Societate

articolul anterior articolul urmator

Certificat COVID. Cum se poate obţine „Paşaportul digital“ în câţiva paşi simpli

19
1 Jul 2021 04:38:14
Autor: Valentin Bolocan
Imagine: Shutterstock
Imagine: Shutterstock

Serviciul pentru Telecomunicaţii Speciale a pus, de astăzi, la dispoziţia persoanelor vaccinate, cu rezultat negativ la test sau care au trecut prin boală portalul care eliberează Certificatul digital european anti-COVID

Portalul web de pe care pot fi generate certificatele digitale UE privind COVID este operaţional de astăzi, iar experţii Serviciului pentru Telecomunicaţii Speciale (STS) care l-au conceput au prezentat care sunt paşii pentru obţinerea certificatului. STS a mai comunicat că timpul de generare a documentului poate fi de la câteva secunde, până la o oră, în funcţie de numărul de solicitări, iar în momentul generării certificatului, persoana care l-a solicitat este notificată prin e-mail. 

Cei care vor dori un certificat pentru a călători în siguranţă pe timpul pandemiei de COVID-19 au la dispoziţie, începând de astăzi, platforma https://certificat-covid.gov.ro. Interfaţa aplicaţiei este intuitivă, iar în mai puţin de 10 paşi poate fi obţinut certificatul.

Cum se face autentificarea

Primul pas este autentificarea, care se face pe baza unei adrese de e-mail. Dacă e-mailul este valid, sistemul informatic trimite un link, care după accesare va direcţiona utilizatorul în pagina principală a platformei. Aici trebuie acţionat butonul verde „Certificat nou“.

În pasul următor se alege tipul actului de identitate în baza căruia solicitantul a fost înregistrat la testare sau vaccinare. Cetăţenii români şi cei cu CNP emis de autorităţile române accesează butonul „CNP“, urmat de categoria de vârstă. În câmpurile dedicate, introduc: codul numeric personal, seria şi numărul actului de identitate, iniţiala numelui, iniţiala prenumelui şi tipul certificatului dorit.

Cetăţenii străini selectează opţiunea „Paşaport/Act de identitate“ şi completează câmpurile care cuprind: „Ţara care a emis paşaportul“, numărul „paşaportului sau al cărţii de identitate“, iniţialele numelui şi prenumelui, iar apoi aleg tipul de certificat.

Ce date trebuie introduse

Apoi, în funcţie de categorie, se completează diferite date cerute de portal. Pentru generarea certificatului de vaccinare, se alege tipul serului administrat, judeţul în care a fost vaccinat şi se introduce numărul corespondent lunii în care a avut loc vaccinarea. Pentru generarea certificatului de recuperare după COVID, se alege judeţul în care s-a realizat testarea şi luna în care persoana a fost confirmată pozitiv.

În fine, pentru generarea certificatului de testare, se alege judeţul în care s-a realizat testarea şi luna în care s-a efectuat. Pentru acest tip de certificat, valabilitatea este de maximum 72 de ore de la realizarea testului negativ.

Într-un ultim pas, se apasă butonul „Salvează“, iar aplicaţia înregistrează cererea de generare a certificatului digital UE privind COVID. Ulterior, în secţiunea „Listă certificate“ se vor putea vizualiza toate certificatele emise de pe acel cont de e-mail.

Dacă sunt probleme, sunaţi la call center

La intrarea în statele membre ale Uniunii Europene, verificarea certificatelor se realizează prin scanarea codului QR. Utilizatorul îl poate accesa şi vizualiza atât din lista de certificate – prin selectarea certificatului, cât şi prin descărcarea efectivă, în format pdf, a documentului, care se poate tipări. „Este un lucru foarte simplu, cum facem şi cu biletul de avion, mergem sau cu telefonul, sau cu hârtie unde este imprimat codul QR. Important este să existe codul QR, fie că este o poză pe telefon, pe WhatsApp etc. Sau pe hârtie“, explica, recent, secretarul de stat din Ministerul Sănătăţii, Andrei Baciu.

Pentru sprijin în emiterea certificatelor sau obţinerea altor informaţii privind utilizarea lor, a fost operaţionalizat un Call Center la numărul de telefon 021.414.44.25. 

De asemenea, certificatul poate fi obţinut în format letric (pe hârtie) prin intermediul primăriei în raza căreia îşi are domiciliul persoana, direcţiei de sănătate publică sau serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor. În situaţiile în care apar inadvertenţe între informaţiile completate de o persoană şi cele înregistrate în bazele de date conectate cu platforma https://certificat-covid.gov.ro trebuie realizate corecţii de date. De aceea, solicitarea de eliberare a certificatelor de vaccinare trebuie realizată cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de momentul utilizării, iar pentru cele de testare cu cel puţin 12 sau 48 de ore, în funcţie de tipul de test efectuat - rapid sau PCR.

De unde provin datele

Serviciul de Telecomunicaţii Speciale precizează că certificatul, care este gratuit, nu este un document obligatoriu, însă cu ajutorul lui persoanele care s-au vaccinat anti COVID-19, s-au recuperat după această afecţiune sau deţin un rezultat negativ la testarea COVID-19 pot dovedi situaţia lor epidemiologică.

Pentru generarea certificatelor, sistemul informatic preia datele necesare din Registrul Electronic Naţional de Vaccinări pentru persoanele care s-au vaccinat şi din Aplicaţia Corona-Forms pentru persoanele care au fost testate şi au un rezultat negativ sau un rezultat pozitiv, dar s-au recuperat după COVID-19. Certificatele includ un cod QR care va conţine o semnătură digitală, astfel încât, la citirea acestuia, să poată fi verificată autenticitatea, integritatea şi validitatea documentului. Semnătura digitală este pusă la dispoziţie de STS, astfel încât cetăţenii nu au nevoie de o semnătură digitală proprie.

271 de scannere au ajuns la Poliţia de Frontieră

Pentru verificarea, la intrarea în ţară, a codurilor QR de pe certificatele digitale, STS a distribuit către Poliţia de Frontieră echipamentele necesare: 271 de scannere mobile şi 271 de telefoane mobile smart, care au instalată aplicaţia „CoronaScan“. La intrarea în orice stat membru al Uniunii Europene, certificatul poate fi prezentat atât în format digital, pe un dispozitiv mobil, cât şi tipărit pe hârtie.

Conform reglementărlor legale, Certificatele digitale COVID vor avea o valabilitate diferită. Astfel, Certificatul care atestă testarea negativă la SARS-CoV-2 va fi valabil 24 sau 72 de ore de la efectuarea testului, în funcţie de tipul de test efectuat. 

Apoi, Certificatele de vindecare pentru persoanele care au trecut prin boală sunt valabile 180 de zile de la data primului rezultat pozitiv la testul pentru SARS-CoV-2.

În fine, Certificatele de vaccinare pentru persoanele imunizate au cea mai mare valabilitate, până la 30 iunie 2022. 

 

 

 

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

19 Comentarii

Amar
1.07.2021, 07:27:37

Daca ar si functiona site-ul, am putea proba indicatiile de mai sus.

+4 (4 voturi)
Amar
1.07.2021, 08:43:54

Acum merge, se pare ca pana la ora 8 nu a fost nimeni sa bage serverul in priza :)

+4 (4 voturi)
relu de la prefectura
1.07.2021, 09:51:12

Tot nefunctional e. Siteul merge, dar nu vine linkul pe email.

-3 (7 voturi)
Constantine Constantine
1.07.2021, 09:25:33

Asta e curat discriminare chiar si pentru vaccinati.Pentru ca aplicatia e valabila doar pentru cei care stiu sa foloseasca si sa utilizeze un e mail.Cred ca doar 1/3 din total vor putea folosi platforma .Era mai simplu ca o fila de pasaport sau pe versi ID,sa contina viza de vaccinat. In rest se merge pe ideia ca vaccinurile pot face fata si te protejeaza la noi mutatii si variante ale coronavirusului ,drept care pasaportul corona e valabil 1 an.Asta in timp ce englezii anunta ca Delta lucreaza cu spor si pe vaccinati! Concret 2 din 5 dintre cei internati cu covid erau dublu vaccinati.Sa vezi ce carantine se vor face la revenirea favorizatilor in tara care in mod sigur ne vor aduce noi litere grecesti.

-3 (7 voturi)
GRIGORIU Grieg
1.07.2021, 09:43:46

@Gica Contra: Si atunci era discriminare pentru ca exista oameni care nu stiu sa scrie si sa citeasca si nu ar fi putut citi instructiunile (unde sa se duca ca sa adauge fila aia in pasaport). Alti oameni nu au pasaport si nu vor sa aiba pentru ca are chip in el si nu trebuie sa fie discriminati nici ei. Altii nu se pot deplasa si adaugarea unei file in pasaport presupune drumuri la Serviciul de Pasapoarte. Lasand gluma la o parte, acest serviciu este comun in Europa, no poate Romania decide de una singura cum arata certificatul de vaccinare international, acesta trebuie recunoscut de tarile unde calatoresti. Despre eficienta vaccinului s-a scris si s-a vorbit destul. Vaccinul functioneaza. A redus drastic cazurile in tarile unde a fost administrat. Functioneaza si in cazul variantelor, cel putin deocamdata. Poate ceva mai putin, dar functioneaza. Nu exista nici un medicament care functioneaza 100% si acesta nu face exceptie. Nici peste 20 de ani (daca nu scapam de corona pana atunci) nu va functiona 100%. Este extrem de enervant sa vezi corul antivaccinistilor lamentandu-se cu testare, cu 2023, etc. Nu ai incredere, nu te vaccinezi, si STFU.

+10 (10 voturi)

Vezi toate comentariile (19)

Modifică Setările