neglijenta in serviciu si declinarea competentei catre Parchetul de pe langa Judecatoria Sibiu pentru efectuarea de cercetari fata de alte persoane. 12) Dosarul nr. 89/P/2011, in care prin rezolutia din 16.02.2011 s-a dispus neinceperea urmaririi penale cu privire la savarsirea de catre Iohannis Klaus Werner a infracitunilor de abuz in serviciu contra intereselor persoanelor, abuz in serviciu contra intereselor publice si conflict de interese, fapte care ar fi constat in aceea ca in calitate de primar ar fi initiat declararea unui recurs civil in care ar fi avut interese personale. Solutia a fost comunicata petentului. Nu s-a formulat plangere impotriva solutiei. 13) Dosarul nr. 702/P/2011, in care prin rezolutia din 25.01.2012 s-a dispus neinceperea urmaririi penale fata de Iohannis Klaus Werner, primar al Municipiului Sibiu, sub aspectul pretinsei savarsiri a infractiunilor de abuz in serviciu contra intereselor persoanelor si abuz in serviciu contra intereselor publice, fapte care ar fi constat in aceea ca in baza unor certificate de urbanism false, primarul ar fi emis autorizatii de construire nelegale pentru imobile situate pe strada Teilor din Sibiu. Impotriva solutiei au formulat plangere petentii, care a fost respinsa prin rezolutia nr. 97/II/2/2011 a procurorului general al Parchetului de pe langa Curtea de Apel Alba Iulia, solutie mentiunta prin sentinta penala nr. 76/5.06.2012 a Curtii de Apel Alba Iulia (dosar nr. 249/57/2012). 14) Dosarul nr. 411/P/2013, la care a fost conexat si dosarul nr. 489/P/2016 al Parchetului de pe langa Curtea de Apel Alba Iulia, in care prin referatul nr. 411/P/2013 din 1.10.2013 s-a propus preluarea cauzei de catre Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie. La 23.10.2013, Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a comunicat ca dosarul a fost preluat de aceasta unitate. 15) Dosarul nr. 595/P/2014, in care prin ordonanta din 20.11.2014 s-a dispus clasarea cauzei vizand plangerea penala formulata de petentul MMA sub aspectul savarsirii de catre Iohannis Klaus Werner si numitul KH a infractiunii prev. de art. 3 din OUG nr. 31/2002 (n.r. initierea sau constituirea unei organizatii cu caracter fascist, rasist ori xenofob, aderarea sau sprijinirea, sub orice forma, a unui astfel de grup), fapta ce ar consta in aceea ca numitul Iohannis KW impreuna cu alte persoane de etnie germana ar fi membri ai unei organizatii cu caracter fascist, respectiv Forumul Democrat al Germanilor din Romania. Dosarul s-a format ca urmare a declinarii dispuse de Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie prin ordonanta nr. 385/P/2014 din 16.10.2014. Solutia a fost comunicata petentului. Impotriva acestei solutii nu s-a formulat plangere. 16) Dosarul nr. 625/P/2014, in care prin ordonanta din 5.12.2014 s-a dispus clasarea plangerii formulate de SE pentru savarsirea infractiunilor de inselaciune, fals in inscrisuri sub semnatura privata, uz de fals, fals in declaratii, abuz in serviciu. Totodata, s-a dispus declinarea in favoarea Parchetului depe langa Tribunalul Sibiu a plangerii penale formulate de petenta cu privire la acuzatii de retrocedari ilegale a unor imobile dispuse de numitul Iohannis Klaus Werner in calitate de primar. Precizam ca plangerea penala formulata de petenta il viza si pe Iohannis Klaus Werner si a fost depusa la Directia de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, DNA si Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie. Solutia a fost comunicata petentei. Aceasta nu a formulat plangere impotriva ordonantei nr. 625/P/2014 a Parchetului de pe langa Curtea de Apel Alba Iulia. 17) Dosar penal nr. 715/P/2018, in care s-a dispus declinarea in favoarea Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a competentei de solutionare a cauzei avand ca obiect infractiunile mentionate in denuntul formulat de SC Jurindex Media SRL.” Deci, sefii parchetelor si ai tribunalelor for fi numiti in functie de catre ce mai penal (chiar in sensul dat de el cuvantului ”penal”) politician roman, caruia i-au fost clasate cel putin 17 dosare penale, dintre care doua exact in anul in care a candidat la presedintie, unul dintre cele doua dosare fiind clasat chiar cu o zi inainte de a-si depune candidatura..! In plus a pierdut defintiiv in instanta 2 case in posesia carora intrase prin frauda (fals in declaratii, fals in inscrisuri publice, uz de fals, toate fapte penale). Acestea fiind datele problemei se pun doua intrebari : a) chiar toti procurorii care au instrumentat dosarele lui Iohannis au fost..niste dobitoci, au muncit degeaba la ele si au luat salarii tot degeaba..? b) nu cumva cel mai penal politician din Romania (inclusiv in sensul dat cuvantului ”penal” chiar de catre el, Klaus Iohannis) a fost protejat de mafia Binomului SRI+DNA..? Cine crede si sustine ca e doar o ”simpla coincidenta” faptul ca unuia si aceluiasi individ i-au fost clasate cel putin 17 dosare, nu-i decat un idiot sadea..!

-27 (31 voturi)
Popa Andrei
27.06.2022, 09:21:06

N-a construit nici macar o farama din cat a construit Ceausescu, nici macar un cotet, un veceu public, nu cred ca l-am vazut vreodata sa taie panglica la vreo cladire, institutie, etc. de fabrici, uzine, combinate nici nu mai poate fi vorba...

+1 (3 voturi)
Un cititor
28.06.2022, 01:08:34

F bine ! Sa redea Presedintelui Romaniei (oricare ar fi) ce i s-a luat !! Personal, nu-mi doresc un presedinte "doar de poza". Doresc un presedinte cu putere legala de actiune. Aici nu este vorba (neaparat) de actualul presedinte, care mai are doar putin de parcurs din al doilea mandat, ci de oricare Presedinte al Romaniei. In viitor.

-1 (1 vot)

Vezi toate comentariile (8)

Modifică Setările