„Cu drag, MNEMONICS“ - Scrisoare din partea echipei României la Bienala de la Veneţia

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Laurian Ghiniţoiu
FOTO Laurian Ghiniţoiu

Un tânăr se apropie de intrare şi încadrează într-o fotografie norul de cuvinte în formă de cheie. Priveşte în sus şi citeşte „România”, apoi se îndreaptă către uşă. Câţiva domni în vârstă şi-au lăsat rucsacul pe jos, lângă prag, şi s-au grăbit să se urce pe rotativa din centru – râd în hohote în timp ce altcineva vine să învârtă cu putere această roată de metal şi sare lângă ei.

Câţiva copii aglomerează intrarea jucând şotronul în timp ce părinţii citesc catalogul. Tânărul aşteaptă o pauză şi reuşeşte să sară câţiva paşi, trecând de uşă. 

Odată ajuns în interior descoperă un decor alb-negru, desprins de orice fus orar şi de soarele care arde acum afară. Unii urmăresc evoluţia blocurilor desenate pe pereţi şi colecţionează cartoline cu jocuri. Pe o bancă o bunică le povesteşte nepoţilor cum se joacă „Telefonul fără fir” iar tânărul se îndreaptă spre masa de ping-pong, unde deja a început un campionat. Două grupuri de prieteni tocmai au făcut cunoştinţă şi se provoacă la un meci – va dura mult şi oricum cei doi studenţi care joacă „Miuţa” la bara de bătut covoare aşteaptă rândul lor. 

S-au strâns câţiva copii care fac galerie pentru cei mai mari – au doar o minge dar dacă se împrietenesc se vor juca împreună. Tânărul traversează acest spaţiu liber dintre blocuri şi ajunge într-un loc cu jocuri pentru oameni mari. Aici câţiva tineri din ţări diferite s-au împrietenit şi reconstruiesc cartierele din oraşele lor natale cu machetele de blocuri de pe masă. 

O fetiţă plânge pentru că mama a dat-o jos de pe leagăn şi fuge către rotativă. Mama ei rămâne pe o bancă lângă perete şi îi arată tânărului un teanc de cartonaşe cu altfel de jocuri, cele pentru locuitorii mari ai oraşului. El păstrează unul şi merge afară, trece pragul uşii sărind şotronul din nou, şi se întâlneşte cu prietenii lui gândindu-se să înceapă împreună cu vecinii din bloc o grădină pe acoperiş. 


Acestea sunt doar câteva minute dintr-o zi obişnuită cu MNEMONICS, la Pavilionul României de la Veneţia. Iată mai multe detalii despre participarea României la cea de-a 16-a ediţie a Bienalei de Arhitectură de la Veneţia. Este poate cel mai bun moment pentru a observa reacţii, pentru a înţelege mai bine potenţialul pe care discursul românilor îl are, într-un context mai aşezat, la câteva săptămâni bune după febra deschiderii oficiale şi a vernisajelor.

Entuziasmul vizitatorilor Bienalei nu s-a stins, deşi au trecut primele zile, atunci când vedeau toţi cei prezenţi pentru prima dată expoziţiile. Turişti sau localnici, oameni de toate vârstele şi de ocupaţii diverse, ajung la capăt de traseu în Giardini della Biennale şi descoperă la Pavilionul României o altfel de atmosferă - mişcare, poveste, imaginaţie, optimism şi întrebări la care să se gândească. 

Imediat ce vede şotronul desenat la intrarea în expoziţie, fiecare vizitator, copil sau adult, se înscrie în acest joc al spaţiului liber dintre blocurile oraşelor din România. Apoi leagănul, masa de ping-pong şi rotativa sunt atracţiile principale şi pauze între fragmentele analizei urbanistice pe care MNEMONICS o prezintă prin faţadele desenate pe pereţii interiori. 

Este impresionant pentru vizitatori să vadă atâta mişcare şi energie într-o expoziţie şi să descopere cum oamenii se împrietenesc, colaborează unii cu ceilalţi şi colorează decorul MNEMONICS în fiecare zi, cu fiecare vizită amintindu-şi tot mai mult de copilăria din faţa blocului.

Dar ce se întâmplă, de fapt, la Veneţia?

În perioada mai-noiembrie a acestui an, Veneţia se transformă într-un spaţiu expoziţional, devine timp de câteva luni nu doar o destinaţie turistică, ci şi gazda unui uriaş eveniment - Expoziţia Internaţională de Arhitectură – La Biennale di Venezia. Anul acesta, pe 24 mai, a fost deschisă cea de-a 16-a ediţie a Bienalei. Până la 25 noiembrie vizitatorii au posibilitatea explorării pavilioanelor expoziţionale ale celor peste 60 de ţări participante şi zecilor de participări independente. 

În această perioadă oraşul şi fiecare instalaţie, fiecare eveniment ce are loc aici, spun un singur cuvânt – FREESPACE. Aceasta este tema-cadru a ediţiei curente.

Despre MNEMONICS

România este reprezentată de proiectul MNEMONICS, o abordare ludică a istoriei spaţiului public urban al ultimelor decenii din oraşele ţării. Printr-un exerciţiu de rememorare, MNEMONICS evocă cea mai frumoasă perioadă din viaţa noastră – copilăria petrecută în spaţiul liber dintre blocuri, legând prietenii, inventând jocuri şi folosindu-ne imaginaţia pentru a crea lumi invizibile. 

Echipa, formată din şase membri – Romeo Cuc, Mihai Gheorghe, Irina Petra Gudană, Roxana Pop, Raluca Sabău, Vlad Tomei, asigură această prestigioasă participare împreună cu arhitectul Attila Kim, comisarul României la Bienala de la Veneţia, prin două expoziţii ce conturează mesajul MNEMONICS - una la Pavilionul României din Giardini della Biennale şi cealaltă la Noua Galerie a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia.

mnemonics

La deschiderea oficială a Bienalei au avut loc zeci de evenimente de prezentare, printre care şi vernisajul României, unde am avut bucuria să ne întâlnim nu doar cu reprezentanţii instituţiilor din ţară şi cu partenerii şi prietenii noştri, dar şi cu reporteri ai celor mai mari publicaţii internaţionale, arhitecţi şi designeri din toată lumea, regizori de film şi teatru dar şi turişti din toate colţurile lumii. A fost un eveniment încărcat de energie, toţi cei prezenţi retrăind amintiri din copilărie şi mişcându-se liber printre jocuri, fragmente de istorie, glume sau discuţii serioase despre soluţii de urbanism şi arhitectură. 

Ulterior, preţ de câteva săptămâni, am putut măsura impactul pe care îl au mesajul nostru şi acest decor dinamic şi antrenant, prin reacţiile deosebite venind din partea vizitatorilor şi publicaţiilor internaţionale ce recomandă participarea României ca fiind un răspuns creativ la tema dată. 

Împreună cu cele 4 proiecte ce ne-au devenit prieteni – Asociaţia De-a Arhitectura, Centrul de Resurse pentru Participare Publică – CeRe, Grupul de Iniţiativă Civică „Cişmigiu” şi Asociaţia Komunitas – am reuşit să aducem în discuţie importanţa implicării locuitorilor oraşului în proiecte de îmbunătăţire a spaţiului public, mizând pe potenţialul comunităţilor de a transforma locuri la scară mică şi mare prin activităţi desfăşurate în vecinătatea locuinţei fiecăruia. 

Texte-manifest şi colecţia de interviuri VOICES

Misiunea MNEMONICS

„Este momentul ca noi toţi să înţelegem importanţa participării active la transformarea spaţiului public, la cunoaşterea felului în care funcţionează relaţiile urbane, şi să conştientizăm importanţa consolidării relaţiei dintre cetăţean şi autorităţile responsabile de buna dezvoltare a mediului construit. 

Tuturor celor implicaţi în acest proiect această experienţă ne-a demonstrat că preocuparea pentru spaţiul public şi pentru îmbunătăţirea lui este una reală, că locuitorii oraşului îşi doresc pentru ei şi pentru ceilalţi locuri frumoase - nu rămâne decât să căutăm împreună metoda prin care să ne "jucăm" în oraş într-un mod constructiv. 

Aceasta este, poate, cea mai importantă componentă a mesajului MNEMONICS – o invitaţie reală de asumare a apartenenţei fiecăruia la spaţiul oraşului, de a conştientiza faptul că perimetrul lui „acasă” excede conturul apartamentului în care locuim şi că jocurile din copilărie se pot transforma astăzi în jocuri mature. 

Cu drag, Echipa MNEMONICS“

Participarea României la Bienala de Arhitectură de la Veneţia este un eveniment Organizat şi co-finanţat de Ministerul Culturii, Ministerul Afacerilor Externe şi de Institutul Cultural Român cu sprijinul Uniunii Arhitecţilor din România

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite