Societate

articolul anterior articolul urmator

Întreabă un pilot (I)

4
13 Apr 2015 01:31:54
Vladimir Stoicescu

Am demarat acest proiect împreună cu pilotul comercial Vio Ludusan şi Aviatia.ro. Dorim să facilităm accesul publicului, pasionaţilor şi piloţilor amatori la informaţie pertinentă şi profesională. Aviaţia este un domeniu în care educaţia este primordială şi sperăm că acest proiect va ajuta dezvoltarii aviaţiei din România.

Este evident că noi suntem limitaţi de propria experienţă, însă, dacă primim întrebări ce depăşesc experienţa noastră, suntem dispuşi să-i întrebăm pe alţii. Este important ca noi să colaborăm şi cu alţi profesionişti din aviaţia românească: controlori de trafic, mecanici, ingineri, profesori, însoţitoare de zbor şi aşa mai departe. Considerăm că aceste colaborări sunt benefice aviaţiei din România şi sunteţi bineveniţi. Nu în ultimul rând, trebuie să precizez că nu există întrebări inutile.

Întrebarea 1

Încă de mic îmi doresc să ajung pilot de avion. Acum, fiind în clasa a 11-a, toţi din familia mea mă întreabă ce vreau să fac mai departe. Eu spunând că vreau să mă fac pilot, primesc mereu aceleaşi replici: Ce facultate trebuie să faci? Cum o să fie? Pe ce materii trebuie sa mă bazez în liceu?

Aceasta este întrebarea cea mai frecventă, pe care o primesc de la tinerii ce doresc să pătrundă în această industrie fascinantă. Din pacate, nu există un singur răspuns corect. Meseria de pilot poate fi la fel de variată ca una de inginer sau medic. Aeronavele, programul de zbor şi scopul misiunii este diferit de la o companie la alta. Publicul, când se gândeşte la meseria de pilot, de obicei îşi închipuie un comandant de avion de pasageri ce pilotează aeronave de mari dimensiuni între metropolele lumii. Adevărul este că majoritatea piloţilor nu zboară aceste aeronave sau rute.

 Dacă vă doriţi să fiţi piloţi, pentru imagine şi prestigiu, cred că această carieră nu este pentru voi.

Înainte de a lua decizia de a deveni pilot, este important ca un tânăr elev să ştie la ce să se aştepte. A fi pilot nu înseamnă să ai o uniformă impecabilă, să priveşti răsărituri şi apusuri minunate, sau să te admire oamenii prin aeroporturi în timp ce tragi valiza după tine. Dacă vă doriţi să fiţi piloţi, pentru imagine şi prestigiu, cred că această carieră nu este pentru voi. Sunt o mulţime de factori care pot să-ţi afecteze viaţa şi aceşti factori trebuie analizaţi cu mare atenţie şi înţelepciune. Pentru a avea această meserie trebuie făcute sacrificii enorme, nu doar la început dar şi pe parcursul carierei. Eu sunt pilot civil, deci nu pot să vorbesc despre aviaţia militară. Pentru aviaţia militară, te sfătuiesc să contactezi instituţiile competente.

Sănătatea este unul dintre cei mai importanţi factori. Pentru a lucra ca pilot de linie, trebuie să treci testele medicale "Clasa I". Acestea pot fi eliberate doar de instituţiile şi medicii autorizaţi de autorităţile guvernamentale ale fiecarei ţări. Acestea, în general, urmează standardele ICAO (International Civil Aviation Organization). Pentru piloţi, nu există un standard universal de sănătate. Cerinţele diferă de la o ţară la alta, însă, în general, medicul îţi verifică ochii, inima, auzul şi aşa mai departe. Controlul medical se face anual sau la şase luni, depinde de vârsta pilotului. Pentru a putea profesa ca pilot de linie, trebuie să-ţi menţii medicalul “Clasa I”.

Primul pas este, ca elev de liceu, să-ţi menţii o medie cât mai mare. Succesul academic este o dovade de putere de muncă şi capacitate de acumulare a informaţiilor. Am discutat cu mulţi colegi şi de multe ori avem opinii diferite despre cunoştinţele elementare de care are nevoie un pilot. În Europa, se pune mult accent pe matematică şi fizică. Multe dintre şcolile de aviaţie au examene ce se bazează pe aceste subiecte. Sfatul meu este să înveţi şi limba engleză cât mai bine, majoritatea companiilor aviatice cer cunoştinţe avansate.

Pentru a deveni pilot nu ai nevoie de facultate, dar este indicat să ai o diplomă. Şcoala de pilotaj se poate face la instituţii de stat, precum Şcoala Superioară de Aviaţie Civilă, sau prin şcoli private ca Regional Air Services la Tuzla sau Oxford Aviation Academy în Marea Britanie. O altă opţiune, încă practicată da mariile companii aviatice (KLM, Swiss etc.), este să semnezi un contract de lungă durată în schimbul sponsorizării licenţelor. Din pacate, această modalitate este din ce în ce mai rară. Adevarul crunt este că cel mai mare obstacol este cel financiar. În medie, o licenţă de Pilot Comercial cu Multi / IFR Rating şi examenele ATPL(F) costă în jur de €60.000. În SUA şi Canada este ceva mai ieftin, dar este important să precizăm că fiecare ţară are regulamentele şi cerinţele ei. Dacă obţi o licenţă FAA sau Transport Canada, nu poţi folosi acea licenţă să lucrezi în România. EASA cere o conversie a licenţelor pentru a le recunoaşte. De multe ori asta implică teste, examene de zbor şi alte costuri.

Întrebarea 2

Oare la noi în ţară se mai poate face ATPL fără să plătesc acei 65.000 de euro pentru şcolarizare? Mai sunt locuri la buget?

Nu se mai poate. Din nefericire, ministerul si Şcoala Superioară de Aviaţie Civilă au încetat să acopere taxele de şcolarizare.

Întrebarea 3

Aş dori să vă întreb despre obligaţiile pe care le are un pilot în spaţiul aerian clasa G. Din câte ştiu, radioul nu este obligatoriu însă transponderul este. Puteţi confirma, vă rog?

Spaţiul aerian clasa G este prin definiţie necontrolat. În aceste condiţii, aeronava nu trebuie echipată cu radio sau cu transponder. Este posibil ca aceste cerinţe să se schimbe în viitorul apropiat, pentru că spaţiul aerian devine aglomerat. În plus, o aeronavă echipată cu transponder şi cu radio este mai sigură.

Întrebarea 4

Vă rog să-mi explicaţi fenomenul ce are loc în imaginea ataşată. Mă refer la masa aceea albă de aer/apă(?) formată pe fuselaj.


                               

Conform principiului lui Bernoulli, aerul este accelerat deasupra aripii datorită formei pe care aceasta o are. Datorită vitezei, se creează o zonă de presiune relativ scăzută deasupra aripii. Ştim că, dacă presiunea scade, atunci temperatura scade. Daca temperature scade, atunci umiditatea creşte şi vaporii condensează. Este important de precizat că în imagine este un supersonic, deci este posibil ca presiunea să scadă datorită vitezei transonice. Chiar şi în aceste circumstanţe, fenomenul este aproape identic.

Asteptam in continuare intrebarile dumneavoastra: askthepilot@aviatia.ro

Vio Ludusan - Pilot Comercial

Vladimir Stoicescu - Pilot Comercial

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

4 Comentarii

Menumorut
13.04.2015, 22:19:28

Daca presiunea scade e adevarat ca temperatura scade din cauza detenei. Dar condensarea apare si mai "bine" atunci cand presiunea creste si temperatura scade. Cand presiunea scade se favorizeaza evaporarea nu condensarea. In principiu, umiditatea nu creste. Oricum, inainte de scaderea presiunii deasupra aripii...mai ales la viteze supersonice are loc initial o comprimare. Am si eu o intrebare. Este adevarat ce vad in filme, cum ca pilotii, in situatii critice ..cauta in manual ? Imi pare rau dar pare cam...aiurea :)

Bogdan Jor
14.04.2015, 21:50:01

Cautarea in manual nu este pentru probleme critice ci pentru anumite proceduri specifice unor tipuri de aeronave, mai putin folosite. Un exemplu ar fi transferul de carburant dintr-o aripa in alta, care daca s-ar face "dupa ureche" ar putea duce la pana de combustibil.

Vladimir Stoicescu
21.04.2015, 07:10:50

http://adevarul.ro/news/societate/Intreabaun-pilot-ii-1_5534a40ecfbe376e35565c3e/index.html

Bogdan Jor
14.04.2015, 21:39:43

Explicatia fenomenului din fotografie este pertinenta pana la un punct: cred ca viteza este mult mai scazuta decat in regim transonic, acolo este vorba de un zbor cu incidenta mare si cu desprindere de strat limita de pe extradosul aripii, este, probabil o revenire din Cobra (motorul fiind cu tractiune vectoriala).

Modifică Setările