Viaţa oamenilor Gării de Nord, văzută prin lentilele unui fotograf german

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Bruce Lee de România este unul dintre oamenii care trăriesc în subteranele Bucureştiului FOTO Edi Enea / Adevărul  N.R.: Fotografia nu face parte din proiectul lui Yasmin Balai
Bruce Lee de România este unul dintre oamenii care trăriesc în subteranele Bucureştiului FOTO Edi Enea / Adevărul  N.R.: Fotografia nu face parte din proiectul lui Yasmin Balai

Viaţa boschetarilor de la Gara de Nord a fost documentată de un fotograf german care a locuit în România. Yasmin Balai a câştigat locul doi în competiţia IAFOR Documentary Photography Award cu o colecţia de fotografii din măruntaiele Bucureştiului, care dezvăluie o societate invizibilă ocrotită de pereţii groşi ai canalizărilor.

Gara de Nord din Bucureşti este un viespar neobosit. Zeci de trenuri vin şi pleacă, inundând şi golind peroanele de călători. Peisajul este mereu altul, dominat de trolere şi bagaje care-şi schimbă mereu formele şi culorile. Însă ochii formaţi ai fotografului Yasmin Balai, preocupată de probleme sociale, au sesizat câteva constante în tot acest tablou zăpăcitor. Câţiva nu pleacă niciodată. Invizibili pentru majoritatea celor care tranzitatează locul, oamenii Gării de Nord deţin locul, cu un etaj mai jos.

Colecţia de fotografii „Silver Linings” („Partea plină a paharului”), care poate fi accesată pe CNN.com, prezintă galeriile subterane pe care unii le numesc acasă, ca fiind un loc fierbinte, întunecos şi înghesuit, dar şi un paradis de siguranţă pentru sărăci, proscrişi, foşti condamnaţi sau fugari.

Conştientă de aerul încărcat din fotografiile ei, Yasmin Balai spune că „în realitate privesc cu empatie aceste imagini. Vreau ca oamenii să înţeleagă că nimic nu poate fi privit doar în alb şi negru, în bine sau rău. Oamenii ajung în anumite situaţii din cauza unei istorii personale pe care n-o înţelegem şi n-ar trebui să-i judecăm”.

se consideră mai întâi activistă şi apoi fotograf, aşa că Yasmin Balai a petrecut timp cu subiecţii fotografiilor ei pentru a-i cunoaşte şi a-i înţelege mai bine.

„Dacă se întâmplă să-mi atragă ceva atenţia, voi face imediat o poză, dar nu-mi petrec timpul pândind în jur cu camera în mână. Caut să suprind o împletitură de momente tăcute şi intime, cu scene care surprind şi rutina oamenilor din această comunitate”, a explicat artista pentru CNN.

Pereţii acestor tuneluri nu discriminează în funcţie de vârstă, rasă sau sex, iar drogurile reprezintă un laitmotiv al colecţiei de fotografii, doar că Balai încearcă să mai surprindă un aspect, „ambiţia acestei comunităţi de a-şi face un loc al lor, un loc care simt că le aparţine, departe de vâjâitul străzilor”. 

Artista mai povesteşte că n-a fost deranjată de spaţiile înguste în timpul petrecut în tuneluri, ci din contră a fost suprinsă că întotdeauna se construia sau se repera ceva acolo, iar atmosfera era destinsă cu muzică sau cu programe tv.

Oamenii Gării de Nord sunt mândri de locuinţele lor improvizate şi totuşi conştienţi de situaţia în care se găsesc, de condiţiile în care trăiesc şi de reacţia pe care ar putea să o provoace mai ales unor cetăţeni străini.

„Silver Linings” este o reprezentare a speranţei care trăieşte în sânul acestei comunităţi şi pe care au găsit-o în tuneluri, spune Yasmin Balai. De asemenea, numele i-a fost inspirat şi de culoarea argintie a aurolacului folosit de majoritatea oamenilor care locuiesc acolo.  

„Emoţional vorbind, este obositor să lucrezi într-un astfel de mediu. Instinctiv, începe să-ţi pese de oamenii ăştia, de sănătatea lor, de starea lor sufletească. Este greu să-i priveşti cum se tratează cu droguri distructive, să-i vezi cum se îmbolnăvesc, să-i vizitezi la spital şi, eventual, să mergi să le identifici trupurile şi să îi înmormântezi”, a mai povestit Yasmin Balai.

Fotograful a mai spus că abia după şase luni de petrecut timp alături de aceşti oameni a decis să realizeze colecţia de fotografii.
 

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite