„Forţele de Muncă“ au trecut pe online

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cozile de la agenţiile de şomaj au fost înlocuite cu o plimbare virtuală pe platformele de recrutare
Cozile de la agenţiile de şomaj au fost înlocuite cu o plimbare virtuală pe platformele de recrutare

Două dintre cele mai importante site-uri de recrutare au depăşit pragul de două milioane, respectiv un milion de CV-uri depuse de cei care-şi caută un job. Recordurile BestJobs şi MyJob au fost înregistrate în iulie şi consfinţesc trecerea în online a recrutărilor de pe piaţa muncii.

De câţiva ani, cererea şi oferta de pe piaţa muncii s-au transferat cu „arme şi bagaje" pe internet. Treptat, au dispărut vremurile când unele ziare îşi rotunjeau tirajul mediu săptămânal în ziua cu anunţurile de angajare. În marile oraşe, acum e mai uşor să-ţi găseşti job vânând prin vitrine o hârtie A4 cu „Angajăm vânzător" decât să cauţi anunţuri în ziare.

Primele site-uri de recrutare au apărut la începutul anilor 2000, dar angajatorii s-au lăsat destul de greu convinşi de avantajele derulării online a procesului. Şi, oricum, totul depindea de răspândirea internetului, iar în România media pe cap de locuitor la acest capitol era absolut insuficientă pentru ca un site de acest gen să fie o afacere profitabilă.

Potrivit project managerului MyJob, Ionuţ Sava, abia din 2005-2006 „a început să se simtă trecerea de la anunţurile de locuri de muncă din mediul offline către cel online". Atunci s-au suprapus mai multe condiţii prielnice: boomul economic a adus o creştere a nivelului de trai, implicit a accesului la computer şi net, plus înmulţirea locurilor de muncă scoase la concurs.

La un click distanţă de angajare Foto: petrică tănase

2008, an cu o creştere economică importantă, a fost un moment de răscruce. Firmele au înţeles definitiv că netul e cea mai eficientă metodă de colectare a informaţiilor din piaţă: printr-un anunţ pe site atragi un număr mare de candidaţi şi ai la dispoziţie un mod mult mai rapid, ieftin şi facil de a-i selecta pe cei mai buni oameni, explică Oana Cârstea, director dezvoltare la BestJobs.

Criza a consacrat recrutarea online

Însă marea explozie s-a produs odată cu criza. Ce-i drept, totul a coincis cu ieftinirea şi extinderea accesului la internet. Agitaţia a început cu disponibilizările din privat, în 2009, a continuat cu măsurile de austeritate şi concedierile operate, în 2010, la stat. Pe măsură ce locurile de muncă dispăreau, căutarea unui job s-a transformat în vânătoare aprigă. Site-urile de recrutare au devenit locul de întâlnire al puţinelor firme care angajau şi al sutelor de mii de oameni care-şi căutau disperaţi o slujbă. S-au depăşit recorduri peste recorduri: mii de aplicaţii pentru un post, românul cu cele mai multe CV-uri depuse (peste 100 de aplicaţii) etc. Aşa s-a făcut că din 2008 şi până acum, principalele platforme şi-au dublat numărul de utilizatori. În iulie, BestJobs a ajuns la două milioane de CV-uri depuse online, iar MyJob a depăşit milionul de CV-uri înregistrate.

Activitate crescută, profit mai mic

În cazul ambelor platforme, recordul a însemnat dublarea numărului de CV-uri, comparativ cu cel existent în 2008. Pentru o imagine de ansamblu, în 2008, MyJob a pus la bătaie 65.547 de posturi, iar numărul CV-urilor înregistrate a fost de 650.000. În prima jumătate a lui 2011, numărul joburilor scoase la concurs a fost 23.404, iar CV-urile au atins deja 1,15 de milioane.

La un click distanţă de angajare  p Foto: petrică tănase

Au crescut vertiginos şi anunţurile pentru străinătate, care înainte aveau o pondere modestă pe site-uri, fiindcă pe o piaţă a muncii îngheţate singura şansă a fost, timp de doi ani, doar emigrarea. „Creşterea numărului de utilizatori de pe site a însemnat creşterea organică a traficului", explică Ionuţ Sava, de la MyJob.

Asta n-a implicat însă, automat, o creştere a profitului, fiindcă, aşa cum spune Oana Cârstea, de la BestJobs, „nevoia de recrutare a scăzut pe perioada crizei, iar asta afectează businessul, în măsura în care încasările provin în marea lor majoritate de la companii". La BestJobs, de exemplu, cifra de afaceri a scăzut în 2009 cu aproximativ cu 30%, comparativ cu 2008.

În aşteptarea revenirii pieţei, soluţia a constat în diversificarea serviciilor oferite: test de inteligenţă care-l ajută pe candidat să se promoveze, posibilitatea de a vedea salariile de pe piaţă corespunzătoare diverselor poziţii, şi campanii prin care angajatorii nu numai că recrutează, dar mai ales îşi promovează brandul de recrutor.

Vezi aici evoluţia locurilor de muncă în prima jumătate a anului 2011

Site-uri specializate

Acum, există peste 20 de platforme de recrutare online, cu doi mari competitori. Unele sunt de nişă, precum hipo.ro, specializat pe recrutarea absolvenţilor din domenii de vârf. Aici se adună „spuma" celor care termină facultăţi de IT şi finanţe, pentru a ajunge să lucreze la firme precum Google sau Facebook.

Statistici de tot felul

- În top 10 cuvinte folosite pentru căutarea de joburi apar nume de ţări (Spania, Marea Britanie, Franţa).
- Aproape jumătate dintre aplicanţi au o experienţă de cel puţin cinci ani.
- Două din trei persoane aflate în căutarea unui job au cel mult 33 de ani.
- Cele mai bine plătite joburi scoase la concurs ajung la 2.000 de euro (management, IT), dacă este vorba de România. În străinătate, medicii pot ajunge şi la 10.000 de euro.
- Şomerii reprezintă 45% din cei care aplică pe MyJob (în 2009 reprezentau 53% din total).
- Acum, oamenii caută joburi de contabil, operator computer, firmele vor ingineri, manageri şi agenţi de vânzări.
- Recordul de CV-uri depuse pe MyJob s-a înregistrat în iulie curent, când un anunţ al „Grup Şapte" (domeniul publicitate/PR), a atras 4.749 de candidaţi.

Moldoveanul care a găsit în România visul american

Călin Fusu (foto), 37 de ani, este un moldovean care a venit în România să descopere visul american. S-a născut într-un sat din raionul Bălţi, Republica Moldova, şi s-a numărat printre primii studenţi basarabeni veniţi să studieze în România. A terminat ASE-ul şi s-a specializat în investiţii financiare. Înainte de-a ajunge pe net a făcut pionierat pe bursă - a fost broker, una dintre ocupaţiile care fascinau la vremea respectivă.

A intrat cu afaceri pe internet în 2000, vrăjit de story-urile din presă cu tineri americani deveniţi milionari după ce-au investit în afaceri online. La un deceniu după ce-a dezvoltat primul mare business din onlineul autohton, Neogen, Fusu refuză să spună dacă are milioane de euro în conturi: „Sunt milionar în oameni care accesează site-urile noastre pentru a-şi găsi un job sau servicii la preţuri mici, ori pentru a-şi regăsi prietenii". Fusu apare în Top 500 Forbes, iar Neogenul, de care aparţine platforma BestJobs, este evaluat la aproximativ opt milioane de euro. Afacerea a pornit dintr-un sediu de internet-cafe şi-a ajuns în Bulgaria, Serbia şi Moldova.

info
infografie
Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite