Politică

#RomâniaGlobală: opţiuni şi o strategie rapidă pentru noul prim-ministru

8
14 Sep 2021 07:35:25
Radu Magdin

Ţara este în criză politică, una de credibilitate internă şi externă. În consecinţă, „noul“ prim-ministru - indiferent că e un fost premier, actualul premier regândit profund, sau un terţ fresh - trebuie să aibă rezultate, dar până acolo trebuie să câştige răbdare şi încredere printr-un narativ adecvat. Concret, narativul câştigător trebuie să fie unul care, în final, aduce succes României.

Discursul unui premier are, întotdeauna, un public foarte eterogen. Pentru aspectele ce ţin de politica internă, câte ministere, atâtea categorii mari de public care îşi aşteaptă, pe bună dreptate, dar îşi şi interpretează direcţia pentru viitor din vorbele premierului. Adăugaţi cancelariile externe prietene şi pe cele mai puţin prietene şi aria celor interesaţi va creşte simţitor. Mediul de afaceri internaţional? În mod sigur ar trebui să facă parte din publicul-ţintă. Care este regula de bază a primului discurs? Ar trebui să atingă toate narativele mari, să se adreseze tuturor publicurilor, separat şi chiar personal, şi să fie livrat într-o manieră concisă şi clară, care să nu lase loc interpretărilor. Temele mari nu trebuie să sperie şi nici asumarea acestora în discursul public. Propagarea imaginii de putere ţine, din punct de vedere discursiv, mai ales de această capacitate de asumare şi de a “spune lucrurilor pe nume”. 

Nu cred că este narativ intern mai important decât România din care nu mai vrei să pleci. Ea implică, în opinia mea, atât dezvoltare durabilă, cât şi evoluţie socială. Prin prisma dezvoltării durabile, trebuie să gândim strategic despre ce mediu de afaceri ne dorim, despre viitorul statului şi despre rolul cetăţenilor. Astăzi, 69 din cele mai mari 100 de entităţi economice la nivel global sunt organizaţii private, nu state; ca atare, modul în care România se raportează la mediul de afaceri intern îi conturează global capacitatea de profilare ca actor major. Avem nevoie de predictibilitate legislativă şi stabilitate fiscală, de identificarea domeniilor de dezvoltare fundamentale pentru România, de înţelegerea felului în care schimbările climatice şi transformarea muncii (de exemplu, prin automatizare) afectează mediul de afaceri. Statul nu mai poate rămâne încremenit în proiect şi trebuie luat taurul de coarne, prin: reforma politicilor economice, prin definirea celor mai importanţi factori de creştere economică şi ţintirea deficitului comercial; reforma administrativă inteligentă prin digitalizare, descentralizare şi profesionalizarea celor aflaţi în serviciul public; prin asumare şi unitate pe temele mari. Pentru cetăţeni, putem începe să lucrăm pentru: o educaţie pentru toţi, pentru viitor, cu adaptarea curriculei şi sprijinirea cadrelor didactice; impunerea transformării sănătăţii; accent pe “societatea agreabilă”, care propune un “mediu înconjurător social” benefic evoluţiei sociale.

Evoluţia socială trebuie să fie, în fond, rezultatul final urmărit, scopul primordial al oricărei guvernări, care este imperios necesar să fie prezentat adecvat publicului. Dincolo de “să trăiţi bine”, evoluţia socială ca scop principal trebuie să devină o expresie plină de conţinut accesibil şi inteligibil, astfel încât să minimizeze, printre altele, antagonizarea diferitelor categorii sociale, antagonizare care a servit politic suficient (dar nu mai mult de atât) în ultimii ani. Evoluţia socială priveşte dincolo de principiile de bază ale moralei creştine, dar se bazează pe acestea. Aici sunt câteva lucruri cu care trebuie pornit: să definim cu toţii ce înseamnă un nivel de trai mai bun, să înţelegem diaspora şi să operaţionalizăm acea societate din care oamenii nu mai vor să plece.

Narativul intern trebuie suplimentat de narative regionale şi globale, precum cel al României ca honest broker  şi partener de încredere pentru dezvoltare. Încă o dată, predictibilitatea este cea mai importantă, dacă scopul României este acela de a-şi creşte influenţa şi de a-şi îmbunătăţi imaginea în spaţiul euro-atlantic. Trebuie să ştim ce să spunem, şi, mai ales, să şi facem ceea ce spunem că facem. Mai mult, partenerii noştri, fie că sunt regionali, europeni sau globali, trebuie să ştie că se pot baza pe o constanţă a politicii externe româneşti, indiferent care dintre partidele mari ajunge la putere, temporar. Iar constanţa se vede, în primul rând, prin discurs, apoi, prin implementare. Nici discursul, nici implementarea nu trebuie să lipsească. Iar discursul trebuie sa nu rugineasca ca banalitate.

Triunghiul de aur al politicii externe româneşti, UE – NATO – SUA, mentionat recent la intalnirea diplomatiei de Presedintele tarii, trebuie umplut de continut dincolo de solemnitatea cu care e pronuntat si transformat într-un dreptunghi care să includă pieţele emergente, pentru că scopul României în viitor trebuie să fie, pe lângă stabilitate şi securitate, prosperitatea. Or, pentru a simplifica: poti face mai multi bani doar cu Vestul (daca ignori Restul - ceea ce facem si mai ne si mandrim cu acest provincialism) doar daca esti activ, mereu prezent, daca ai o imagine mai buna sau o influenta in crestere. Pe moment insa, nu exista demersuri concrete si sustinute, constante, in acest sens. Suntem, din nou, incremeniti in slogan: fericiti sa fim parteneri, dar fara obiective concrete in parteneriat in afara de prezenta in club.

O condiţie de bază pentru reuşita politicii externe este finanţarea. Priviţi politica externă aşa cum aţi privi comunicarea unei companii internaţionale. Coca Cola îşi face reclamă şi acum, chiar dacă este în continuare unul dintre cele mai recunoscute branduri din lume. Imaginea externă se construieşte şi se menţine prin alocări financiare strategice, constante, cu obiective pe termen scurt, mediu şi lung. Degeaba avem un corp diplomatic foarte bine pregătit, dacă nu îi punem la dispoziţie uneltele cu care să îşi poată exploata la maxim experienţa, relaţiile şi contextele cele mai variante. Degeaba avem atasati comerciali vioi daca oficialii nostri se feresc de a conecta politica cu delegatiile de business. Hai sa ne maturizam, si sa invatam de la colegii euroatlantici.

Un om al ţării, pentru o Românie globală, axat pe prosperitatea natiunii. Asta e misiunea noului Premier, nu doar sa ne imprumute neconectand energiile nationale spre export. Ambitie acasa si ambitie afara. Fara ambitie, noul premier e doar o cetate asediata, alaturi de Presedinte, in iarna nemultumirii facturilor. "Noul" Premier nu mai poate face gestiune curenta si atat. Trebuie sa arate directie pentru a rezista. Dintotdeauna, liderii cu cea mai mare priză la public au fost aceia cu care publicul s-a putut identifica mai uşor. Această “paradigmă” poate fi aplicată atât planului comunicaţional intern, cât şi în ceea ce priveşte relaţiile internaţionale. Cu cât pot fi identificate mai multe puncte comune, cu atât comunicarea şi parteneriatele evoluează mai uşor. Iar atunci când punctele comune nu există, ele trebuie create strategic. În final, despre aceasta este vorba: un om de-a noştri, pentru noi, dar cu viziune globală, care ştie ce are de făcut şi comunică viziune cu pasiune şi încredere, generând implicare. Un lider national care impune respect - si proiecteaza leadership - regional, influent in plan european si conectat global. Se poate.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

8 Comentarii

Omul UnOm
14.09.2021, 08:09:52

O Romanie "globala" ar necesita un tip de gandire care nu poate fi gasit in Romania de astazi.Si as zice ca nici in vremurile trecute nu putem gasi multe exemple de suces in sensul asta. Afacerile paguboase ale lui nea Nicu prin Africa nu le pun la socoteala pentru ca, in majoritatea cazurilor, in final am pierdut banii acolo. In afara de asta cam ce am putea sa mai vindem pentru de produs nu prea mai producem mare lucru cel putin in industrie. Iar servicii cam greu sa vinzi in Africa sau America latina.

-8 (12 voturi)
octavian calin
14.09.2021, 11:36:39

Corect asa este ,9 idioti, pentru aceste idei perfect adevarate ti-au dat minus ...Acest articol se rezuma mult la postura Premierului si aignorat TOTAL si importanta POPORULUI IN ACEATA ECUATIE Toate eforturile si dibacia Premierului s-ar putea sa fie zadarnice cand guvernezi peste un popor cu un numar atat de mare de IDIOTI ..

-8 (10 voturi)
eu doar constat
14.09.2021, 14:52:27

Nea Nicu n-a facut afaceri in Africa, ci politica. Asa cum face si acum SUA si cum a mai facut tot SUA dupa WW2 cu planul Marshall. Doar ca nea Nicu a incercat sa-i cumpere pe dictatorii africani pentru a obtine beneficii pantru Romania (si pentru el - Teodor Stolojan, fost director in Min. de Finante care era responsabil de dolarii partidului si ai clanului Ceausescu poate da toate detaliile necesare). Nu ma contraziceti ca Planul Marshall a fost altceva. Romania n-a profitat de Planul Marshall, pentru ca a fost vanduta de SUA si Marea Britanie rusilor, asa ca Planul i-a scos pe occidentali din rahat, ca sa-si amplaseze americanii baze militare in tarile lor. Pe noi ne-a lasat in "diermo"-ul rusilor. A fost o politica, pe care eu n-o critic, pentru ca a stopat expansiunea comunismului, dar pentru Romania n-a ajutat deloc. Nea Nicu, sef intr-o tara mai mica, a actionat pe plan mai redus: cu fiecare tara africana, care a pus botul, separat. Pentru moment, planul lui nea Nicu a functionat, dar...nimeni n-a putut sa prevada ca nea Nicu va fi impuscat de Craciun si ca tarile africane in cauza ne vor intoarce spatele. Asa ca... In rest, ce sa spun? Constat ca autorul vorbeste mereu de "noul premier", ceea ce inseamna ca deja il vede pe Catzu pe faras. Restul de expozee si considerente sunt de bun simt, dar, intr-o tara cu politicieni precum Romania, nu poti sa faci trimitere la bun simt. Inseamna ca esti poet. NOTA: Eu as renunta la sintagma "Romania globala", pentru ca nu se potriveste deloc cu tema. Romania se afla intr-o conjunctura globala, fara sa fie ea insasi globala. Din contra, nu prea isi gaseste locul in aceasta conjunctura, fie din cauza mostenirii sale culturale, religioase si poate chiar istorice, fie din cauza celor din jur si chiar de mai departe, care insista sa ne reprofilam dupa modelul lor. Ceea ce ne e imposibil. Pe de-alta parte, prea imi aminteste de pastisa/parodie care umbla prin lume din vremea PRM-ul lui Vadim Tudor, care suna cam asa: "Luptam pentru o Romania Mare, mare, rotunda si turtita la poli"

-9 (9 voturi)
Benea Iosif
14.09.2021, 12:31:24

romania e acolo unde e de secole. instabilitate politica, iarna nu e ca vara si alte baliverne. stiti cum te saluta o chinezoaica? adica, in loc de "ce mai faci?"..."salut"...chestii din astea. Ce ai realizat astazi? asta e intrebarea cu care incepe. scurt si la obiect. stai bai nene, ca am comentat pe net, am dat like-uri pe FB,mi-am dat cu parerea si am vazut citeva filmulete pe tik-tok. ti-a dat viteza in urmatoarea secunda. Nici nu mai sta la discutie cu tine. De aia China se bate de la egal la egal cu US si Romania e mereu si mereu in closetul istoriei. Mai trece unul altul sa faca un pypy pe ea si asta e. ce ai realizat astazi?

+1 (1 vot)
Benea Iosif
14.09.2021, 12:33:01

Nu cred că este narativ intern mai important decât România din care nu mai vrei să pleci. Ea implică, în opinia mea, atât dezvoltare durabilă, cât şi evoluţie socială. Problema e ca NU poti sa pleci. Daca esti prost si expirat n-ai nici o sansa oriunde te-ai duce. asta e adevarul.

+1 (1 vot)

Vezi toate comentariile (8)

Modifică Setările