Scandalul copiilor de împrumut

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Copiii instituţionalizaţi au posibilitatea să-şi petreacă Sărbătorile de Crăciun în sânul unei familii, graţie campaniei „Ia-mă acasă de Crăciun”, demarată de postul public de televiziune în parteneriat cu Ministerul Muncii. Campania va culmina cu o Ediţie Specială de Crăciun ce va fi difuzată la TVR 2 şi care va cuprinde câteva dintre cele mai emoţionante răspunsuri şi reacţii la această iniţiativă.

Specialiştii susţin însă că tinerii din centrele de plasament trebuie să fie bine pregătiţi din punct de vedere psihologic pentru  a face faţă unei asemenea experienţe şi să perceapă cele câteva zile strict ca pe o minivacanţă, fără să se ataşeze de familiile care îi găzduiesc.

„Sunt argumente pro şi contra pentru o astfel de campanie. O întâmplare fericită poate schimba viaţa unui copil, o amintire plăcută îi ajută să treacă peste momentele neplăcute cu care se întâlnesc zi de zi în instituţii. Totuşi, e cu dus şi întors. Nu ştiu dacă doar câteva zile sunt suficiente. Prin urmare, există şi acel efect pervers, în care vede ce bine este în sânul unei familii şi conştientizează că este luat ca o jucărie şi e mutat de colo-colo. Aceşti copii merită mai mult respect”, este de părere psihologul Daniela Gheorghe, director executiv al Federaţiei Organizaţiilor Neguvernamentale Pentru Copil (FONPC).

La rândul lor, reprezentanţii asociaţiei „Ador Copiii” consideră că această campanie încalcă prevederile din legea privind protecţia specială a copilului lipsit de ocrotirea părinţilor săi. „În această campanie se urmăresc beneficiile adulţilor implicaţi, nu a copiilor, care sunt expuşi mediatic, şi nu e normal”, susţin aceştia.

Candidaţii potriviţi - copii de 16 ani

Chiar dacă această campanie se adresează strict copiilor trecuţi de 16 ani, care nu mai pot fi adoptaţi, psihologul Daniela Gheorghe e de părere că oricum, indiferent de vârstă, copiii se ataşează de cei din jur. „Acum e momentul în care încep să aibă idealuri, sunt şi mai vulnerabili din toate punctele de vedere”, a explicat psihologul.

Pe de altă parte, oficiali din Ministerul Muncii susţin că orice activitate legată de copiii din plasament poate avea şi părţi bune, şi părţi mai puţin bune. „Ar fi riscuri mari dacă cei selectaţi să petreacă sărbătorile în familii ar avea sub 16 ani. Oricum, noi ne bazăm pe faptul că Direcţiile de Protecţia Copilului îi vor pregăti pe copii. Totul trebuie făcut cu grijă. Şederea în centru nu este o soluţie”, au declarat oficiali din minister.

O condiţie a campaniei este că nu familia alege copilul cu care va petrece câteva zile. Sarcina le revine asistenţilor sociali, cei care, după ce dosarele celor interesaţi sunt depuse la Direcţia pentru Protecţia Copilului, fac şi anchetele sociale.

„Noi sperăm ca părinţii să nu fie speriaţi de documente, pentru că sunt multe. Copiii îşi doresc să petreacă timp cu o familie. Trebuie să ştie că e o minivacanţă, ce-i drept, totul depinde de cât de bine sunt pregătiţi copiii”, au completat reprezentanţii de la Ministerul Muncii.

În schimb, psihologul Daniela Gheorghe spune că în urma campaniei „Ia-mă acasă de Crăciun”, derulată în 2003, au existat şi experienţe negative, de ambele părţi. „Pot fi şi drame în care familiile se îndrăgostesc efectiv de acei copii, dar sunt şi situaţii în care familiile nu au fost corect evaluate, direcţiile de protecţia copilului neavând suficient personal care să facă faţă cererilor. Unele persoane au considerat că tinerii pe care i-au găzduit nu aveau competenţe minimale”, a precizat directorul FOMPC.

Documente necesare

Documentele se depun în intervalul 2-20 decembrie la sediile direcţiilor generale de protecţia copilului. Acte necesare pentru persoanele interesate să ia parte în această campanie sunt:

  •  Documente de stare civilă (cărţi de identitate, certificate de naştere, certificate de căsătorie – copii xerox);
  •  Certificate de cazier judiciar;
  •  Adeverinţe medicale eliberate de medicul de familie;
  •  Adeverinţe de venit;
  •  Recomandări de la locul de muncă (o recomandare de la serviciu şi una de la vecini);
  •  Angajament;
  •  Declaraţie de confidenţialitate.

Copiii instituţionalizaţi pot petrece câteva zile în sânul unei familii FOTO Adevărul

image

Campania urmăreşte beneficiile adulţilor, nu ale copiilor

O reacţie vehementă împotriva campaniei a avut-o asociaţia Ador Copiii din Timişoara, motivul principal fiind impactul psihologic asupra copiilor.

„Copii din sistemul social au nevoie de familie, acţiunile «heirupiste» nu-i ajută cu nimic. Aceşti copii au trecut deja printr-un abandon, iar faptul că pentru câteva zile vor simţi că fac parte dintr-o familie, iar apoi vor ajunge înapoi în centrul de plasament nu-i ajută, ba din contră. Poate fi afectată negativ inclusiv relaţia cu asistentul care se ocupă de ei în sistemul de protecţie socială. În această campanie se urmăresc beneficiile adulţilor implicaţi, nu a copiilor, care sunt expuşi mediatic, şi nu e normal. Nu e normal să iei cu împrumut copii din centre de plasament şi să-i duci înapoi după câteva zile”, a spus Simona Czudar, directorul executiv al Asociaţiei „Ador Copiii”.

Organizaţia şi-a exprimat deja punctul de vedere partenerilor implicaţi în campanie. Ulterior, „Ador Copiii“ a iniţiat şi o petiţie online care cere oprirea acestei campanii, petiţie semnată deja şi de mai mulţi specialişti care lucrează în domeniu.

Reprezentanţii asociaţiei „Ador Copiii” consideră că această campanie, susţinută inclusiv de Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC), încalcă prevederile Articolului 99 din Legea 272/2004 privind protecţia specială a copilului lipsit, temporar sau definitiv, de ocrotirea părinţilor săi şi că poate însemna, pentru familii adoptive atestate, o modalitate de a-şi „alege” copilul, ceea ce constituie o încălcare a principiilor adopţiei, dar mai ales a Legii 273/2004 republicată privind regimul juridic al adopţiei. (Vali Silaghi)

TVR: nu se pune problema de rating

Legat de faptul că cele mai emoţionante momente vor fi prezentate într-o emisiune specială difuzată pe TVR 2, psihologii sunt de părere că folosirea imaginii copiilor e un atac la protecţia acestora. „Nu e cazul să facem paradă. O campanie de conştientizare a adopţiilor naţionale ar fi mult mai valoroasă”, a explicat Daniela Gheorghe.

Totuşi, reprezentanţii Televiziunii Publice susţin că în niciun caz nu se pune problema de rating. „Este vorba de a sensibiliza oamenii, mediatizarea fiind şi ea în anumite limite. Vor fi strict reacţii ale celor implicaţi în campanie. Colegii mei au discutat cu săptămâni înainte de începerea campaniei cu oficiali de la Protecţia Copilului. Dacă ei spuneau că o astfel de campanie nu este în folosul copiilor, nu am fi demarat-o“, a explicat Mariana Rusen, PR manager la TVR.

Până în prezent, vedete ale TVR, precum şi persoane publice şi-au exprimat deja dorinţa de a se implica în această campanie şi de a primi în familia lor, de sărbători, un copil instituţionalizat.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite