„Ar fi nevoie de un Bacalaureat diferenţiat“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Experţii propun un examen de maturitate divizat, conform nivelului real din licee, precum şi reînfiinţarea şcolilor profesionale. Şcolile de arte şi meserii transformate peste noapte în licee nu pot ţine pasul cu liceele bune, hipercompetitive. Pentru ele ar trebui conceput un alt sistem de evaluare.

„Bacalaureatul ar trebui să fie o chestiune de merit, nu de obişnuinţă, iar elevii care au o inteligenţă de natură practică ar trebui să fie îndrumaţi către şcoli în care să deprindă o meserie." Aceasta este premisa de la care pornesc specialiştii. Ei vin şi cu soluţii pentru ca „dezastrul" de la Bacalaureatul din acest an să nu se mai repete.

Citiţi şi:

Doi directori din Argeş unde niciun elev nu a luat BAC-ul au făcut cereri de concedii ca să scape de evaluare

Schizofrenia de la Bac, la licee vocaţionale. Artiştii, siliţi să înveţe la materii "de umplutură", pentru a putea accede în carieră

Click pe foto pentru a putea vedea " Promoţia ruşinii" de la BAC 2011

„În primul rând, ar fi nevoie de reînfiinţarea şcolilor de meserii", crede Ştefan Vlaston, preşedintele Edu Cer. „Odată cu desfiinţarea Şcolilor Profesionale şi a celor de Arte şi Meserii, elevii s-au trezit că fac parte dintr-un sistem pentru care nu aveau chemare. De unde şi rezultatele proaste la Bac înregistrate de colegiile tehnice. "

„Rezultatele acestui examen sunt efectele unui sistem educaţional depăşit, reprezintă gradul de însuşire a cunoştinţelor de către elevi. Este o pastilă dureroasă, pe care o înghiţim cu greu", apreciază şi Marian Staş, preşedintele Fundaţiei CODECS. În opinia lui, o altă cauză ar fi programa, total învechită. „O soluţie ar fi ca Bacalaureatul să nu mai fie obligatoriu, să-l păstrăm doar pentru cei care vor să ajungă la universitate, aşa cum este examenul SAT în America. Sau să existe alte tipuri de probe, pe niveluri. Cea mai bună metodă este Bacalaureatul internaţional, acolo unde elevii parcurg şase arii curiculare şi dau examen la acestea şase, nu la ca la noi, unde înveţi 20 de materii şi dai examen la trei".

Soluţia Bacalaureatului diferenţiat este aleasă şi de Mirel Bănică, cercetător la Academia Română. El dă exemplul sistemului francez. „Eu aş merge, ca în Franţa, pe un Bac ştiinţific, unul profesional, care să nu-ţi dea dreptul să mergi la facultate, şi unul vocaţional, care îţi dă dreptul să mergi numai la facultăţile cu profil vocaţional", spune Bănică.

Cercetătorul mai spune că România a moştenit, din comunism, „un nivel în licee făcut svaiţer". „Unele licee sunt mult prea competitive pentru Europa, iar altele s-au transformat peste noapte în licee şi nu ţin pasul cu celelalte. Nu cred că se va putea egaliza vreodată nivelul liceelor. Trebuie să încurajăm excelenţa, pe deoparte, şi să redăm celorlalte locul pe care-l merită."

Cristian Hatu, expert la Societatea Academică din România, atrage atenţia că în ciuda promisiunilor venite din partea ministerului, programele şcolare nu au fost schimbate nici acum. 

Isărescu: „lipsa modelelor"

Guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, e de părere că gradul redus de promovare a Bac-ului nu ţine numai de clasa politică, ci şi de modelele promovate de societatea românească aflată în continuă tranziţie. „Trecerea Bac-ului ţine de foarte multe lucruri, de modelele pe care societatea românească le-a promovat. Copiii ăştia de la cine să înveţe? Am scos în faţă numai câteva cohorte de mitomani care nu au avut nici măcar bunul-simţ să admită că au câştigat bani dintr-o întâmplare a tranziţiei", a declarat Isărescu.

În opinia guvernatorului, tema de discuţie ar trebui să fie „cât de greu se pot câştiga banii adevăraţi", sugerând că modelele ar trebui constituite din oameni care au reuşit să facă averi în mod cinstit.

"Bac-ul ar trebui împărţit în felii mai mici care să răspundă mai bine pieţei muncii şi nivelului real din licee."
Mirel Bănică
cercetător

image
Societate



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite