Acum, Guvernul PNL propune ca finanţarea pentru programele de sănătate să fie alocată concurenţial între public şi privat, până în prezent spitalele
private putând contracta doar în puţinele situaţii în care statul nu are
infrastructura necesară. Este drept, această oprelişte teoretică a fost încălcată grosolan de MS, aproape un sfert din fondurile programelor fiind derulate prin operatori privaţi.
Ce este bine?
Aplicarea principiului ”banii urmează pacienţii” este o
justificare puternică a asigurării libertăţii persoanelor din programele de
sănătate să poată să-şi aleagă furnizori inclusiv din sectorul privat, de vreme
ce statul va suporta aceeaşi sumă
per pacient.
Exista precedente considerate pozitive, care au condus la
creşterea gradului de satisfacţie al pacienţilor, intrarea centrelor de dializă
private în competiţia pentru fonduri conducând aproape la eliminarea totală a
secţiilor din spitalele de stat care ofereau astfel de îngrijiri. Este drept, nimeni nu s-a mai îngrijit să
analizeze de ce statul nu şi-a upgradat în ultimii 14 ani nici una dintre
facilităţi, oferind servicii la preţuri mai mici.
Concurenţa va conduce
la o creştere a competitivităţii şi implicit a calităţii serviciilor de care
beneficiază bolnavii. Este
deja împământenit (deşi nu neapărat adevărat) ca serviciile private sunt ”mai
prietenoase” şi mai civilizate decât cele din
sistemul de stat. Beneficiile
nu vor fi însă pentru toţi.
Este bine că respectarea unei concurente loiale va atinge însă şi
aspecte, neanticipate de iniţiatori, dar care vor trebui lămurite. Astfel, medicii care în timpul liber îşi completează
veniturile în spitalele private în spitale concurente pentru fondurile programelor vor trebui să opteze între stat şi privat. Altfel vor da dovadă de concurenţă
neloială faţă de angajatorul principal, spitalul de stat. Eu cred că aceasta
incompatibilitate, faţă de care
statul a închis ochii, va trebui să se extindă asupra tuturor medicilor
care lucrează în spitale private chiar dacă nu chiar în secţiile care vor primi
finanţare pentru programele de sănătate, deoarece echilibrul financiar al celor
două unităţi trebuie luat global,
nu poate fi defalcat doar de secţii! Acest aspect trebuie totuşi lămurit înainte de adoptarea OUG-ului, măcar în
nota de fundamentare, fiind un subiect extrem de litigios!
Ce este mai puţin bine?
Măsura este strecurată într-o ordonanţă de urgenţă. Asigurarea ”accesului imediat al
pacienţilor la tratament în cadrul programelor naţionale de sănătate curative
şi, funcţie de opţiunea acestora, prin furnizorii care sunt autorizaţi şi
evaluaţi şi care au încheiat contracte de furnizare de servicii medicale cu
casele de asigurări de sănătate” nu este o urgenţă de natură a necesita ocolirea
Parlamentului. Altfel
spus, este o măsură care încalcă art. 115 al 4 al
Constituţiei ”(4) Guvernul poate adopta ordonanţe de
urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi
amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora.” Ma refer la OUG deoarece OG prin abilitarea de catre Parlament nu pot fi date in domeniul legilor organice. Nu doresc sa intru in subtilitati legate de prevederi ce tin de legi ordinare din corpul legilor organice pentru ca excede interesului publicului larg.
Este mai puţin bine faptul că ministrii sănătăţii se procupă
de rezolvarea propriilor probleme cu care se confruntă, fiind mai mult
ministrii pentru ei şi mai puţin pentru populaţia generală. Actualul ministru,
director (probabil suspendat) de spital privat, ar fi la a doua ordonanţă de urgenţă care sprijină
financiar sistemul privat, după asigurarea cu plată de la buget a rezidenţilor
care muncesc pentru spitalele private. Exemplul dat este toxic şi va fi urmat
şi de alţi viitori miniştri.
Nu numai banii
urmează pacienţii, mai există şi alte principii, mai puţin vehiculate în
spaţiul public. Numărul maxim de paturi pe care CNAS le poate contracta este
de 119.579 (Hotărârea nr. 115/2017 privind aprobarea Planului
naţional de pături pentru perioada 2017-2019). Contractarea unui număr de paturi cu sectorul privat trebuie neapărat
însoţită de o scădere echivalentă a numărului de paturi din spitalele de stat
şi a personalului medical care le deserveşte.
Este atinsă astfel o altă problemă sistemică, imposibil de
ignorat, dacă se doreşte asigurarea stabilităţii unui sistem sanitar de stat. Fenomenul de ”căimăcire” a serviciilor
finanţate de stat conduce la dezechilibrarea financiară a unora dintre
spitalele de stat. Într-adevăr, sectorul privat, este nevoit să se
îngrijească permanent pentru menţinerea profitabilităţii, ia doar caimacul, oferă strict
servicii care sunt rentabile, adică acele servicii care consumă puţin şi aduc
venituri superioare a cheltuielilor, lasând zaţul în seama statului. Spitalele de stat, asigura şi restul
serviciilor, nerentabile, contrabalansându-le
cu astfel de servicii, mai
rentabile. Trecerea acestora din urmă în sectorul privat condamna practic, pas
cu pas, sectorul de stat.
Ar putea exista voci care să considere că înlocuirea
spitalelor de stat cu cele private este o măsură benefică. Realitatea este ca
statul nu este capabil să asigure rentabilitatea spitalelor de stat. Nici creşterea brutală a cheltuielilor cu sănătatea nu pare a fi o opţiune, România având şi
alte priorităţi precum educaţia, autostrăzile, securitatea naţională etc. În
aceste condiţii, trecerea la un sector
rentabil, preponderent privat, nu s-ar putea
baza decât pe contribuţia masivă din veniturile proprii a pacienţilor! Iar
marea majoritate a românilor nu-şi permit acest lucru şi mulţi dintre cei care
cred că îşi permit habar nu au de costurile reale ale actului medical, altele
decât banalele consultaţii oferite prin abonamente!
Mergând pe acest raţionament, al deschiderii şi sprijinirii
concurenţei dintre stat şi privat, trebuie să avertizez pe cei care azi iau
decizii şi speră să se
afle timp mai îndelungat la cârma ţării că
trebuie să fie pregătiţi pentru închiderea a peste 200 de spitale care azi nu
îndeplinesc criteriile minime de acreditare, altfel spus, nu merită numele
de spital! Ce să-i faci, sunt
chiar nerentabile!
Schimbarea are un puternic
caracter politic
Aparent OUG-ul se referă doar la finanţarea tratamentelor
însă acestea nu pot fi oferite fără contractarea serviciilor spitaliceşti de
către CNAS, altfel pacienţii ar urma să-şi plătească din buzunar
spitalizarea. Chiar şi aşa, pacienţii
tot vor trebui să plătească coplăţi semnificative, deoarece începând cu 1 Aprilie, conform unei legi recent aprobate, unităţile private vor
putea percepe de la pacienţii care optează pentru serviciile lor contractate cu
CNAS diferenţa dintre tariful de decontare şi tariful privat al serviciului
respectiv.
