Cine se joacă cu lista de medicamente compensate destinate bolnavilor?

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ministerul Sănătăţii a publicat pe site-ul propriu un proiect de Hotărâre de Guvern pentru eliminarea sau mutarea unor medicamente de pe lista de compensare dintr-o categorie în alta.

Într-un comentariu anterior atrăgeam atenţia că proiectul încalcă prevederi legale, neexistând o decizie a Agenţiei Naţionale a Medicamentului şi Dispozitivelor Medicale (ANMDM) prealabilă. Drept urmare opinam că este adecvată o retragere a proiectului respectiv.
 

Surpriză, în urmă cu 24 de ore, pe site-ul ANMDM au apărut de rapoarte de evaluare a DCI-urilor (medicamentelor) din listă. Astfel, obiecţia făcută părea a rămâne fără obiect, cel puţin pentru ochii mai puţin avizaţi ai jurnaliştilor.


Analiza rapoartelor de evaluare postate pe site-ul ANMDM trebuie să ne pună pe gânduri.


Sunt date publicităţii rapoartele pentru 2 din medicamentele eliminate de pe lista de compensate (altele decât cele retrase de pe piaţă, care oricum mu mai au cum şi de ce să fie evaluate) şi a 7 din cele 12 medicamente propuse a fi trecute din clasa medicamentelor compensate 90% sau 50% într-o clasă nouă, încă inexistentă – cea a medicamentelor care vor beneficia doar de 20% compensare din preţul de referinţă.


Este normal să ne întrebăm de ce lipsesc rapoartele a 5 medicamente deşi se presupune că ele au fost deja evaluate şi că există o documentaţie adecvată care ar trebui să se găsească pe site-ul instituţiei. Se pare că cele 5 molecule (trei tranchilizante şi două somnifere uşoare) nu se puteau încadra în criteriile care au fost evocate pentru celelalte medicamente. Sub presiunea timpului, încercând să dea o aparenţă de legalitate, au fost trecute primele medicamente pentru care s-a putut inventa un raport, urmând ca în zilele următoare să se plăsmuiască şi o soluţie şi pentru celelalte.


Studierea celorlalte rapoarte însă denotă fabricarea ad-hoc a acestora, ca să nu spunem producerea unor falsuri.
 

  • astfel, la cele 7 medicamente decizia finală este  “Întrucât DCI nu întruneşte criteriile de excludere automată din Listă, recomandăm mutarea în lista cu un procent de compensare de 20%.” Departamentul de Evaluare a Tehnologiilor Medicale nu avea cum să facă o asemenea recomandare deoarece clasa de compensare 20% nu există încă, ea nefiind prevăzută în legislaţie la momentul ipotetic la care ar fi fost investită cu evaluarea respectivelor medicamente!
  • în Ordinul Ministrului privind evaluarea tehnologiilor medicale 861/2014 cu modificările ulterioare, este prevăzut că, la punctele acordate fiecărui medicament în funcţie de evaluările agenţiilor similare din Marea Britanie, Franţa şi Germania, se adaugă şi cele ale ANMDM, pe baza recomandării făcute de comisiile de specialitate ale Ministerului Sănătăţii. Este de notorietate că peste 200 de membrii ai comisiilor şi-au dat demisia având în vedere conflictele de interese în care se aflau. Aşa se face ca ANMDM nu a mai avut pe cine să sesizeze, cel puţin în ultimele 30 de zile. Precizez că opinia previzibil negativă a comisiilor ar fi condus la eliminarea totală a medicamentelor respective însă reconadarea din HG oglindeşte deja o altă realitate. Însă aceste recomandări, dacă ar fi fost emise înainte de demisia în masă a specialiştilor din comisii, ar fi trebuit aduse la cunoştinţa producătorilor, care au un termen de 7 zile pentru a le contesta. Nici un producător nu a fost notificat până în prezent! Incă o dovadă a fabricării "pe picior" a rapoartelor!
  • pentru a fi pus în dezbatere publică proiectul de HG ar fi trebuit să aibă pe lângă rapoartele de evaluare – şi deciziile preşedintelui ANMDM. Aceste decizii lipsesc de pe site-ul instituţiei, unde se găsesc celelalte acte similare, semn că în fapt nu există.
  • autorităţile au invocat public că decizia delistării produselor se bazează pe recomandările consultanţilor de la NICE Internaţional. După ce au studiat raportul cu pricina, de pe site-ul MS, au putut constata că dacă-l invoca drept temei trebuie să treacă şi la reducerile de preţ la majoritatea medicamentelor  42-84%. Aplicarea raţionamentului de reducere a preţurilor recomandat de consultanţi ar fi dus la reduceri de sute de milioane în special pe seama medicamentelor străine. Urmarea? S-a renunţat instantaneu la argumentul iniţial!
  • un ultim amanunt,poate nesemnificativ. Pe toate celelalte rapoarte existente existente pe site+ul anm.ro exista, cel putin formal si mentionarea numelui celui care ar fi trebuit să-şi asume evaluarea, şeful DETM dr.Vlad Negulescu. Nu exclud ca persoana respectivă să se fi temut de consecinţele penale ale încălcării legislaţiei şi emiterii rapoartelor cu încălcarea legii.

În cazul de faţă nu mai putem vorbi de bâlbâieli sau incompetenţă. Cred că intervenţia Parchetului, dacă ar fi sesizat, ar face vid în rândul celor care au de-a face cu listarea şi delistarea medicamentelor (şi unele dintre evaluările pe baza cărora s-au introdus noi medicamente sunt acuzate de subiectivism, însă nu niciodată în România un producător nu va ataca pe fata interesul altui competitor sau, “Doamne fereşte!”, autorităţile din domeniu).


Procesul de elaborare a proiectului de HG incumbă aprobarea ministrului, fiind de neconceput punerea în dezbatere publică şi afişarea pe site-ul instituţiei fără a exista aprobarea acestuia. Mai mult, actele administrative pregătitoare ale respectivului act normativ, se bucura de acelaşi regim pe site-ul ANMDM.
 

Miza medicamentelor compensate este una uriaşă pentru populaţia României aşa cum este şi pentru asiguraţi. Statul, prin sistemul de asigurări finanţează din bani publici medicamentele aflate pe lista de compensate cu o sumă care pentru alte domenii pare astronomică, peste 2000 de milioane de euro anual, aproape 40% din totalul banilor CNAS!  Mai grav este faptul că orice perturbare a procesului de deschidere a listei de medicamente compensate înseamnă zile de viaţă pierdute pentru cei aflaţi în suferinţă.


A te juca astfel cu procesul de evaluare şi aprobare a unor produse cu un asemenea impact bugetar, riscând să fii acuzat de fals intelectual şi uz de fals, denotă aproape inconştienta!  Este drept, zilnic vedem la televizor ministrii, secretari de stat, parlamentari care azi dau extemporale pe la DNA sau scriu îşi descoperă talentul de scriitor pentru a ieşi mai repede din puşcării! Şi ei reau convinşi ca toată lumea le aparţine.


Cred că nu este încă târziu că Ministerul Sănătăţii să ia taurul de coarne, să dea publicităţii transparent cum vede procesul de eliminare a unor medicamente de pe listă, să- aplice unitar şi concomitent la toate produsele, să anunţe care sunt economiile pe care le va face astfel. Apoi, cu celeritate, să treacă la finalizarea procesului de deschidere a listei, aprobând noile protocoale de practică, instaurând contractarea cost-volum pe baze inatacabile, pentru a permite discounturi semnificative (în volum), efectuând licitaţiile impuse de lege din 2012 dar ignorate ca şi cum nu ar exista, revizuind mecanismul de impozitare a comerţului cu medicamente (taxa claw-back), care va deveni brusc nesustenabil după introducerea noilor medicamente.

PS: Aşa cum am promis oficialilor Ministerului Sănătăţii, care ar trebui să fie cei dintîi care să apere drepturile pacientilor, voi însoţi orice material scris care vizează sistemul sanitar, de un contoar referitor la numarul de zile de ignorare a unei solicitări legitime: materializarea într-un ordin de ministru a dreptului de a permite accesul la Foaia de observatie aparţinătorilor desemnaţi ai pacientilor. Din data de 10 decembrie 2014 au trecut 41 de zile fară un răspuns din partea MS.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite