Societate

articolul anterior articolul urmator

Despre morfologiile optime ale sistemului de circulaţie rutieră rapidă în Moldova apuseană

9
28 Feb 2018 14:23:17
Moldova Vrea Autostradă

Dacă până acum ne-am focalizat analizele asupra importanţei (regional-)continentale a autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş (A8), mai ales în ceea ce priveşte câştigul de accesibilitate al centrelor urbane, iată că acum ne preocupă şi găsirea morfologiei optime a sistemului de circulaţie rapidă din Moldova, raportându-ne doar la relaţiile rutiere interne (regionale).

Zâzania pricinuită de introducerea în ecuaţia mobilităţii naţionale a unei autostrăzi din reţeaua extinsă TEN-T (Braşov-Bacău), în detrimentul uneia din zona core (Iaşi-Tg. Mureş), a stat la baza acestei analize, deopotrivă, statistică şi cartografică.

Cele două hărţi pe care vi le propun: Accesibilitatea localităţilor din Moldova, obţinută prin calcularea distanţelor (în km) şi Dispersia accesibilităţii rutiere pe baza deviaţiei standard a distanţelor, descriu două morfologii diferite.
 
Prima hartă, ce ar putea fi privită ca distanta medie dintr-un punct populat spre toate celelalte puncte populate ale Moldovei, relevă o geometrie concentrică a accesibilităţii, centrată pe Tămăşeni (lângă Roman) – cea mai buna accesibilitate. Faptul că aceste geometrii sunt alungite pe direcţia N-S e determinat de logica teritorială longitudinală a fragmentului de vest al Moldovei. Aceasta demonstrează necesitatea unei axe rutiere care să structureze mobilitatea regională pe direcţia Nord-Sud.
 
Cea de-a doua reprezentare cartografică se bazează pe o intervenţie statistică solidă (demonstrată şi de colegul Alexandru Rusu, în volumul colectiv Calitatea infrastructurii de transport ca premise a diferenţierii spaţiilor rurale din Moldova, 2010), care constă în reprezentarea cartografică a deviaţiei standard la nivelul tuturor distanţelor pentru fiecare localitate în parte. Cu cât valoarea indicatorului e mai mare, cu atât dispersia informaţiei faţă de medie e mai intensă.
 
Cartografierea prezintă o dorsală centrală în arealul Moldovei apusene, dispusă latitudinal, pe vectorul Iasi-Roman-Piatra Neamţ (cu minimul la Roman), într-un areal pe care ar trebui să se înscrie cea de-a doua relaţie principală a Moldovei (de la est, către vest). Desenul A8 e foarte apropiat de axa cu valori modeste ale dispersiei accesibilităţii rutiere pe baza deviaţiei standard a distanţelor.
 
Cum s-ar reformula în cuvinte puţine rezultatul celui de-al doilea demers statistic şi cartografic? Cu cât e situată mai către centrul teritoriului, o relaţie transversală devine mai eficienta pentru acel teritoriu! Iar în cazul Moldovei, dintre relaţiile transcarpatice propuse până acum (A8: Iaşi – Târgu Mureş, A13: Braşov – Bacau sau Suceava – Dej – o geometrie propusă încă din timpul regimului Ceauşescu), desenul autostrazii A8 este cel mai eficient!
 
Precizări: Vă reamintesc faptul ca demersul e realizat la nivelul întregii Moldove apusene. Dacă ne limităm analiza la arealul Regiunii de dezvoltare Nord-Est (unde se află oraşele care vor profita puternic de creşterea accesibilităţii la Europa centrală) suprapunerea A8 cu dorsala de minim - ce se deplasează către nord (valoarea minimă fiind la Paşcani) - ar fi perfectă!
 
Menţionez că nu au fost luate în calcul masele demografice ale comunelor şi oraşelor din Moldova apuseană, care îşi au centrul de greutate în jumătatea nordică a regiunii. (George Ţurcănaşu)


Click pe imagine pentru a o mări
 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

9 Comentarii

Lucifer
28.02.2018, 14:53:58

Ce să o mai lungim, Moldova are dreptul la două autostrăzi. Una Nord-Sud cu cea din Nord cu posibile prelungiri spre Cernăuţi-Liov-Varşovia şi una Est-Vest (Iaşi-Tg. Neamţ-Târgul Mureş) cu posibilă prelungire spre Chişinău-Odessa(eventual Kiev). Consider că aceste autostrăzi sunt mai importante pentru România decât cele spre Europa de Vest.

+4 (4 voturi)
Mircea B.
28.02.2018, 18:36:02

Lucifer Se vor gasi mii si mii de studii care urmaresc un sigur lucru: blocarea legaturii Moldovei cu Transilvania si prin aceasta blocarea racordarii la Europa. Asa ca eu propun in Moldova urmatoarele autostrazi: -Botosani-Iasi-Vaslui-Barlad-Galati -Suceava-Piatra Neamt-Bacau-Focsani Apoi facem niste breteluțe: -Botosani-Suveava -Iasi -Piatra Neamt -Vaslui-Bacau -Galati-Focsani E bine, Lucifere? ☺☺

-1 (3 voturi)
Lucifer
28.02.2018, 19:41:38

Vrei cam multe, eu vorbeam serios.

+3 (3 voturi)
M Costi
28.02.2018, 19:45:47

Se iroseste mult timp si resurse ( materiale , umane , mediatice etc ) pt a demonstra necesitatea autostrazii Iasi-Tg. Mures insa nimeni nu vorbeste de asigurarea respectivelor fonduri financiare , in conditiile in care nu pot fi accesate fonduri europene ! Sigur ca ar fi foarte buna o astfel de autostrada , ca si o autostrada Ploiesti-Vama Siret , insa realist vorbind , este greu de crezut ca se incepe atata vreme cat nu se vor finaliza autostrazile aflate deja in lucru . Un obiectiv mult mai realist si accesibil financiar ar fi demararea constructiei soselelor de centura (ocolitoare) pt marile localitati urbane si care apoi sa fie unite prin autostrazi , in baza unor proiecte bine gandite. In prezent , cu foarte putine exeptii , nici o localitate urbana din Moldova ( si din tara ! ) nu are o astfel de sosea de centura ( ocolitoare) , astfel ca traficul auto greu si de tranzit trece prin cartiere dens populate.

+1 (1 vot)
Mircea B.
28.02.2018, 21:53:47

M Costi "in conditiile in care nu pot fi accesate fonduri europene !" Da?! Da' de ce nu poate pesedeul? Ia 13 miliarde imprumut (atata a luat in 2017) , dar fonduri europene ... nu pot fi accesate. Niste banditi pesedeii tăi.

+2 (4 voturi)

Vezi toate comentariile (9)