PNL şi Ludovic Orban tratează această OUG cu seninătate,
fiind trecută de aprobările preliminare, şi urmând a intra în vigoare la 1
Aprilie, la apogeul campaniei electorale! Ceilalţi membrii ai
Guvernului, cu excepţia ministrului Victor Costache şi a preşedintelui CNAS,
premierul Orban, vice premierul Ţurcan, coordonator al domeniului sănătăţii,
preşedintele Iohannis, pur şi simplu nu ştiu de această ameninţare politică. Pare a fi un subiect tehnic al celor
din sănătate şi drept urmare nici măcar nu o iau în considerare. Nu
ştiu că au în mână tocmai cuiul grenadei puse sub scaun, fără rea intenţie,
tocmai de unul dintre ai lor. Aici nu mai este vorba de ameninţarea PSD că va
depune o moţiune de cenzură! Este
posibil ca PNL să
piardă mult doritele alegeri anticipate tocmai prin
adoptarea unor astfel de măsuri care dau apă la moară celor care, cel puţin în
teorie, se afla pe partea celor săraci. Loviturile care vor veni din partea
competitorului social democrat, în teorie apărătorul persoanelor sărace şi
sprijinitor al măsurilor de protecţie socială, vor fi năprasnice. Actuala putere va asista cum îşi pregăteşte
singură calea pentru
pierderea alegerilor, cu consecinţe ireparabile pe termen lung.
Ce este de făcut?
Guvernul ar trebui să retragă de urgenţă prevederile legate
modificarea legii sănătăţii şi să le amâne pentru perioada ulterioară campaniei
(campaniilor) electorale. Sunt măsuri de substanţă, strategice, care trebuie
adoptate de un Parlament care să asigure sprijinul guvernului, nu ca în
prezent. Dacă însă PNL va pierde alegerile, oricum prevederile aceste OUG ”fierbinţi” vor
fi ”rase” de viitoarea majoritate parlamentară, ceea ce va fi, fără doar şi poate, una din promisiunile
electorale.
Dezbaterile privind consecinţele introducerii coplăţilor
populaţiei pentru accesarea serviciilor contractate cu sistemul de asigurări de
sănătate trebuiesc dezbătute acum, transparent
şi onest, nu când campania electorală va atinge apogeul, când guvernul nu va mai putea da
răspunsuri pertinente unei avalanşe de populisme, fake news-uri dar
şi atacuri justificate de propriile sale greşeli.
Dacă există cu
adevărat o urgenţă, aceasta ar fi expunerea intenţiilor ministerului pe
termen scurt, pentru rezolvarea unor tensiuni, care deşi nu sunt evidente, vor conduce la nemulţumiri în
rândul pacienţilor şi personalului medical, generate de dezechilibrul financiar al asigurării cu
medicamente, de
necesitatea creşterea veniturilor personalului medical din
ambulatoriile de specialitate şi a altor categorii de personal din sistemul
sanitar sărite de la majorările salariale efectuate de PSD, dezechilibre care însă nu au soluţii în bugetul
de stat aprobat şi multe altele.
Trăgând linie, pentru a oferi o nouă gură de oxigen pentru achitarea ratelor la bănci pe care le are sectorului spitalicesc privat, guvernul va împărţii pacienţii cu boli grave, beneficiari ai programelor de sănătate în unii cu card de sănătate şi alţii care au şi card bancar pentru plata coplăţilor, medicii din spitalele de stat vor trebui să renunţe la contractele cu sectorul privat, spitalele publice de stat îşi vor vedea diminuate veniturile, poate sub limita supravieţuirii, vaduvind ceilalţi pacienţii care nu sunt incluşi în programele de sănătate.
PS. Corpul de control al primului ministru ar trebui să verifice minunea prin care programele de sănătate derulate de sectorul privat se găsesc în special în Bucureşti, care numai zonă deficitară în servicii de sănătate nu este!
FINAL EDIT (28.01) Pentru minciuna prin omisiune a ministrului Costache (Coplatile sunt interzise in Programele de sanatate), Premierul Ludovic Orban ar trebui sa-l demita imediat. Nu poti sa iti pui semnatura si sa-ti asumi o OUG initiata de un Ministru care te minte si isi asuma si public minciuna! Cred ca si Iohannis se afla in aceeasi eroare, generata de acelasi ministru. (nota a se vedea Legea 196/2019 si art 225-226 din legea 95/2006 care demonstreaza - Coplatile sunt interzise in programele de sanatate doar pentru pauperi si numai pina la intrarea in vigoare a noului Contract cadru, 1 Aprilie 2020 - de unde si graba!
Adauga Comentariu
Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos
Varianta 1
Autentificare cu contul adevarul.ro
Varianta 2
Autentificare cu contul de Facebook
35 Comentarii
Sortare: Cronologic · Dupa popularitate
Lipsa modernizării aparaturii din spitalele de stat, mai mult, lipsa crasă a mentenanţei aparaturii existente, este un sabotaj vizibil din cosmos, din partea managementului unităţilor respective, care s pe blat cu privatul. Multă puşcărie ar trebui "administrată" în cazurile astea, care nu s puţine. Un exemplu simplu şi pe toate drumurile, este starea dezastruoasă a aparaturii din compartimentele de imagistică, lăsate efectiv spre dezagregare, pentru îndreptarea pacienturii către facilităţi private, tomografie, rmn, eco...unde frecvent, lucrează aceiaşi medici, care, ca să facş faţă, chiulesc temeinic de la stat. Un ex şi mai concret...craiova...radiologia sp judeţean e varză, cazurile mergînd la SPAD şi Prima, unde lucrează oameni din cadrul serviciului spitalului.
Pentru degradarea patrimoniului public, orice administrator/manager al oricarei entitati publice trebuie obligat sa fie asigurat de o companie de asigurari care, in schimbul unei polite platite de individ, sa suporte cheltuielile incompetentei acestuia. Doar asa sunt eliminati incompetentii si infractorii din sistemul public. Cine se opune? Prim ministrul in exercitiu, indiferent de partid.
”Este drept, nimeni nu s-a mai îngrijit să analizeze de ce statul nu şi-a upgradat în ultimii 14 ani nici una dintre facilităţi, oferind servicii la preţuri mai mici.” Pai cine s-o faca..? Analiza, zic.. Dupa 30 de ani de dualism hegemonic mafiot PSD+PNL, statul roman e complet corupt..! In orice domeniu (Sanatate, Invațămant, Politie, Armata, Justitie, Cultura, etc. etc). CORUPT..! E corupt incepând cu portarul sau cu femeia de serviciu de la cea mai prapădita institutie , din cel mai..uitat de Dumnezeu orășel. si terminand cu seful statului..! Toti au cate un..smen..! Cate-o ”manevra” (mai mica sau mai mare), pe banii statului. Toti vor sa ”ciupească” cate ceva..! Asa ca, nu trebuie sa ne mai mire ca nimeni nu analizeaza de ce statul roman ”isi taie singur creanga de sub picioare” (nu numai la Sanatate).
Cred ca trebuie stabilite principiile. Dupa indelungi dezbateri asupra principiilor, ascultand si opiniile minoritare sau singulare, aceste principii se vor adopta prin vot, unul cate unul. Legiferarea trebuie sa urmeze principiile. Procesul de legiferare apartine Parlamentului. Orice guvern care modifica o lege, trebuie demis, iar prim ministrului sa i se interzica de a mai candida la o functie publica sau de a mai fi numit intr-o functie de demnitate publica. Aceste ultime imperative trebuie adoptate in lege si in statutul demnitarului sau inalt demnitarului.
Principii in privinta obligatiilor financiare catre sistemul de sanatate publica. 1. Orice contributie financiara trebuie inregistrata in cardul de sanatate al donatorului sau contributorului. 2. Contributiile financiare sa aiba doua componente: una fixa aceeasi pentru toti si una variabila. 3. Componenta fixa are rolul unei RCA obligatorii, din care statul finanteaza ceea ce este gratuit pentru toti: dializa, diabet, vaccinari, TBC (Suedia nu practica vaccinarea nou nascutilor si are cea mai mica rata a imbolnavirilor. Romania o practica si are cea mai mare rata a imbolnavirilor), hepatite, boli infectioase sau cu transmitere sexuala, cancere. 4. Componenta variabila se cumuleaza pe cardul de sanatate si va fi utilizata dupa pensionare, de catre contributor. Pana atunci, aceasta suma, nepratimoniala, va fi la dispozitia sistemului public de sanatate.
Vezi toate comentariile (35)