Societate

articolul anterior articolul urmator

Cultura victimizării – o nouă cultură morală

3
17 Nov 2018 10:05:37
Cătălin Sturza

“Criza libertăţii de exprimare în campusurile universitare este mai rea decât crede lumea”, titrează o analiză de pe Quilette.

Analiza porneşte de la cazul profesorului Samuel Abrams, de la Sarah Lawrence College, care a publicat un editorial în New York Times intitulat „Credeţi că profesorii sunt liberali? Staţi să-i vedeţi pe administratorii universităţilor.” În consecinţă, activiştii din campus i-au vandalizat uşa biroului, au scris pe ea „demisia”, au organizat şedinţe de urgenţă în care au criticat editorialul, iar Abrams a fost „băgat în şedinţă” de preşedintele colegiului, sugerându-i-se că nu ar trebui să publice editoriale fără aprobarea acestuia – şi că ar trebui poate să demisioneze. Noul tip de cultură pe care o ilustrează astfel de reacţii ar fi o „cultură a victimizării”. (link aici către articol)

Într-o cultură a onoarei, bărbaţii vor să pară formidabili. Îşi construiesc o reputaţie pe baza curajului. Sunt sensibili chiar şi la insulte minore aduse lor sau familiei lor, însă îşi apără onoarea singuri, chiar şi prin violenţă.

Într-o cultură a demnităţii, oamenii au valoare indiferent de reputaţia pe care o au. Pentru insulte serioase, poţi merge la poliţie sau la tribunal. Oamenii nu sunt aşa de sensibili la insultele minore şi sunt încurajaţi să facă apel la autorităţi, în loc să folosească violenţa.

Noua cultură a victimizării combină sensibilitatea faţă de insultele minore cu apelul la autoritate. Reprezentanţii ei se văd drept „luptători împotriva opresiunii”, şi chiar ofensele foarte mici, „microagresiunile” trebuie transformate în scandaluri. Până şi argumentele obiective, bazate pe fapte, pot „victimiza” un grup oprimat, iar autorităţile trebuie să le suprime. Să fii recunoscut drept o „victimă a opresiunii” îţi oferă un statut moral, la fel cum îţi oferea odinioară curajul, în culturile onoarei.

Cultura victimizării este o nouă cultură morală, aflată în plină ofensivă în societate şi pe cale să devină mainstream. Dovadă, printre altele, şi faptul că The Times a angajat-o recent pe Sarah Jeong în board-ul editorial în ciuda postărilor ei jignitoare de pe Twitter împotriva bărbaţilor albi – „Suprimaţi-i pe bărbaţii albi” şi „Bărbaţii albi sunt gunoi”. 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

3 Comentarii

Jorj
17.11.2018, 15:05:02

De acord cu articolul, dar nu mi se pare ca traim intr-o perioada exceptionala. Au tot avut loc de-a lungul timpului panici morale si isterii, de multe ori acompaniate de un climat in care oamenii spun ce cred ca le va ajuta statutul social (sau sa traiasca in tihna), chiar si cand stiu ca nu este adevarat. Pana la urma, imparatul fara haine nu este o poveste noua. Problema astazi este ca lumea este mult mai complexa si interdependenta si potentialul de dezastru este, prin urmare, mult mai mare. Transformarile politice din SUA se extind si in alte regiuni, politicile anti-realitate practicate in educatie, sanatate, administratie publica, cultura au un impact dincolo de granitele tarii care le implementeaza etc. Chiar si fara impact direct, oamenii se uita in jur si vad ce fac alte tari si le-ar servi interesele - isi spun "de ce sa nu promovam diversitatea? de ce sa nu avem discriminare pozitiva? de ce sa nu aducem imigranti prost platiti pt sectorul privat? De ce sa nu castigam politic din conflictul identitar bazat pe gen, orientare sexuala etc?". Ca toate ideologiile, progresisvismul, chiar si in cea mai absurda forma, are niste beneficiari ale caror interese sunt legitimizate si aparate de progresivism. Acolo trebuie sa ii ataci, sau sa construiesti alta forta de contrapondere.

Jorj
17.11.2018, 15:37:07

Acesta este un eseu foarte interesant si documentat care se foloseste de Revolutia Culturala din China pentru a demonstra efectele "spiralelor de puritate" in care lumea devine din ce in ce mai exagerata pt ca indivizii si grupurile de indivizi sunt angajati intr-un joc cu suma nula pentru statut social. Asa s-a ajuns si in Vest la declaratii hiperbolice de victimizare. https://spandrell.com/2015/02/explaining-the-cultural-revolution-signalling-arms-races-as-bad-fiat-currency/

semisotpiataticetire
18.11.2018, 08:39:42

Comentariu considerat abuziv.