Politică

articolul anterior articolul urmator

Referendumul lui Iohannis şi poporul

21
22 Mar 2019 16:06:06
Raluca Boboc
FOTO Inquam Photos / George Călin
FOTO Inquam Photos / George Călin

În ianuarie 2017 l-a declanşat. Procedural. Pe fondul adoptării celebrei OUG 13 de către Guvernul PSD-Grindeanu, preşedintele României a anunţat poporul, pe un ton grav, că a declanşat procedura privind organizarea unui referendum naţional prin care acesta era chemat la urne să-şi exprime voinţa cu privire la „continuarea luptei împotriva corupţiei şi asigurarea integrităţii funcţiei publice“.

Un referendum consultativ. Dar o lovitură de imagine pentru un preşedinte aflat în corzi după pierderea la scor a alegerilor parlamentare de către PNL-ul care ar fi trebuit să-i furnizeze un nou „Guvernul Meu“. Curat ghinion!

Un referendum anunţat surle şi trâmbiţe de la Cotroceni, dar abandonat între timp de un preşedinte care a uitat sau nu a înţeles rolul garantat de Constituţie de a „veghea la buna funcţionare a autorităţilor publice“ şi a început o sarabandă a compromisurilor cu Liviu Dragnea, învestind nu mai puţin de trei guverne PSD şi girând alte numeroase remanieri şi schimbări guvernamentale, contribuind astfel din plin la accentuarea instabilităţii şi a haosului care domneşte în România.

Acum aproape s-a hotărât. Să-l convoace. Dar nu ştie întrebarea. În cei doi ani care s-au scurs de la anunţul din ianuarie 2017, sub privirile pasive ale preşedintelui României, justiţia a fost măcelărită în fel şi chip prin diverse legi în Parlament (Legea privind statutul judecătorilor şi procurorilor sau  Legea privind Organizarea Judiciară), prin OUG-uri sau prin decizii ale Curţii Constituţionale a României. Răul e deja făcut. Acum, în pragul alegerilor europarlamentare care se prefigurează a fi un nou dezastru pentru partidul său de suflet şi cu gândul la un nou mandat de preşedinte al României, Iohannis apelează la instrumentul referendumului naţional având un singur obiectiv. Obţinerea de beneficii politice personale.

În ultimii 12 ani, în România, referendumul naţional a devenit un instrument extrem de utilizat de către forţele politice în disputele pentru acapararea puterii. Poporul a fost convocat la urne fie pentru a-şi exprima voinţa în privinţa unor probleme de interes naţional sub sloganul reformei clasei politice, cum a fost cazul referendumului organizat în octombrie 2007 pentru schimbarea sistemului de vot şi trecerea la votul uninominal („Sunteţi de acord ca, începând cu primele alegeri care vor fi organizate pentru Parlamentul României, toţi deputaţii şi senatorii să fie aleşi în circumscripţii uninominale, pe baza unui scrutin majoritar în două tururi?“) sau a celui organizat concomitent cu primul tur al alegerilor prezidenţiale din 2009 pentru trecerea la un Parlament unicameral şi reducerea numărului de parlamentari („Sunteţi de acord cu trecerea la un Parlament unicameral în România? Sunteţi de acord cu reducerea numărului de parlamentari la maximum 300 de persoane?“), fie pentru a arbitra conflictele politice apărute între fostul preşedinte Traian Băsescu şi majoritatea parlamentară, fie pentru a se exprima pentru revizuirea Constituţiei.

Singurul referendum care a întrunit majoritatea voturilor necesare pentru validarea sa a fost cel din 2009. Atunci peste şapte milioane de alegători şi-au exprimat voinţa pentru trecerea la un Parlament unicameral şi pentru reducerea numărului de parlamentari la 300. Un referendum devenit obligatoriu prin decizia CCR nr. 682 din 27 iunie 2012, dar ignorat de către toată clasa politică. Ignoranţa, nepăsarea şi dezinteresul partidelor politice care s-au perindat pe la putere faţă de respectarea voinţei populare a generat o rană profundă în societate. O rană care sângerează şi astăzi. Pentru că poporul nu a uitat. Şi răspunde în felul lui. Prin absenteism.

Referendumul lui Iohannis, dacă va fi convocat, va fi un experiment. Un experiment care va aduce din nou poporul în lumina reflectoarelor. Ignorat de toată clasa politică atunci când a cerut reforma Parlamentului, dispreţuit de partidele „elitiste“ pentru opţiunile politice de la anumite alegeri, batjocorit de Iohannis pentru votul exprimat la referendumul pentru familie, împovărat de taxele şi impozitele partidului de guvernământ, bătut la protestele de stradă de către oamenii legii şi manipulat de către televiziuni, poporul va avea ocazia să-şi arate din nou adevărata putere. Puterea de a-i taxa prin vot sau prin absenteism pe cei care cred că poporul este la dispoziţia lor oricând şi în orice condiţii.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

21 Comentarii

Mircea Lupan
22.03.2019, 16:17:51

Joc de glezne la doua capete, cu accente subliminale.

+1 (1 vot)
Dan Dinu
22.03.2019, 16:29:08

Măi fată, îmi place cum scrii! Concis, percutant, cu piper şi la cestiune. Ce nu pricep e cât de eficientă e "taxarea" aceea populară despre care pomeneşti în final. O spui de parcă ameninţi politicienii că o să vadă ei de la popor. Or ei par a se descurca foarte bine fără popor. Dacă avertismenteul e pentru Iohannis, da, domnia sa are a se teme. Realizările lui, lucruri pe jumătate făcute, tardiv şi moale făcute.

-2 (4 voturi)
Vanatorul/d.c.
22.03.2019, 16:38:04

Corect si inteligent articolul..! Dar, s-o luam cu inceputul.. Iohannis: „Eu sunt aproape hotărât să convoc referendum pentru 26 mai, aproape, lăsaţi-mi o marjă care se datorează nevoii unei analize aprofundate.(...) De o săptămână încoace lucrăm foarte foarte intens. I-am rugat pe cei din echipa mea să-mi propună mâine-poimâine un prim draft de agendă..” Dom'le, acuma nu ca vreau sa zic, dar lui gargaragiul asta fanfaron, lui excursionistul asta care maimuțăreste de 4 ani presedintia tarii, nu i-a spus inca nimeni ca la nivelul de putere si reprezentare al functiei pe care el insusi a dus-o in derizoriu, cuvinte precum ”aproape hotarăt” devoaleaza si șovăială vecină cu lasitatea, dar si ambiguitate decizionala izvorata din instabilitate psiho-emotionala de tip sclerotic..? Iar treaba cu ”De o săptămână încoace lucrăm foarte foarte intens” e de antologia umorului tamp..! Ce fac acolo, la Cotroceni, Iohannis si consilierii lui de-o saptamana..? Foreza puțuri in platforma marina a Marii Negre..? Construiesc diguri pe malul Dunarii..? Lucreaza la canalul navigabil Bucuresti-Sibiu..? Haida de..! Daca unor ditamai consilierii prezidentiali le trebuie mai mult de o saptamana ca sa gaseasca..sfatul pe care trebuie sa i-l dea lui Iohannis in privinta convocarii (sau neconvocarii) unui amarat de referendum, a carui tema e de utilitatea juridica (sau electorala) a unei ”frectii la piciorul scaunului”, atunci e limpede de ce gargaragiul asta care o face pe-a imparatul mustelor la palatul Cotroceni a dus in derizoriu functia de presedinte al tarii..! Fereasca sfantul ca tara sa treca prin incercari cu adevarat grele, iar papagalii de consilieri ai lui Iohannis, impreuna cu el , sa trebuiasca sa ia decizii de a caror rapiditate cu care au fost analizate din toate perspectivele si adoptate, sa depinda soarta romanilor si Romaniei..! Am fi ”mancati”, pana isi scot ăstia degetul din nas si ”trec la fapte”..! Ok..! Acuma, asa cum am facut si pe alta pagina, ne vor referi la referendum..! Referendumul in sine nu-i o..lege..! Presupunand ca referendumul ”pe Justitie” intruneste cvorumul, dar si numarul necesar de voturi ”Da”, urmatoarea etapa ar trebui sa fie aprobarea unei legi specifice temei referandumului..! Dar asta numai daca vrea muschii Parlamentului..! Apoi acea lege, in cazul in care va fi adoptata totusi de parlament, cu siguranta va fi reclamata la CC ca fiind neconstitutionala..! Cu alte cuvinte, un referendum convocat acum de catre Iohannis pe tema ”Justitie” n-ar avea decat un singur rost (scop): sa-i mai aduca niste voturi si nimic altceva. Dar la fel de bine s-ar putea sa piarda niste voturi..! Si mai e o chestie pe care propagandististii iohanisti n-o au in vedere atunici cand fac calculul ca referendumul va avea cvorum ”baban”, pentru ca are loc in aceeasi zi cu alegerile europarlamentare. Fals..! Europarlamentarele nu atrag romanii la urne..! In 2007 - 29,12 %, in 2009 - 27,21%%, 2014- 32,16%. In afara de asta, nu toti cei care ar vota pentru europarlamentari, ar vota si pentru referendum..! Cu siguranta iobagii electorali ai PSD, ALDE, UDMR si chiar ai PNL ar primi ”pe sest”..indicatia sa voteze numai pentru europarlamentare, boicotand astfel referendumul..! In concluzie: indiferent de rezultatul de urne, referendumul ”pe justitie” de la care unii spera ..minuni, nu va avea niciun efect juridic, si nici macar unul ..propagandistico-electoral, si asta fie ca va intruni cvorumul si numarul necesar de ”Da”, fie ca nu..!

-2 (10 voturi)
herr v.6.01
22.03.2019, 16:45:33

... Materialele pe fond albastru deschis platite de pesedei. Vor urma altele, si altele, si altele...

0 (4 voturi)
Manole Scarlat
22.03.2019, 16:49:24

În România orice referendum cu caracter consultativ riscă să rămână vorbă goală deoarece nu există nici o lege care să prevadă un termen de punere în practică a rezultatului acestui tip de referendum, ca atare, voinţa boborului poate fi amânată sine die. Decizia CCR nr. 682 din 27 iunie 2012 de care amintiţi este de-a dreptul comică, fiindcă, conform acesteia, trecerea la un Parlament unicameral şi reducerea numărului de parlamentari la maximum 300 de persoane este obligatorie dar nu este obligatorie, cât vreme ea poate fi ignorată nelimitat, şi în mod legal, de aleşii neamului.

-3 (3 voturi)

Vezi toate comentariile (21)

Modifică Setările