6 ore pe zi petrec copiii din România pe internet în timpul săptămânii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Peste un sfert dintre tinerii cu varste între 12-17 ani stau zilnic peste 6 ore pe internet
Peste un sfert dintre tinerii cu varste între 12-17 ani stau zilnic peste 6 ore pe internet

Mai mult de un sfert (27,3%) dintre copiii din România petrec peste şase ore online, fapt ce afectează sănătatea emoţională a acestora, şi în special relaţia cu părinţii, profesorii şi prietenii, arată un studiu recent publicat de Asociaţia Salvaţi Copiii. Mai grav, arată autorii studiului, procentul acestora creşte la 48,3% dacă sunt într-o zi de final de săptămână sau de vacanţă.

Astfel, potrivit studiului menţionat, copiii între 12 şi 17 ani, care petrec peste 6 ore pe internet zilnic spun că: sunt semnificativ mai nemulţumiţi de relaţia cu părinţii, prietenii şi profesorii, precum şi de viaţa lor din prezent; consideră într-o măsură semnificativ mai redusă că activităţile de zi cu zi au sens şi sunt mai puţin optimişti cu privire la viitor. 

Studiul nu merge până la a stabili o legătură cauzală directă între timpul în exces pretrecut în faţa calculatorului şi efectele negative asupra dezvoltării emoţionale a tinerilor, dar specialiştii susţin că explicaţiile pentru acest fenomen nu sunt greu de găsit. „Deşi nu putem stabili însă o relaţie de cauzalitate – există posibilitatea ca din lipsa unei reţele de suport în familie sau în grupul de prieteni, copiii să se refugieze în Internet, precum şi posibilitatea ca atractivitatea şi uşurinţa interacţiunilor din spaţiului online să îi împiedice pe copii să petreacă mai mult timp cu cei dragi”, este de părere psihologul Teodora Stoica, autoarea studiului. 

În plus, specialiştii atrag atenţia că timpul petrecut de copii în lumea virtuală îi lipseşte pe aceştia de experienţa construirii relaţiilor din lumea reală necesară internalizării regulilor şi emoţiilor pe care aceste relaţii se bazează în fapt. „În lumea virtuală, tinerii au posibilitatea să controleze aproape totul, iar regulile existente pot să nu fie respectate întotdeauna. În lumea reală, există însă fapte, ce au consecinţe reale, prin care copiii învaţă respectul, disciplina. Această discrepanţă între cele două lumi, face dificilă adaptarea la normele din lumea reală ce necesită adeseori o implicare emoţională. Spre exemplu, consecinţele unui comportament violent sunt aproape inexistente. În viaţa reală, construirea relaţiilor umane necesită inteligenţă şi abilitate emoţională, nevoi concrete, empatie – ce nu există în lumea virtuală, ce anesteziază astfel acest comportament emoţional. Fără obiceiul şi practica dezvoltării unor relaţii concrete tinerii ajung la vârstă incapabili de a stabili astfel de relaţii”, este de părere psihologul Keren Rosner. Astfel, adeseori apare un cerc vicios, tinerii ce au probleme în a-şi dezvolta aceste relaţii emoţionale în lumea reală ajung să se refugieze în lumea virtuală, pe care o cunosc, o manipulează şi unde totul se întâmplă potrivit propriei dorinţe. „Din experienţa mea, aceşti tineri ajung să fie foarte opozanţi, să refuze alternative, de a ieşi la un sport spre exemplu, în mod agresiv şi fără o explicaţie raţională. În mod vicios, aceşti tineri se limitează la o viaţă unidimensională, devenind singuratici şi foarte greu integrabili într-un colectiv”, a completat Keren Rosner.

Cultivarea relaţiilor în lumea reală necesită efort, inteligenţă şi abilitate emoţională, nevoi concrete şi empaţie, emoţii ce nu sunt dezvoltate în lumea virtuală. Keren Rosner, psiholog

În ceea ce priveşte soluţiile pentru a-i ajuta pe copii să iasă din acest cerc vicios, experţii subliniază importanţa rolului părintelui de a fi un adevărat exemplu pentru aceştia. „Dincolo de a fi conştienţi de riscurile asociate folosirii excesive a mediului online, părinţii trebuie să fie conştienţi de propriul comportament, şi să-i încurajeze pe copii să-şi petreacă timpul cu prietenii”, susţine Teodora Stoica. „Există părinţi care ştiu foarte bine să dozeze timpul copilului în faţa calculatorului. În primul rând părintele nu trebuie să ofere acest exemplu copilului, să stea el însuşi ore în şir lipit de telefonul mobil sau laptop. Apoi, trebuie să ofere posibilităţi copilului să exploreze alte tipuri de activităţi, şi să-şi descopere astfel propriile talente”, a explicat Keren Rosner.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite