De ce nu face România bani din turismul de sănătate

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Fostul ministru al Sănătăţii, în prezent consilierul lui Victor Ponta, Vasile Cepoi
Fostul ministru al Sănătăţii, în prezent consilierul lui Victor Ponta, Vasile Cepoi

Consilierul de stat pe probleme de sănătate în Cancelaria premierului, Vasile Cepoi, susţine că serviciile de sănătate nu sunt integrate cu cele turistice şi consideră că trebuie să îndeplinească anumite standarde pentru atingerea rezultatelor aşteptate. Pe de altă parte, ministrul pentru IMM-uri, Maria Grapini, anunţă o strategie pentru turismul de sănătate.

"Nu avem o viziune de ansamblu asupra turismului pe sănătate, dezvoltarea imobiliară haotică pune în primejdie resursele naturale, nu există o integrare a serviciilor de sănătate cu cele turistice. Eram astă vară la Slănic Moldova şi proprietarul unui hotel de acolo mă recunoaşte pe stradă şi îmi spune că are mulţi turişti care vor să bea apă de la izvoare, iar el îi sfătuia să nu facă acest lucru pentru că apa respectivă nu se bea oricum. Atunci turiştii îl întrebau cine le poate spune cum să bea apa respectivă, iar el nu mai avea răspuns. Nu există o legătură şi o colaborare între furnizorii de servicii turistice şi furnizorii de servicii de sănătate", a afirmat Vasile Cepoi, vineri, la Mangalia, la un eveniment despre viitorul turismului medical.

El consideră că aceste staţiuni nu trebuie să beneficieze doar de prezenţa unor specialişti în domeniu, ci este nevoie şi de alţi profesionişti pentru diferitele afecţiuni asociate ale pacienţilor.

"Dacă ne referim la staţiunile balneare şi balneoclimaterice nu trebuie să avem specialişti doar în acest domeniu pentru că persoanele respective au şi afecţiuni asociate şi de multe ori este nevoie de intervenţia unor specialişti, de intervenţia complementară a altor specialişti pentru ca rezultatele pe care pacientul le doreşte să poată fi obţinute. Asta ce înseamnă: că trebuie să existe un standard, un set de cerinţe minime care trebuie îndeplinite pentru ca serviciile acestea de sănătate să producă rezultatele pe care le aşteptăm. Dacă vor exista aceste standarde, dacă va exista un mecanism de acreditare a conformităţii cu aceste standarde, atunci şi nivelul de încredere al populaţiei va creşte", a mai spus Vasile Cepoi.

Strategie pentru cele 25 de staţiuni balneare din ţară

Ministrul delegat pentru IMM-uri, Mediul de Afaceri şi Turism, Maria Grapini, intenţionează realizarea unei strategii pentru turismul de sănătate şi consideră că toate obiectivele balneare trebuie să fie pregătite pentru a se ridica la la standardele de nivel european.

"Am creat acel memorandum către Guvern prin care să lansăm la nivel naţional această strategie de turism şi această viziune de turism în sănătate. Pentru acest lucru vom avea nevoie de mici modificări legislative, dar putem şi în cadrul actualului cadru legislativ să ne desfăşurăm activitatea. Important este să fim pregătiţi ca cele 25 de obiective balneare, pot fi şi mai multe, să fie pregătite din punct de vedere al infrastructurii, dotării, dar şi din punct de vedere al personalului, să fie la nivel european. Omul compară şi poate să nu mai revină niciodată şi să ne facă o imagine proastă. Pentru această pregătire tehnică a staţiunilor balneare, la începutul lunii mai voi merge la Băile Herculane, iar peste o săptămână la Băile Felix, acele staţiuni balneare care se pot dezvolta foarte bine, pentru că au izvoarele şi apa nemaipomenite", a declarat vineri, Maria Grapini, la Mangalia.

Ea a menţionat că pentru ca acestea să fie fructificate este nevoie ca mai multe lucruri să fie puse la punct, printre acestea aflându-se şi slaba pregătire a personalului.

"Trebuie să fructificăm această resursă, dar nu o putem fructifica doar pentru că o avem. Avem nişte lucruri rămase în urmă. Cu tot respectul pentru cei care nu intră la categoria de care spun, avem încă personal nepregătit la nivel înalt care să deservească aceste staţiuni aşa cum avem şi în industria hotelieră personal încă nepregătit. Au ocazia operatorii să-şi pregătească personalul pentru că pot prin fonduri europene, s-a deblocat POSDRU, şi pot fără cheltuială de la ei să-şi pregătească, dar să-şi pregătească cu adevărat personalul", a explicat Grapini.

Brandul de ţară nu e suficient

Ea a precizat că nu este suficientă promovarea unui brand, ci este nevoie de promovarea fiecărui produs în parte pe care ţara noastră îl are de oferit, iar aceste produse încă nu sunt puse la punct.

"Nu este suficient să promovăm o siglă în promovarea unui brand sectorial, ci trebuie să avem produsele, iar noi nu avem încă produsele puse la punct. Şi atunci dacă ne perfecţionăm produsul de tratament balnear, produsul de turism eco în Deltă, o să facem conferinţa Organizaţiei Mondiale a Turismului, în luna iulie, în România, pentru prima dată, şi o să-i ducem şi în Deltă, şi în Transilvania să vadă cetăţi, să vadă ce avem mai frumos. Dacă facem produsul circuitul peşterilor din România, drumul vinului, mâine o să fiu la Timişoara la cea de-a zecea ediţie, unde expun cei mai mari producători de vin, atunci putem să promovăm direct unul din produsele pe care le-am spus şi toate la un loc, nu numai o singură grafică", a menţionat Grapini.

Declaraţiile au fost făcute, vineri, la Mangalia, la deschiderea Conferinţei Naţionale pentru Turismul în Sănătate. Aceasta se desfăşoară între 19 şi 21 aprilie, la Sanatoriul Balnear si de Recuperare Mangalia şi îşi propune să acorde o atenţie deosebită problemelor legislative ale acestui sector din perspectiva tuturor celor implicaţi: autorităţi centrale din domeniul turismului, sănătăţii, mediului, autorităţi locale, dar şi agenţi privaţi implicaţi în prestarea serviciilor de sănătate. 

Totodată, în cadrul evenimentului vor fi prezentate exemple de bune practici şi se va urmări identificarea celor mai bune soluţii de valorificare a potenţialului autohton prin turismul de sănătate.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite