Cum va fi acordată asistenţa medicală la distanţă şi eliberate reţetele, de la 1 aprilie. Precizările CNAS

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Casa Naţională de Asigurări de Sănătate
Casa Naţională de Asigurări de Sănătate

Casa Naţională de Asigurări de Sănătate – CNAS - face o serie de precizări privind modul de acordare a serviciilor medicale pe perioada stării de urgenţă.

De la 1 aprilie, au intrat în vigoare Normele de aplicare ale Hotărârii de Guvern -  HG 140/2018 -  prin care este reglementat modul de acordare a serviciilor medicale pe perioada stării de urgenţă  - Ordinul comun MS/CNAS nr. 539/437/31.03.2020, precum şi Normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate curative  - Ordinul CNAS nr. 438/31.03.2020, se arată într-un comunicat al instituţiei. 

Potrivit aceleiaşi surse, aceste reglementări au ca scop asigurarea serviciilor medicale necesare pacienţilor şi eliberarea prescripţiilor la distanţă.

Astfel, pe perioada stării de urgenţă, pacienţii cu afecţiuni oncologice vor beneficia de medicamentele specifice care se eliberează prin farmaciile cu circuit deschis (forme farmaceutice orale, subcutane sau intramusculare) în baza prescripţiilor medicale eliberate de medicii specialişti sau medicii de familie din judeţul de domiciliu. Medicul curant care a asigurat asistenţa medicală şi tratamentele până în prezent va transmite pacientului o scrisoare medicală, prin mijloace electronice de comunicare şi, după caz, confirmarea formularului specific din PIAS, în baza cărora vor fi prescrise în continuare tratamentele necesare. 

Ordinul 437/2020 conţine şi procedura de acordare a tratamentelor fără interferon pentru pacienţii cu hepatita C.

Unde se adresează pacienţii din programele naţionale

Reglementările sunt valabile pentru medicamentele care se eliberează prin farmaciile cu circuit deschis.

În cazul tratamentelor eliberate prin farmaciile cu circuit închis, pentru pacienţii înscrişi în programele naţionale de sănătate, acestea necesită supraveghere medicală de specialitate şi condiţii speciale de transport. Pentru administrarea acestor tratamente, pacienţii se vor adresa unităţilor sanitare  din apropiere care îşi desfăşoară activitatea în această perioadă.

În acest sens, casele teritoriale de asigurări de sănătate vor afişa pe prima pagină a site-urilor proprii lista unităţilor medicale, cu specialităţile pentru care pacienţii cu afecţiuni cronice se pot adresa pe perioada stării de urgenţă.

Cum se asigură comunicarea medic-pacient - farmacist

Pentru a simplifica modul în care pacienţii pot intra în posesia tratamentelor în baza reţetelor online emise în baza unei consultaţii la distanţă, CNAS face demersurile necesare pentru ca toate farmaciile să efectueze modificări în softurile utilizate, astfel încât să fie posibilă eliberarea medicamentelor prescrise în baza unor date minime de identificare, se mai arată în comunicat. 

Astfel, medicul poate dicta pacientului datele de identificare a prescripţiei, în situaţia în care pacientul nu deţine un mijloc de comunicare electronic sau un telefon inteligent.  Aceste date minime de identificare sunt: codul de parafă al medicului prescriptor; CUI cabinet medic prescriptor; seria, numărul şi data prescripţiei medicale. 

De asemenea, sunt în lucru şi alte modalităţi de simplificare şi rezolvare a eventualelor probleme punctuale care vor apărea în eliberarea prescripţiilor de medicamente la distanţă, pe care CNAS le va comunica în momentul în care vor putea fi aplicate la nivel naţional.

O reţetă electronică poate fi utilizată o singură dată

Prescripţia medicală transmisă pacientului prin mijloace electronice poate fi utilizată de asiguraţi o singură dată pentru a ridica din farmacie medicamentele prescrise. ”Atragem atenţia asiguraţilor că utilizarea repetată a unei reţete în sistem offline, în scopul obţinerii unor cantităţi mai mari din medicamentele prescrise, va fi identificată în sistem, constituie fraudă şi va fi sancţionată conform prevederilor legale în vigoare.

De asemenea, pentru păstrarea măsurilor de distanţare socială care se impun în această perioadă, recomandăm populaţiei să ia legătura telefonic cu medicul de familie sau cu medicul specialist pentru a stabili împreună cu acesta dacă, pentru rezolvarea problemelor medicale, este necesară deplasarea la cabinetul medical sau se poate beneficia de o consultaţie la distanţă”.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite