Mai degrabă, cred că dezastrul e
generalizat – şi că sistemul de învăţământ contemporan produce pe bandă rulantă
tâmpiţi. Şi mai rău, oameni fără piept, fără inimă, fără virtuţi.
1. O spunea chiar C.S. Lewis, acum 100 de
ani, în „Desfiinţarea
omului”. Când scria că „Mânaţi de un reducţionism înfiorător, avem obiceiul
să înlăturăm organul, dar să avem pretenţia ca funcţia acestuia să fie
îndeplinită. Sistemul nostru de educaţie scoate pe bandă rulantă oameni fără piept şi inimă, şi ne
aşteptăm ca aceştia să fie virtuoşi şi întreprinzători. Râdem când vine vorba
despre onoare, şi suntem apoi şocaţi când descoperim trădători în rândurile
noastre. Castrăm, şi ne aşteptăm ca cei castraţi să fie fertili.”
2. Şi pentru că tot se vorbeşte atâta
despre „dezvoltarea gândirii critice”. Aceasta este o mare păcăleală. Nu poţi
să ai „gândire critică” fără logică. Şi nu poţi să ai gândire critică fără
cunoaştere – fără aprofundarea reală,
migăloasă, sârguincioasă a unui domeniu specific. Aşa cum arată „Cambridge
Handbook of Expertise and Expert Performance”, „studiile resping categoric
viziunea modernă asupra cogniţiei umane potrivit căreia abilităţi generale ca
învăţarea, raţionarea, rezolvarea de probleme, formarea conceptelor corespund
unor capacităţi şi abilităţi care pot fi învăţate independent de un domeniu de
conţinut specific.” Altfel spus, gândirea critică nu presupune „rezolvarea de
probleme”, ci presupune buchiseala clasică şi plictisitoare a unui anumit
domeniu – fără de care nu există nici cunoaştere, nici gândire, de nici un fel.
3. Propaganda reformatorilor educaţiei
foloseşte de decenii întregi aceleaşi concepte
vagi şi goale de sens. Ei îşi vând marfa prin termeni publicitari precum
„abilităţi de gândire”, „abilităţi de a face deducţii”, „abilităţi de
taxinomie” etc (dacă nu mă înşel, şi testele PISA sunt construite în jurul
acestui gen de termeni publicitari). Acestea sună bine, dar putem să spunem,
foarte concret, ce înseamnă de fapt ele? Conform acestor reformatori „progresişti”,
cunoaşterea este de prisos, deoarece tot ce contează sunt abilităţile. Şi de
aici o întreagă cruciadă împotriva materiilor şi a limbilor clasice, împotriva
limbii latine, împotriva marii culturi.
Aşa cum scria C.S. Lewis, „înlăturăm organul, dar să avem pretenţia ca
funcţia acestuia să fie îndeplinită”. Şi mi se pare şi amuzant, şi
îngrijorător să văd cum aceste teste PISA sunt folosite tocmai de aceşti
„reformatori” progresişti pentru a-şi accelera reformele dezastruoase. Din ale
căror efecte distructive omul contemporan, lipsit şi de minte, şi de inimă, şi
de ochi nu mai este în stare să înveţe nimic.
Adauga Comentariu
Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos
Varianta 1
Autentificare cu contul adevarul.ro
Varianta 2
Autentificare cu contul de Facebook
52 Comentarii
Sortare: Cronologic · Dupa popularitate
Sturza "1. O spunea chiar C.S. Lewis, acum 100 de ani, în „Desfiinţarea omului”. Pai hai sa-l traduca cineva pe domnu Lewis ! Ca sa invete si copiii de roman sa corespunda cu descrierile domnului Lewis. Cum zicea si domnu Caragiale : Anglia isi are falitii ei, noi de ce sa nu avem falitii nostrii !
"Şi mi se pare şi amuzant, şi îngrijorător să văd cum aceste teste PISA sunt folosite tocmai de aceşti „reformatori” progresişti pentru a-şi accelera reformele dezastruoase." Evident ca ar trebui sa fie teste tip care sa spele creiere dupa un anumit standard . Ca doar stim ce teste concepeau comunistii pentru spalat creiere . Doar ca acesti copii fortati de scoala sa se spele pe cap vor fi judecati conform circumstantelor . Intrebarea e alta : Prin ce procedeu poate cineva nefortat de nimeni, sa mediatizeze gen Chesterton si Lewis sau cum se numesc !? Si apoi sa se si mire : Iote ! copiii au ajuns exact cum prevedea Lewis si Chesterton sau cum se numesc, cu ani in urma .
Sturza 1. O spunea chiar C.S. Lewis, acum 100 de ani "Mânaţi de un reducţionism înfiorător, avem obiceiul să înlăturăm organul, dar să avem pretenţia ca funcţia acestuia să fie îndeplinită. Sistemul nostru de educaţie scoate pe bandă rulantă oameni fără piept şi inimă, şi ne aşteptăm ca aceştia să fie virtuoşi şi întreprinzători. Râdem când vine vorba despre onoare, şi suntem apoi şocaţi când descoperim trădători în rândurile noastre. Castrăm, şi ne aşteptăm ca cei castraţi să fie fertili." Eu as intreba : care e diferenta intre domnu asta si Chesterton sau cum se numeste ? Ca are aceleasi cuvinte goale si fara sens . La care conceptul romanesc: Sa fie bine sa nu fie rau , este net superior .
Sturza "Şi nu poţi să ai gândire critică fără cunoaştere – fără aprofundarea reală, migăloasă, sârguincioasă a unui domeniu specific" Nu poate exista gandire critica fara cunoasterea Adevarului: care este Ortodoxia rusa . Evident ca pot fi impuse cu forta diverse doctrine ca Comunismul, Protestantismul etc Pentru ca sunt impuse cu forta armelor nucleare . Si evident ca o sa apara gen Lewis care o sa decida : E foarte grav ! Dar daca injura Ortodoxia rusa, nu dufera cu nimic . Iar rezultatu nu poate fi decat unul singur: distrugerea Comunismului urmata de Incalzirea globala .
Primul pas pentru imbunatatirea sistemului de invatamant este interzicerea predarii religiei in scoli. Este penibila, anacronica, in complet dezacord cu stiinta si realitatea. Multumim d-lui Catalin Sturza pentru acest prim demers pentu interzicerea religiei in scoli, si cu putina sansa, stoparea tuturor contributiilor de la bugetul de stat catre BOR.
Vezi toate comentariile (52)