Doi ani de Beard Brothers

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Beard Brothers
Beard Brothers

Beard Brothers a împlinit de curând doi ani, grupul, fiind probabil, unul dintre cele mai neconvenţionale ONG-uri din România. Bărboşii au la activ şapte campanii care se adresează comunităţii clujene. Din mai 2015 au lansat şi The Sisterhood, divizia feminină a grupului. Haideţi să-i cunoaştem!

În ultimii doi ani aţi fost extrem de activi şi vizibili în Cluj-Napoca, prin campaniile pe care le-aţi organizat şi parteneriatele încheiate. Care este backstory-ul Beard Brothers?

Cornel Hoza: Într-o duminică plictisitoare de toamnă, trei prieteni stăteau într-un bar şi aşteptau ceva. Nu ne era foarte clar ce. Acel ceva s-a tranformat într-o idee, într-un grup informal, al cărui element primar de identificare era barba. Şi uite aşa a apărut grupul „bărboşilor”.

La început de drum nu ştiam scopul. Treptat ne-am înmulţit, am ajuns la nouă prieteni, ne-am ales preşedintele şi la două sătptămâni am lansat prima campanie „BEARD ON! FOR THOSE WHO NEED US!”, pentru că ne-am dat seama că dacă suntem un grup unit în jurul unor valori comune, putem să facem ceva şi pentru societate. Prima campanie ne-a dat aripi şi încredere că lucrurile se pot schimba, inclusiv mentalitatea oamenilor!

Şi apoi v-aţi grupat formal şi într-un ONG...

Cornel Hoza: Asociaţia Beard Brothers a fost creată la a treia campanie, „BEARD ON! FOR EDUARD!”, când deja strângeam fonduri pentru Eduard Tudurache, un băieţel de 6 ani pasionat de arte marţiale, care era diagnosticat cu SARCOM EWING, o tumoră osoasă foarte agresivă şi a cărui operaţie costa 20.100 euro.

Această campanie ne-a determinat să ne constituim formal pentru că ne-am propus să strângem 5.000 de euro, prin organizarea a şapte evenimente şi două petreceri pentru colectarea de fonduri.

Se pare că aţi reuşit având în vedere că Eduard a fost operat cu succes şi se recuperează bine.

Cornel Hoza: Beard Brothers a avut ca target 5.000 de euro, am reuşit să strângem 3354 de euro, foarte mult contând cele două petreceri unde au concertat: Subcarpaţi, Planet H, Blazon, Genamaica, Bigtonez, Natif, în Cluj-Napoca şi Coma, Costa Del Dub, Agora, Basska, DJ Horia în Bucureşti.

Aţi susţinut proiecte comunitare out of the box. Ce campanii aţi desfăşurat în primii doi ani de activitate?

Cornel Hoza:  „BEARD ON! FOR THOSE WHO NEED US!” – În decembrie 2013 am strâns peste 40 de saci cu haine şi obiecte, precum şi alimente în valoare de 1.500 de lei pentru două centre de copii din Cluj-Napoca şi şase familii nevoiaşe, Campania „BEARD ON! FOR BARBOSI!” este una din cele mai longevive campanii ale asociaţiei. Strângerea donaţiilor a început în 16 ianuarie şi s-a terminat pe 16 martie 2014, 14 copii şi o bătrânică, în total 27 de suflete, fiind ajutate cu haine, jucării, produse de igienă, alimente şi lemne de foc.

Tot în 2014 am organizat „BEARD ON! FOR EDUARD!”, de care vă spuneam mai devreme, apoi în vara lui în 2014, campania „BEARD ON! FOR ROMANIA!”, însemnând ecologizarea zonelor de petrecere şi colectarea deşeurilor, promovarea valorilor sustenabile şi a obiceiurilor individuale practice pentru reducerea impactului asupra mediului înconjurător, prin participarea la Electric Castle, MOX, Basm Festival şi Green Sensation.

„CATCH A SMILE DAY!” este prima campanie „internaţională” a Beard Brothers, practic am reuşit să trecem graniţa judeţului Cluj şi a României J: în Thessaloniki - Grecia, Wroclaw - Polonia, St. Petersburg - Rusia, Bonn şi Berlin - Germania, Budapesta - Ungaria. Campania Catch A Smile Day se bazează pe gesturi simple, prin care oamenii sunt determinaţi să zâmbească mai des, să dăruiască zâmbete celor din jur, oriunde s-­ar afla. În schimbul unui zâmbet, organizatorii oferă flori, baloane, mesaje simpatice şi alte scântei de bucurie.

Prin „BEARDS IN SCHOOLS”, a şasea campanie marca Beard Brothers, am dorit să subliniem importanţa educaţiei şi să-i ajutăm cu tot ce putem pe cei dornici să înveţe, dar care au probleme materiale ce-i împiedică să o facă: ţinta a fost atinsă, deoarece am reuşit să achiziţionăm un microbuz pentru Grădiniţa Specială Cluj.

Rolling Beards este a 7-a campanie a asociaţiei Beard Brothers şi a avut ca scop adunarea fondurilor necesare echipei de patinaj artistic pe role din Cluj pentru a ajunge la campionatul mondial de la Geneva (WIFSA World Open) din acest an. Am reuşit să atingem target-ul (aproximativ 7000 de EURO), fetele au ajuns la mondiale, şi s-au întors cu 5 medalii.

Beard Brothers 2

Ce preocupări au „bărboşii” în afara voluntariatului din Beard Brothers? Povesteşte-mi puţin despre echipă.

Cornel Hoza: Cinci barmani, un manager, un designer şi un web developer sunt fondatorii Beard Brothers.

Acum plaja profesională este evident mai largă, colegii activând profesional în domenii diferite, de la studenţi la profesori, de la tineri de 18 ani la tineri de 36 de ani. Ceea ce ne uneşte pe toţi este dorinţa de a schimba mentalităţi şi de a lupta împotriva stereotipurilor sociale şi a discriminării!

V-aţi gândit dacă primiţi în frăţie bărbaţi fără barbă? Nu credeţi că obligativitatea bărbii este o formă de discriminare?

Cornel Hoza: Nu cred că este formă de discriminare. Suntem un grup reunit în baza unor caracterisitici comune şi am rămas plăcut surpinşi să aflăm că, de-a lungul timpului, au existat colegi care şi-au lăsat barba să crească special pentru a intra în Beard Brothers. Ne gândim la o viitoare divizie a celor fără barbă. Nu avem dreptul de a refuza nimănui voluntariatul!

În ultimii 4-5 ani, în Europa se poartă barba, asociată şi hipsterilor? Sunteţi hipsteri?

Cornel Hoza: Unii da, alţii ba, însă este important să ştii că unii dintre noi avem bărbi de cel puţin zece ani. Practic, moda ne-a prins pe noi!

Ce muzică ascultă bărboşii?

Cornel Hoza: Nu ascultăm un gen aparte. Unii rock, alţii drum and bass, în general muzică underground.

Salam, Guţă, Ciorbă, manele?

Cornel Hoza: Categoric nu!

Aţi fost etichetaţi că fiind satanişti?

Cornel Hoza: Da! Satanişti, rockeri nesplălaţi, homelessi, arabi, preoţi. Noi preferăm să comunicăm prin fapte şi nu oferim explicaţii despre „lungimea părului” sau modul în care ne îmbrăcăm.

Iar apropo de cele enumerate mai sus, trebuie să subliniem că unul dintre scopurile principale ale Beard Brothers este lupta contra oricărei formei de discriminare.

Beard Brothers

Au fost concetăţeni care au etichetat extrem de stupid tinerii care au participat la concertul din #Colectiv...

Cornel Hoza: Să-i ajute bunul Dumnezeu! Acea tragedie se putea întâmpla oriunde, în orice biserică, sau în orice şcoală. Am avut un eveniment în Colectiv în 2014, i-am cunoscut personal de patronii clubului, sunt oameni foarte faini, oameni care ne-au ajutat foarte mult, foarte receptivi.

În 2015, a apărut divizia de fete Sisterhood. De ce?

Cornel Hoza: De-a lungul timpului, au fost multe cereri de intrare în Beard Brothers din partea sexului frumos. Am fost acuzaţi şi de discriminare, astfel, ne-am decis să dăm drumul la conceptul The Sisterhood.

Aproximativ o lună am făcut teasing, am publicat un anunţ de interviu pe FB.

În zece ore s-au înscris peste 120 de fete, din care au fost selectate 30. Timp de o lună, 7h/zi, au fost programate la interviu toate fetele înscrise. Înterviul s-a bazat pe identificarea a trei caracteristici principale: valori, atitudine şi motivaţie.

The SIsterhood

Pentru ce/De ce ai intrat în The Sisterhood?

Casandra Olănuţă: Îmi doream de foarte mult timp să intru într-un ONG, să particip la acţiuni de voluntariat în folosul comunităţii, dar neavând experienţă în domeniu, nu ştiam cum să fac asta.

Am aflat de Beard Brothers din presa locală, chiar în perioada în care băieţii anunţau înfiinţarea departamentului de fete, The Sisterhood. M-am înscris, am fost chemată la interviu, am reuşit şi nu regret nicio clipă!

Cum se simt cele 29 de surori alături de cei 28 de bărboşi?

Casandra Olănuţă: Protejate. Din toate punctele de vedere, suntem aproape ca o familie. Ne ajutăm între noi şi în viaţa de zi cu zi, nu doar în campaniile pe care le desfăşurăm.

Bărboşii sunt un exemplu pentru noi, cele mai noi din organizaţie,  ne tratează de la egal la egal, nu există diferenţe datorate vechimii şi ne implicăm la fel de mult. Activitatea este paritară în campanii, responsabilităţi. Fiecare membru are un statut egal.

Aş vrea ca lumea să înţeleagă faptul că Beard Brothers şi The Sisterhood formează o singură echipă şi că membrii se implică în toate campaniile pe care le desfăşurăm, indiferent ce nume poartă acestea.

Am început anul acesta în mai şi ne-am alăturat proiectelor pe care baieţii/bărboşii le desfăşurau deja, am intrat direct în acţiune.

Beard Brothers 3

Deja aţi organizat o campanie. Despre ce este vorba?

Casandra Olănuţă: The Sisterhood a debutat cu campania Târguleţ Gratis, în comuna Ciurila, din judeţul Cluj, unde am donat haine, încălţăminte, jucării şi alte obiecte, persoanelor defavorizate.

Târguleţul Gratis a inclus mai multe activităţi: Free Shop – donaţia s-a făcut într-un sistem care a permis tuturor să îşi aleagă lucrurile de care au nevoie, fără să fie condiţionaţi de ceea ce primesc, copacul dorinţelor - crearea unui spaţiu care să permită primirea unui feedback şi aflarea nevoilor beneficiarilor. Fiecare participant, copil sau adult, a scris ceea ce îşi doreşte sau are nevoie, urmând ca de aceste doleanţe să se ţină cont în următoarele acţiuni din cadrul parteneriatului şi activităţi cu copiii - o altă caracteristică distinctă a campaniei, prin care ne-am dorit să includem şi să responsabilizăm copiii în acest proces, dar şi să punem bazele unor relaţii mai strânse. Aceştia au creat mesajele de bun venit, au colorat şi s-au jucat alături de colegele şi colegii din Beard Brothers.

Cum te-ai simţit la Electric Castle în calitate de voluntar Sisterhood/Beard Brothers?

Casandra Olănuţă: În cadrul Community Corner-ului am avut/organizat diferite  activităţi: treasure hunt, campionat de bărbi, human logo, library, frisbee pe echipe, twister, cordon de baloane şi multă distracţie. Vom continua să ajutăm şi la ediţia viitoare, aşa cum vom susţine şi festivalul Music Outdoor Experience.

Cum poţi să devii membru al Sisterhood?

Casandra Olănuţă:  Avem acelaşi regulament  ca şi  Beard Brothers: prima dată devii voluntar BB, pentru o perioadă nedeterminată. În funcţie de implicare  ajungi susţinător, apoi, după o perioadă între trei şi şase luni, poţi deveni membru. Odată devenit membru, fiecare primeşte un tricou cu sigla BB sau TS, dar şi mai multă muncă şi mai multe responsabilităţi.

Noi, Beard Brothers, încercăm să depăşim limitele unei organizaţii non-guvernamentale clasice. De aceea campaniile noastre au un caracter diferit, în care ne dorim să implicăm cât mai mulţi tineri în acţiunile noastre. Pentru că ne dorim ca oamenii să-şi păstreze încrederea în noi comunicăm foarte corect şi transparent tot ceea ce facem, prin canalele oficiale de comunicare: paginile de FB, website, etc.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite