Un precedent periculos

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Printr-un artificiu, printr-un şiretlic de joasă speţă, începând din data de 6 decembrie, cel de-al treilea canal cu acoperire naţională al Televiziunii publice a fost subordonat la vedere unuia dintre ministerele din componenţa guvernului condus de Victor Viorel Ponta.

Preşedintele-director general al TVR, Elwis Claudiu Săftoiu, şi ministrul Agriculturii, conservatorul Daniel Constantin, au semnat, cu câteva luni în urmă, un protocol vizând o pretinsă colaborare dintre instituţiile pe care le conduc. Intrat în posesia presei, publicat de Pagina de media şi mai apoi comentat şi explicat bâlbâit şi într-un exasperant limbaj de lemn, la solicitarea respectivei publicaţii, de către şeful TVR, acordul în cauză prevede de facto, prin literă şi spirit, dar şi prin felul în care îl interpretează conducătorul sus-menţionatei instituţii de media, metamorfozarea TVR 3, rebotezat, din câte se pare, în chip păşunist TVR 3 Rural, într-o sucursală a ministerului perceput ca un patron din umbră al postului.

Carevasăzică, TVR 3 se va transforma, s-a şi transformat deja, într-un fel de direcţie sau agenţie subordonată Ministerului Agriculturii, rostul său fiind acela de a promova strategiile acestuia, de a-i pune la dispoziţie emisiuni şi de a-i lustrui imaginea. Din argumentaţia încâlcită a d-lui Elwis Săftoiu, prins încă o dată cu mâţa-n sac, putem deduce nu doar că, în acest fel, un canal, altminteri, lipsit de audienţă şi cu o identitate incertă, evitat, et pour cause, de cablişti, ar fi rebranduit, ceea ce până la urmă nici măcar nu ar fi rău, ci că, pur şi simplu, el este închiriat, fie şi numai în parte, unui minister.

La mijloc ar fi şi niscaiva calcule financiare. TVR 3, ne spune dl. Săftoiu, nu ar avea, în conformitate cu ordonanţa guvernamentală, din vara lui 2012, vizând eşalonarea pe durata a şapte ani a datoriilor acumulate de SRTV, finanţare prin bugetul de stat, aşa încât, asocierea cu amintitul minister i-ar asigura supravieţuirea. Ceea ce înseamnă că avem de-a face cu o inedită dare în locaţie de gestiune a unei părţi din patrimoniul material, spiritual şi uman al TVR, cu o transfomare a respectivei părţi într-o unitate de prestări servicii cu un unic comanditar, de fapt cu o privatizare ascunsă. Interesant ar fi de aflat cu ce bani a funcţionat până acum TVR 3, de ce l-a salvat de la închidere, în vara lui 2012, dl. Săftoiu, de ce a găsit o portiţă de redeschidere, fie şi minimală, a fostului TVR Info, în schimb a fost mult mai puţin inventiv, ba încă şi mai puţin binevoitor faţă de TVR Cultural. Nu cumva gândindu-se că atât TVR Info (TVR News) cât şi TVR 3 vor putea fi instrumentalizate politic, în vreme ce TVR Cultural nu?

Cum Ministerul Agriculturii, ca parte a Guvernului României nu acţionează de capul său, nu e o structură independentă, ci e ţinut să pună în aplicare politicile guvernamentale în domeniu, cum acest minister are în frunte o persoană intens colorată politic, un şef de partid, politizarea canalului TVR 3, fie el Rural sau nu, e mai mult decât evidentă.

Era de aşteptat ca dubiosul acord dintre TVR şi Ministerul Agriculturii să determine o reacţie urgentă din partea Parlamentului României, a Comisiilor sale de specialitate, alertate de deturnarea de la calitatea de televiziune publică a unei părţi din Televiziunea naţională, de încălcarea grosolană a Legii 41, ce reglementează organizarea şi funcţionarea SRTV. Însă, respectivele comisii ce reflectă compoziţia parlamentară şi majoritatea uselistă a acesteia se fac că nu observă noua ilegalitate comisă de Elwis Claudiu Săftoiu, cu nonşalanţa cu care nu bagă de seamă nici degradarea serviciului public de televiziune şi cheltuielile sale exorbitante şi neperformante. O privesc cu indiferenţa cu care au lăsat nediscutat „Raportul de activitate pe anul 2012 al Consiliului de Administraţie al TVR“, un raport ale cărui realităţi impuneau înlăturarea respectivului Consiliu.

Era de aşteptat, de asemenea, ca această scandaloasă încălecare şi subordonare politică a unei entităţi din TVR să provoace reacţii dure de protest ale Opoziţiei parlamentare. Din păcate, preocupată de lupte intestine, de propria-i supravieţuire, de grija de-a intra în graţiile şi de-a obţine binecuvântarea preşedintelui Traian Băsescu pe care şi-l doreşte far călăuzitor şi cârmaci în furtună, Opoziţia a avut o reacţie anemică, simptomatică, de altfel, pentru incapacitatea ei de a-şi face auzit glasul pe scena politică naţională.

Era obligatoriu ca măcar CNA să formuleze o ripostă rapidă şi categorică faţă de gravele nereguli implicate de tranzacţia obscură, cu iz de ilegalitate, dintre Elwis Săftoiu şi Daniel Constantin. Omul de plastilină care e preşedinta fără operă şi fără renume jurnalistic al CNA, doamna Laura Georgescu, mărşăluitoare cuminte şi supusă pe cărarea uselistă care a făcut-o om, mai simulează o dată a nu şti că managementul SRTV avea obligaţia să depună spre aprobare la instituţia ce reglează funcţionarea audiovizualului românesc un nou caiet de sarcini şi grila de programe a postului rebranduit, înainte de a-l deturna de la scopul în care a fost creat, aşa incert cum e el.

Ceea ce se întâmplă acum cu TVR 3 are semnificaţia unui precedent periculos. Nu este exclus ca, în numele salvării de la faliment a SRTV, un faliment parcă dorit, grăbit şi făcut iminent de o grilă de programe complet neatractivă pentru a cărei lipsă de performanţă nu plăteşte nimeni din managementul superior al instituţiei, o grilă altminteri teribil de costisitoare, sub pretextul atragerii de fonduri, şi altor ministere ale guvernului USL să le fie închiriate în viitor emisiuni ori spaţii de emisie.

O posibilitate încă şi mai periculoasă, dar şi mai probabilă în perspectiva anului electoral 2014.

În plus, ceea ce se întâmplă acum cu TVR 3 are semnificaţia unei palme date telespectatorilor, dar şi profesioniştilor din Televiziunea publică, profesionişti supuşi unor continue umilinţe de o conducere abuzivă, intens politizată, diletantă, care, într-o ţară normală, demult ar fi fost concediată. 

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite