Societate

articolul anterior articolul urmator

Despre cum Germania, Franţa, Spania şi Italia şi-au „anexat“ majoritatea teritoriilor – după modelul transilvănean (via Isabelle Davion, DPA şi CTP)

3
10 Dec 2018 15:08:00
Cătălin Sturza

În 1918, România a obţinut Banatul, „vechi teritoriu maghiar“, a „ocupat Basarabia“, iar Ardealul a fost „furat de la Ungaria“.

România ar fi avut „argumente istorice şi entice“, care însă se pot întoarce împotriva României, deoarece Basarabia a fost în prealabil rusificată, în timp ce Transilvania a fost maghiarizată; iar România a practicat politica „faptului împlinit“ ocupând în 1918 cele două teritorii. Declaraţia îi aparţine Isabellei Davion, profesor la Universitatea Sorbona (în jurul datei de 1 decembrie; link aici).

- România aniversează la 1 decembrie 100 de ani de la momentul când „a anexat“ Transilvania. Declaraţia aparţine Deutsche Presse Agentur (DPA), agenţia de stat a Germaniei, preluată de televiziunea ZDF (în jurul datei de 1 decembrie; link aici; în urma protestelor României, DPA a corectat declaraţia).

- „Transilvania are o tradiţie europeană, iar unirea cu România în 1918 s-a făcut nu pentru că şi-ar fi dorit aceasta din conştiinţă naţională, ci pentru că împrejurările – programul „idiot“ de deznaţionalizare practicat de autorităţile ungare – au împins-o să facă acest pas. Altfel, Transilvania ar fi putut să devină o Elveţie a Balcanilor, fără să se unească neapărat cu România“ – jurnalistul român Cristian Tudor Popescu la Digi24 (vinerea trecută; link aici)

Ar trebui să spunem, în continuarea celor de mai sus, următoarele:

La 1871 Prusia a anexat celelalte stătuleţe şi provincii germane, pe care le-a furat de sub influenţa Austriei. Otto von Bismarck a avut argumente istorice şi etnice, care se pot întoarce împotriva Germaniei, deoarece stătuleţele germane fuseseră în prealabil independente; iar Prusia a practicat politica „faptului împlinit“ dominând cultural şi în final anexând celelalte teritorii germane. Celelalte state germane nu au devenit germane pentru că au avut vreo conştiinţă naţională, ci pentru că împrejurările – programul „idiot“ de influenţă culturală practicat de autorităţile austriece – le-a împins să facă acest pas. Celelalte provincii germane ar fi putut să devină nişte Elveţii ale Europei de Vest, fără să se unească neapărat cu Germania.

În secolul al XIII-lea Franţa a anexat Normandia şi Laguedoc, pe care le-au furat de sub influenţa englezilor; iar Georges Clemenceau a anexat în secolul XX Alsacia şi Lorena, pe care le-a furat de sub influenţa germanilor. Philip al II-lea, Richeliu, Ludovic al XIV-lea, Napoleon şi Georges Clemenceau au avut argumente istorice şi etnice, care se pot întoarce împotriva Franţei, deoarece numeroasele provincii anexate aparţinuseră în prealabil altor state şi culturi; iar Franţa a practicat politica „faptului împlinit“ dominând cultural şi în final anexând Normandia şi Laguedoc, Alsacia şi Lorena. Aceste provincii nu au devenit provincii pentru că au avut vreo conştiinţă naţională, ci pentru că împrejurările – programul „idiot“ de deznaţionalizare (sau de influenţă culturală) practicat de autorităţile engleze şi germane – le-a împins să facă acest pas. Celelalte provincii franceze ar fi putut să devină nişte Elveţii ale Europei de Vest, fără să se unească neapărat cu Franţa.

Nordul şi Centrul Italiei (inclusiv Roma) au fost cucerite şi anexate de revoluţionarul şi aventurierul Giuseppe Garibaldi. Principatele italiene şi mai ales Roma nu şi-au dorit să facă parte din republica lui Garibaldi (fapt foarte adevărat – mai ales dacă vorbim despre Roma). Italienii nu au o conştiinţă naţională – fapt ilustrat şi de maxima lui Massimo d’Azeglio, „L'Italia è fatta. Restano da fare gli italiani" (Italia e făcută; acum ne rămâne să îi facem şi pe italieni).

Spania şi-a anexat majoritatea teritoriilor, care fuseseră arabizate. Spania a avut argumente istorice, etnice şi religioase pentru Reconquista, care se pot întoarce uşor împotriva Spaniei. Poate că Iberia ar trebui dată înapoi arabilor?

O serie de declaraţii care ne arată, iată, că nu e deloc mai greu să fii, în vremurile noastre, mai catolic decât papa; şi să ştii mai multă istorie decât istoricii de la Sorbona.

P.S.: Despre perlele în serie ale CTP-ului prefer să mă abţin să comentez – mai ales că vorbitul în dodii are, iată, în ziua de azi o tradiţie europeană.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

3 Comentarii

herr v.5.02
10.12.2018, 17:12:02

Initial mi-a stat inima-n loc. Credeam ca e vb de brucsellejii aia care vor sa anezexe cel patru orase-stat din Vestul Romaniei. Revin la articol. Din care se desprinde cu claritate ideea ca noi am urmat modelul francez, italian, german, austriac, unguresc, suedez, rusesc, american, danez, englez, belgian, portughez etc. Asa ca, pe cale de consecinta abia dupa ce cei enumerati mai sus vor da inapoi ce-au furat primilor proprietari, vom restitui si noi Transilvania ungurilor. PS> aud ca Parlamentul european a sarbatorit centenarul romanesc.

0 (2 voturi)
Iulian Arion
10.12.2018, 19:44:16

Crucisatorul presei romanesti-cum se autointituleaza propagandistul mentionat in articol, nega faptul ca Traian Vuia, inginerul român (aşa se declara el in Franţa, deşi era din Banat, aflat sub administraţia ocupantului străin) ar fi realizat primul zbor autopropulsat, cu un aeroplan cu motor, proiectat si realizat de el, cu aripa fixa şi tren de aterizare propriu. He was the first to demonstrate that a flying machine could rise into the air by running on wheels on an ordinary road. He is credited with a powered hop of 11 m (36 ft) made on March 18, 1906 and he later claimed a powered hop of 24 m (79 ft) Crucisatorul propagandist sustine ca Alberto Santos-Dumont a realiyat acest prim zbor in 23-oct-1906! Santos-Dumont a realizat primul zbor autopropulsat mai lung de 25 de metri. Este un adevar. Primul zbor cu un avion autopropulsat la realizat Traian Vuia. A fost un zbor de 11 metri. Putea sa fie si de 4 metri. Tot primul ar fi fost. Personal nu am nicio contributie. Propagandistul a protestat impotriva unui film de scurt metraj in care erau prezentate performantele unor romani. In gandirea sa de propagandist, spunea ca este o lauda a unor politicieni de azi. Nici eu nici politicienii de azi nu au nicio contributie la succesele romanilor din film. sa Pentru mine si alti romani, Traian Vuia este un exemplu: 1. Roman care a studiat si s-a inscris in circuitul mondial al valorilor, care atunci era in Paris. 2. Roman care nu s-a lasat cocosat de complexele de inferioritate ale multor pretinsi intelectuali de azi si de acum 100 de ani. Ce s-ar fi intamplat daca ar fi ramas in satul sau mic? 3. Perseverenta, invatarea si esecuri, disciplina, spiritul analitic in a identifica erorile si aspectele de imbunatatit in domeniul de activitate. DSantos-Dumont finally succeeded in flying a heavier-than-air aircraft on 23 October 1906, piloting the 14-bis before a large crowd of witnesses at the grounds of Paris' Château de Bagatelle in the Bois de Boulogne for a distance of 60 metres (197 ft) at a height of about five meters (16 ft).[24] This was the first flight of a powered heavier-than-air machine in Europe to be certified by the Aéro-Club de France, and won the Deutsch-Archdeacon Prize for the first officially observed flight of more than 25 meters. Au urmat recorduri de 1 000 m, 10000m, zbor in bucla, in picaj etc. Vuia ramane ca primul care s-a ridicat de la sol prin mijloace proprii, proiectate si realizate de el!

0 (2 voturi)
Iulian Arion
10.12.2018, 22:48:48

Am mai gasit un text: Short powered flights were performed in France by Romanian engineer Traian Vuia on March 18 and August 19, 1906 when he flew 12 and 24 meters, respectively, in a self-designed, fully self-propelled, fixed-wing aircraft, that possessed a fully wheeled undercarriage. He was followed by Jacob Ellehammer who built a monoplane which he tested with a tether in Denmark on September 12, 1906, flying 42 meters. On September 13, 1906, a day after Ellehammer's tethered flight and three years after the Wright Brothers' flight, Alberto Santos-Dumont made a public flight in Paris.