Cine sunt cei care ne cer să-i credem fără să-i cercetăm?

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Duminică seara, în Piaţa Victoriei, Tudor Chirilă a avut un mesaj pentru ascultători, preoţi, creştinii asumaţi şi Biserica Ortodoxă. Încerc să înţeleg şi să clarific mesajul cântăreţului prin câteva observaţii.

Să înţelegem, aşadar, din spusele lui Tudor Chirilă că dacă vedeta X pretinde că nu-l vede pe Dumnezeu într-un loc, asta înseamnă că Dumnezeu nu există în acel loc – sau nu există deloc? Pentru că, în acest caz, vedeta X nu-şi vede nici propria minte, nici propria gândire logică sau mai puţin logică, şi nici chiar propriul talent – dar asta nu înseamnă că ele nu ar exista (în privinţa talentului am totuşi dubii, în multe cazuri).

Să înţelegem, aşadar, din zicerea lui Tudor Chirilă că bisericile creştine înseamnă doar abuzuri şi molestări? Pentru că, în acest caz, am putea să spunem fix pe aceeaşi logică că întreaga lume artistică înseamnă doar abuzuri, consum de substanţe şi amoralitate. Şi am putea să zicem foarte uşor: uite cine vorbeşte.

Să înţelegem, aşadar, din zicerea lui Tudor Chirilă că oricine poate să îşi dea cu părerea cu privire la politică – vedetele TV, „influencerii” de pe Facebook, coafezele, muncitorii necalificaţi – dar că există o excepţie, şi anume preoţii şi creştinii asumaţi, care nu au voie să vorbească despre nici un subiect civic sau politic? Pentru că, în acest caz, poate ar trebui să exprimăm această excepţie prin lege (sau prin referendum?), şi să instaurăm şi o cenzură oficială pentru cine are şi cine nu are voie să vorbească.

Să înţelegem, aşadar, din zicerea lui Tudor Chirilă că Dumnezeu nu se află în nici o formă de religie organizată de pe planeta asta – Dumnezeu şi diavolul sunt „energii”, care se află în „fiecare dintre noi”? Pentru că, în acest caz, am putea spune că nici valoarea artistică, nici capodoperele, nici dezastrele artistice nu se află în nici un muzeu, piesă, tablou, şi în nici o formă de artă organizată. Şi marile capodopere, şi marile dezastre se află doar în capul artiştilor; care în general nu prea reuşesc să se exprime cum trebuie.

Să înţelegem, aşadar, din zicerea lui Tudor Chirilă că oamenii nu mai merg la biserică deoarece preoţii sau creştinii asumaţi îşi dau prea mult cu părerea despre lucruri care ar ieşi în afara ariei lor de competenţă? Pentru că, în acest caz, lumea ar trebui să nu mai meargă la concertele multor vedete care îşi depăşesc frecvent şi flagrant aria de competenţă. Începând chiar cu Tudor Chirilă.

 

Preiau cu acordul autorului şi un comentariu al jurnalistului Paul Gabriel Andrei, care dă contextul mai larg al spuselor lui Tudor Chirilă. 

„Să facem o analiză pe text, să vedem ce vrea să spună Tudor Chirilă prin mesajul de duminică:

1. «De 15 ani merg la Biserica Stavropoleos, nu sunt un practicant, dar din când în când merg la biserică pentru a găsi o relaţie cu Dumnezeu şi întrebarea este: în ziua de astăzi unde este Dumnezeu?»

- Să ţinem minte, domnul Chirilă intră într-o biserică din când în când însă acolo nu i se arată Dumnezeu la faţă. Iese de fiecare dată dezamăgit că nu îl strigă pe el pe nume. Aseară a cântat şi trupa Taxi pe scenă şi probabil că a fost influenţat de Dan Teodorescu să creadă că Dumnezeu preferă lemnul şi spaţiile mici. Ar fi o explicaţie. 

2. «Şi mă gândesc la copiii abuzaţi în Brazilia şi în Irlanda de Biserica Catolică şi de preoţii Bisericii Catolice, mă gândesc la cazurile de abuzuri din Biserica Ortodoxă, mă gândesc la implicarea Bisericii Ortodoxe, care îşi înjură enoriaşii şi le spune cu cine să voteze.»

- Aici apare confuzia naivă sau voită (ticăloasă) dintre bisericile catolice de afară şi Biserica Ortodoxă. Aţi observat care sunt reacţiile când se dau bani de la primării sau guvern pentru TOATE cultele din România? Singura înjurată e Biserica Ortodoxă. Aţi văzut cum apar ştirile de genul „Un nou abuz sochează Biserica, un preot prins în fapt!”? Dai click şi afli că acel preot e, cum zicea şi Chirilă, de prin Irlanda sau Brazilia şi n-are nicio legătură cu ai noştri. Comentariile evident sunt toate împotriva a tuturor preoţilor. Deci când un preot de altă religie greşeşte sunt toţi vinovaţi, inclusiv cei ortodocsi. Apoi, ar trebui totuşi să ne spună Tudor când şi-a înjurat BOR enoriaşii, pe asta chiar n-am înţeles-o. Ce vreau să-l mai întreb, despre preotul din Botoşani a mai auzit şi el ceva? Cine ar trebui să-l ajute să treacă peste trauma suferită de faptul că semenii lui l-au înjurat, hărţuit şi ameninţat pe baza unor acuzaţii deocamdată nefondate? 

3. «Dacă Dumnezeu le spune preoţilor, care se presupune că sunt hăruiţi, cu cine ar trebui să voteze enoriaşii lor?»

- Deci toată lumea are voie în ţara asta, prezentatori tv, influenceri, actori, regizori, cântăreţi, zugravi, să sugereze oamenilor cum să voteze dar numai preoţii nu. Ei trebuie să rămână acolo în predica despre bine şi rău din biserică, dar să ignore «binele» sau «răul» apărut în societate, să nu se lege de el. Asta desi preoţii sunt, teoretic, prin natura meseriei, singurii care ar trebui să aibă o moralitate ridicată. Practic ar fi primii care ar trebui şi ar putea să îndrume oamenii către o cale dreaptă. Deci cum să ceri preoţilor să nu-şi expune părerea pe ceva ce-i afectează în mod direct pe ei şi enoriaşii lor? 

4. «După aia ne întrebăm de ce lumea nu mai merge la biserică. Pentru că Dumnezeu, se pare, nu mai este în biserică. Şi atunci întrebarea este: unde este Dumnezeu?»

- Deci mai sus ne spune Tudor Chirilă faptul că el nu e practicant, dar acum tot el ştie că lumea nu mai merge la biserică :) Pe bune, ne hotărâm şi noi? Să fim un pic coerenţi, te rugăm, mai ales că se uită atâţia la ceea ce spui, zi de zi! Apoi, ne afirmă iarăşi că el nu-l vede pe Dumnezeu în biserică atunci când intră. Deja e un caz de studiu, oare Chirilă se aşteaptă cumva să stea Iisus sprijinit de usa bisericii şi să-l poftească înauntru? Chiar ar fi un raspuns interesant. 

5. «Şi singurul răspuns pe care eu l-am găsit până acum este că El este încă, în aceeaşi măsura precum diavolul, în fiecare dintre noi»

- Aici apare motivaţia fiecăruia dintre cei care sunt depărtaţi de Dumnezeu, dar îşi iau acea măsură de siguranţă „Băi, totuşi dacă El există, să nu păţesc ceva. O dau aşa la două capete”. Tot aici se încadrează şi aberaţia aceea rostogolită de colo colo ca bolovanul cu „Dumnezeu e iubire, e în noi toti”. Nu, din păcate eu nu văd lucrurile aşa. Şi aici e o părere personală, Dumnezeu nu e numai iubire, este şi dreptate. Am văzut de atâtea ori, cei care deschidem ochii, cât de drept este El şi cât de rapid „dă palme” celor care nu înţeleg că rolul lor nu e să depărteze oamenii de biserică. Băi, pe Dumnezeu nu prea merge să-l păcăleşti. Dacă există şi e atotputernic, cam ştie ce e în capul tău, nu? 

6. «Dacă noi nu trebuie să îndemnăm pe cineva să voteze cu cineva, aş vrea ca nici preoţii să nu mai facă asta şi să-şi respecte misiunea pentru care au absolvit Insitutul Teologic şi pentru care au fost hăruiţi şi să nu-şi mai bată joc de enoriaşii care vin acolo cu sufletul deschis să caute alinare. Să-şi facă profesia.»

- Iarăşi o judecată de valoare din partea lui Tudor deşi e clar că nu prea are idee despre ce vorbeşte. El îşi dă cu părerea despre o profesie total străină de el, ştie el mai bine ce are preotul de făcut şi ce nu, ştie el ce misiune a primit acesta de sus. Crede că dacă a văzut filmul „Un pas în urma serafimilor”, toţi absolvenţii de teologie fac petreceri, fug din incintă şi consumă droguri. Dragă Tudor Chirilă, era un film, bun, ce-i drept, dar nicidecum relevant pentru situaţia reală. Poţi să mergi să te convingi singur, dacă tot vrei tu să influenţezi oamenii «să gândească liber» (cu mintea lor)! 

Oana Pellea a vorbit şi ea pe scenă? Era interesant ce are şi ea de zis.”

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite