Cine decide comportamentul etic al maşinilor fără şofer?

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Maşina fără şofer a Google
Maşina fără şofer a Google

Ce decizii de ordin moral au de luat maşinile fără şofer în cazul unui accident inevitabil? Şi cine decide aceste răspunsuri programate în prealabil? Aceste întrebări au fost puse publicului, cu rezultate surprinzătoare.

Până acum, au tot fost discutate aspectele tehnice privind automobilele fără şoferi. În prezent, dezbaterea a trecut la partea morală în cazul maşinilor autonome.

Cercetătorii de la renumitul Massachusetts Institute of Technology (MIT) au dat publicităţii săptămâna aceasta un studiu nou privind preferinţele oamenilor în ceea ce priveşte deciziile pe care vehiculele autonome le au de luat atunci când un accident este inevitabil. Astfel de informaţii ar putea fi folosite ulterior pentru a fi incluse în aplicaţiile de software din maşinile fără şofer, precum şi pentru a influenţa deciziile politice şi legile pe această temă în ţările în care astfel de automobile se vor afla în circulaţie.

image

Când accidentele sunt de neevitat, cum ar trebui să decidă maşinile fără şofer pe care pietoni să-i calce?

Rezultatele au dezvăluit că oamenii preferă ca maşinile fără pilot să decidă pentru salvarea primordială a vieţilor umane, înaintea celor animale. Mai multă valoare a fost atribuită salvării unui grup de persoane, spre deosebire de indivizi. De asemenea, salvarea copiilor are prioritate faţă de adulţi. 

Totuşi, aceste rezultate nu au fost universale. Studiul a scos la iveală diferenţe de ordin cultural, cum ar fi o preferinţă mai redusă de a-i salva pe tineri în dauna celor mai în vârstă în multe ţări asiatice.

Milioane de persoane au jucat „Moral Machine“

Cercetarea a inclus un joc online disponibil în mai multe limbi, un joc numit de autorii studiului „Moral Machine“. Participanţii au fost întrebaţi ce deznodământ preferă într-o serie de dileme potenţiale cu care s-ar confrunta vehiculele autonome.

Rezultatul jocului a constituit o compilaţie de aproape 40 de milioane de decizii luate de peste două milioane de participanţi din lumea întreagă. Informaţii suplimentare au fost colectate prin sondaje de opinie realizate în 130 de ţări. În total, 491.921 de participanţi şi-au pus datele lor demografice la dispoziţia studiului. Cercetătorii au analizat datele în ansamblu, dar şi pe subgrupe demografice pe criterii ca sexul, venitul, vârsta, educaţia şi convingerile religioase.

Principalele diferenţe găsite au fost bazate pe deosebiri de ordin geografic şi cultural, deşi toate regiunile s-au pronunţat majoritar pentru salvarea celor care respectă regulile de circulaţie, în dauna pietonilor care nu le respectă.

Până acum, nu au fost adoptate prea multe legi privind modul de operare al maşinilor fără şoferi. Dar Comisia Germană de Etică pentru maşinile autonome a propus următoarele în 2017: „În cazul unor accidente inevitabile, este interzisă strict orice distincţie bazată pe caracteristici personale (vârstă, sex, constituţie fizică sau mentală). Este de asemenea interzis să fie preferate anumite victime în detrimentul altora. Programarea generală care ar viza reducerea numărului de vătămări individuale ar putea fi justificată“.

Jocul rămâne accessibil online şi puteţi testa modul în care sunteţi dispuşi să luaţi aceste decizii grele accesând Moral Machine.

Sam Baker - Deutsche Welle

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite