Folosirea sexismului pentru a vinde democraţia?

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

„Nişte Cetăţeni”, o comunitate de activişti care doreşte să contribuie la crearea unei societăţi româneşti mai democratice, a promovat o petiţie prin care cerea partidelor parlamentare să continue să permită alegerea primarilor în doua tururi.

Conform petiţiei, acest sistem este în avantajul cetăţenilor pentru că oferă: reprezentativitate şi legitimitate, şanse egale pentru partide noi şi independenţi şi un spaţiu pentru crearea consensului.

Deşi aceasta este o cauză bună, campania online este problematică. Link-ul pentru petiţie postat pe Facebook este însoţit de o poză care arată sânii voluptoşi ai unei femei al cărui nume nu este dezvăluit. Nu este precizat dacă femeia din fotografie şi-a dat sau nu acordul pentru ca această comunitate să îi folosească corpul şi imaginea pentru a-şi promova mesajul. Sânii sunt marcaţi cu: Runda I şi Runda II. Imaginea este însoţită de mesajul: „Turul unu, atac la democraţie. Nu mai bine rămânem cu două?” Fotografia nu include întregul corp al femeii şi nici faţa ei. Astfel, ea este „dezmembrată“ vizual, dezumanizată, şi redusă la organele ei sexuale.

Când ştim că România este una din cele mai mari exportatoare de victime ale traficului de persoane din UE, când 30% din femeile românce de peste 15 ani au fost abuzate fizic şi sexual, şi când România nu a avut niciodată un preşedinte sau prim-ministru femeie, înseamnă că femeile, care reprezintă jumătate din populaţia României, nu sunt incluse cu adevărat sau bine-venite în această democraţie tânără. Fotografia postată de „Nişte Cetăţeni” pentru a-şi vinde propria idee privind democraţia reiterează acest mesaj.

Folosirea imaginilor sexualizate pentru a atrage atenţia asupra unei cauze nu este o idee originală. De exemplu, pentru a-şi exprima nemulţumirea privind reformele propuse de Ministerul Sănătăţii din Franţa, un spital din Clermont-Ferrand a pictat un perete care arată cum Wonder Woman este violată de alţi super eroi. Şi campaniile PETA au folosit femeile ca bucăţi de carne pentru a-şi promova mesajul.

Mai recent, pentru a promova o nouă rută, o companie de autobuze din Marea Britanie a folosit imagini ale unor femei şi bărbaţi pe jumătate goi. În urma criticilor de pe reţelele de socializare, compania şi-a cerut scuze şi a înlăturat posterele respective. 

Spre deosebire de compania britanică, „Nişte Cetăţeni nu numai că nu şi-au cerut scuze pentru că au prezentat femeile prin imagini sexualizate, ci câteva zile mai târziu, argumentând că vor să prezinte şi „reversul medaliei,” au postat o imagine cu un bărbat cu pantalonii lăsaţi. Cele două imagini sunt diferite totuşi. Femeia din imagine este una dezirabilă, pe când cealaltă imagine prezintă un bărbat neidealizat şi needitat digital, al cărui limbaj corporal nu sugerează dorinţa de a fi atrăgător sexual. Mai mult, în România precum şi în alte ţări,  femeile, nu bărbaţii sunt folosite în principal ca obiecte sexuale. 

image

Există metode mai bune de a atrage atenţia către o cauză bună fără a folosi corpurile femeilor. Transformarea femeii în obiect sexual are numeroase consecinţe negative: duce la depresie,  tulburări alimentare, disfuncţii sexuale, diminuarea stimei de sine, legitimarea şi exacerbarea violenţei împotriva femeilor etc. Din moment ce transformarea femeilor într-un obiect sexual degradează femeile şi le afectează sănătatea fizică şi mentală, sexismul şi democraţia nu sunt compatibile şi se exclud reciproc. Nu poţi să construieşti o democraţie sănătoasă şi sustenabilă în detrimentul unei jumătăţi din populaţia ei.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite