Daniel Funeriu: „Nu poţi şi să critici corupţia, şi să te revolţi că n-ai reuşit să sari rândul cu pile“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Daniel Funeriu
Daniel Funeriu

Fost ministru al Educaţiei, Daniel Funeriu vorbeşte despre protestele recente ale părinţilor nemulţumiţi de procedurile de înscriere în clasa pregătitoare şi-i acuză pe politicieni de învrăjbirea lor.

„Adevărul": Ce credeţi că i-a stârnit mai mult pe părinţi?

Daniel Funeriu: Nu există acum o evaluare credibilă a ceea ce cred în realitate cei 800.000 de părinţi care îşi vor da copiii la clasa pregătitoare şi clasa I în acest an. Ştiu însă că, din cei 800.000 de părinţi, doar vreo 50 au atacat ordinul de ministru. Cred că unele relatări in exacte, uneori şi răuvoitoare, şi scoase din contextul unei anumite conferinţe de presă au dus la o tentativă, nereuşită, de instrumentalizare a părinţilor împotriva ministerului de către politicieni. Nu pot altfel să explic de ce aceste turbulenţe apar la mai mult de o lună de la publicarea în Monitorul Oficial a ordinului.

Care credeţi că a fost adevărata miză a acestor proteste?

Instrumentalizarea politică. Vă dau două exemple: cu toate că în 2007 PNL susţinea prin propunere legislativă clasa pregătitoare, dar nu a avut curajul să meargă până la capăt, acum organizaţiile PNL locale fac campanie împotriva acestei măsuri care, în mod evident, este benefică. PSD şi televiziunile aservite de exemplu nu folosesc sintagma legală „clasă pregătitoare" ci, pentru a decredibiliza această măsură, folosesc „clasa zero". Îi invit pe politicieni să-şi vadă de obligaţiile lor şi să nu-şi facă niciun capital politic pe spinarea copiilor.

 Dv. aţi iniţiat sesiuni de comunicare directă cu părinţii, tocmai pentru a evita neînţelegerile. Cine credeţi că sunt oamenii care au protestat zilele acestea? Aţi putea alcătui un profil al părintelui protestatar?

Din ce am văzut au fost foarte puţini părinţi care au protestat la minister, şi nu vreau să acuz pe cineva de rea-credinţă. Asta nu înseamnă că nu trebuie continuată şi intensificată comunicarea cu părinţii. La tel verde au fost în jur de 20.000 de apeluri, deci deduc că în jur de 2,5% din părinţi nu erau edificaţi de broşurile transmise. Pentru un părinte, am şi eu copii, copilul său este cea mai importantă fiinţă de pe Pământ. Echipa ministerului a înţeles acest lucru, şi de aceea comunicarea a fost făcută foarte devreme, cu nouă luni înainte de începerea şcolii, şi personalizat.

 Federaţia Naţională a Asociaţiilor de Părinţi din Învăţământul Preuniversitar şi-a declarat „susţinerea morală" faţă de părinţi, dar nu li s-a alăturat în demersul juridic. Ce vă spune acest lucru?

Că a înţeles utilitatea clasei pregătitoare şi că, obligată să ia o poziţie publică, a luat poziţia cea mai confortabilă: la mijloc. Trebuie să ne punem foarte serios problema reprezentativităţii FNAP şi a altor organizaţii, precum sindicatele.

Credeţi că părinţii vor continua să picheteze chiar şi după ce au pierdut în instanţă?

Vă rog să veghem la proprietatea termenilor. Nu părinţii au mers în instanţă, ci 50 de părinţi din cei 800.000. Nu cred că vor picheta, dar nu acest lucru este relevant. Important este să avem copii bine pregătiţi. Afirm că neglijarea educaţiei timpurii de către toţi miniştrii Educaţiei, mai puţin domnul Miclea care a început o reformă profundă a educaţiei timpurii, este unul dintre cele mai grave lucruri din învăţământul românesc.

Cititorii impută că această clasă pregătitoare e „un experiment care se face pe copii fără consultarea părinţilor". Care credeţi că e adevărata sperietoare: ideea de experiment sau transparenţa proiectului (faptul că cei din circumscripţie au prioritate nu mai lasă loc celor care veneau cu plicul...)?

Resping categoric ideea că este un experiment. Doar o minte bolnavă poate gândi că cineva ar face experimente de acest gen! Fundamentarea acestei măsuri, care există peste tot în Europa, e făcută şi discutată din anul 2000, dar nimeni nu a avut curajul şi determinarea să o pună în practică. Cine se opune acestei măsuri, se opune aducerii la şcoală a 20.000 de copii de 6 ani care astăzi nu sunt cuprinşi în învăţământ, nu sunt urmăriţi medical, psihosomatic etc., şi care alminteri începeau direct cu eşec şcolar. Dacă în 2000 exista interesul sincer al ministerului pentru acestă măsură, astăzi am fi avut vreo 200.000 de copii mai bine pregătiţi şi un abandon şcolar mult mai mic. Cine se opune procedurii gândite de minister doreşte să se continue mizeria înscrierilor pe pile, şpagă pe care chiar dumneavoastră, presa, aţi relevat-o de multe ori. Nu poţi şi să critici corupţia din România, şi să te revolţi atunci când copilul tău a picat Bacul sau nu ai reuşit să sari peste rând cu pile şi şpagă pentru că un ministru a luat taurul de coarne.

O altă îngrijorare exprimată de părinţi este pregătirea profesorilor care vor preda la această clasă. Practic, formarea se face de acum şi peste vară, plus consilierea de care vor beneficia de-a lungul primului semestru. Consideraţi suficient acest timp de formare? Vor fi profii pregătiţi să preia clasele pregătitoare la toamnă?

Da, categoric şi fără îndoială. Ceea ce se va face la clasa pregătitoare nu este total străin cadrelor didactice. Şi subliniez că învăţătoarele sunt printre cele mai bine pregătite cadre didactice din România. Este un patrimoniu care trebuie încurajat, şi învăţătoarele ştiu foarte bine beneficiile imediate, inclusiv financiare, pe care le-au avut la intrarea în vigoare a Legii educaţiei.

Dacă ar fi să transmiteţi un mesaj neechivoc tuturor părinţilor referitor la clasa pregătitoare, care ar fi acela?

Copiii care intră în acest an în clasa I sau clasa pregătitoare sunt primii copii ai României de după 1989 care intră într-un sistem coerent şi adecvat lor. Cei care se vor uita pe curriculum-ul pus în dezbatere publică de către minister vor vedea acel vânt proaspăt pe care părinţii îl aşteptau de mult timp. Le-aş mai spune să se informeze dacă au nelămuriri la Tel Verde 0800 816 ABC (ABC prefixul judeţului), să aibă încredere în Ministerul Educaţiei unde sunt oameni extrem de responsabili şi pregătiţi şi să se implice cât mai mult în viaţa şcolii. Le-aş mai spune să nu accepte niciun fel de comportament neadecvat din partea oamenilor şcolii. 

"Cine se opune procedurii gândite de minister doreşte să se continue mizeria înscrierilor pe pile."
Daniel Funeriu
fost ministru al Educaţiei

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite