Societate

articolul anterior

Lecţiile epidemiei de COVID: cum transformăm „România Educată” într-o educaţie reformată

39
11 Jan 2021 19:38:30
Dan Marinescu
FOTO Inquam Photos / George Călin
FOTO Inquam Photos / George Călin

Cine nu înţelege că educaţia este parte a siguranţei noastre naţionale să se uite la numărul celor care, în vremuri de restrişte, dau crezare celor mai fanteziste teorii ale conspiraţiei şi amână momentul în care ne vom putea relua viaţa normală. Epidemia de COVID-19 ne învaţă că educaţia este vitală, la fel ca un medicament care omoară coronavirusul.

Şi culmea, tot ea, epidemia, ne oferă şansa de a reforma anchilozatul sistem de învăţământ din România. Situaţia fără precedent în care ne aflăm ne-a scuturat bine, ne-a trezit la realitate şi ne-a pus în faţă soluţiile.
 
În 2018, cu ocazia Centenarului Marii Uniri, când preşedintele Klaus Iohannis a lansat proiectul „România Educată”, foarte puţini s-au încumetat să-l citească. Iar cei care l-au frunzărit au spus că e de necitit şi că e plin de vorbe goale. Şi e foarte probabil că aşa părea atunci. Dar, după ce epidemia de COVID-19 le-a impus tuturor elevilor şcoala online, enunţurile SF din programul preşedintelui au început să capete sens, să devină mai pământene.
 
Programul „România Educată” spune că arhitectura sistemului de învăţământ românesc trebuie să se bazeze pe trei piloni: personalizare şi asigurare a procesului educaţional pentru toţi elevii, flexibilitate şi adaptabilitate. În traducere liberă, aceasta înseamnă că sistemul ar trebui să ofere experienţe de învăţare pentru fiecare copil sau tânăr, pornind de la profilul şi înclinaţiile acestuia. Mai înseamnă că sistemul de educaţie ar trebui să stabilească rute flexibile de formare şi punţi de schimbare a parcursului de formare. În fine, sistemul ar trebui să se adapteze la schimbările de pe plan mondial şi la tendinţele viitorului.
 
Sună pretenţios şi complicat? Poate înţelegem mai bine unde trebuie să ajungă învăţământul românesc dacă pomenim câteva dintre dezideratele enunţate de „România Educată”. Conform proiectului, educaţia fiecărui elev ar trebui să fie individualizată, după nevoile şi aspiraţiile acestuia. Dacă fiecare copil este diferit, şi formarea sa ar trebui să fie diferită. Deci nu la grămadă, ca oile, şi Dumnezeu ştie ce se prinde de fiecare. Apoi, sistemul de educaţie ar trebui să fie unul echitabil şi de calitate pentru fiecare elev. Copiii care învaţă într-o şcoală dintr-un sat uitat de lume să aibă acces la profesori la fel de buni ca şi cei dintr-o şcoală de fiţe din Bucureşti. Sau invers, de ce nu? Profesorii ar trebui să fie şi mentori, nu doar zbiri, iar elevii ar trebui să poată opta pentru trasee flexibile de educare. Adică să facă mai multe ore din materiile pentru care au chemare şi mai puţine din celelalte. Asta, bineînţeles, după ce sunt consiliaţi ca să îşi dea seama mai bine ce le place, ce li se potriveşte, ce ar putea să devină în viaţă.
 
Evident, toţi cei care ne confruntăm cu problemele actuale ale sistemului de învăţământ românesc, gen WC-ul din fundul curţii, vom spune că enunţurile de mai sus sunt încă la stadiul de farfurii zburătoare. Paradoxal, însă, distanţa nu este atât de mare, iar soluţia, după cum spuneam, ne-a dat-o însăşi epidemia. Cheia este la internet, la soft-uri şi algoritmi capabili să facă tot ceea ce scrie în programul preşedintelui. Există în România oameni în stare să îi creeze.
 
Sigur, la început trebuie făcută o alfabetizare digitală, atât a profesorilor cât şi a elevilor, care să le uşureze lucrul cu programele şi tehnologia. Dar aceasta a început deja, trebuie doar implementată sistematic. Şi mai trebuie ca guvernul pe care preşedintele Iohannis l-a girat să vrea să transforme „România Educată” într-o educaţie reformată

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

39 Comentarii

Cornel Cazacu
11.01.2021, 20:11:35

Dacă din 2018 Președintele a lansat proiectul, ce a făcut Guvernul ? După cum reiese pentru a avea reușită, mai întâi, proiectul trebuie să se desfășoare de sus în jos. Am înțeles guvernul Orban nu a putut din x motive, Guvernul Câțu ce ne va spune, greaua moștenire ? Dacă sunt guvernele președintelui de ce nu le pune la treabă ?

+3 (7 voturi)
Vanatorul/d.c.
11.01.2021, 20:24:11

Sa fim seriosi..! ”Maretul” proiect de tara al lui Iohannis, a fost doar un pârț electoral fâsâit, o gagaristica propagandistica fanfaronarda si nimic altceva. Iara ce spune atunci despre acest ”proiect” insăsi Mădalina Dobrovolschi, nimeni alta decat purtatorea de cuvant a fanfaronului de la Cotroceni : „Această comisie nu va face o listă de măsuri, nu va fi o strategie, va fi un document politic, vor fi trasate nişte obiective, nişte ţinte clare, care să arate cum trebuie să se dezvolte România, ce linii de dezvoltare, de modernizare trebuie să urmeze România în perioada următoare, practic cum ne dorim să arate România ca membru al UE, ce nivel de ambiţii vrem să avem ca membru al UE, care este locul nostru, rolul nostru în UE. (…) Nu putem vorbi despre o suprapunere a acestui proiect cu alte strategii, cu proiecte de guvernare, pentru că nu este rostul acestui proiect de ţară. Este un proiect pe termen mediu şi lung, adică depăşim chestiunile cotidiene, luptele politice sau interesele de moment, dar fiecare partid va avea posibilitatea prin prezenţa în această comisie să-şi promoveze propriile idei”. Deci..zero fezabilitate si atunci, si acum, si pururea si-n vecii vecilor, pentru ca nimeni nu are in sarcina nimic, nimeni nu se angajeaza la nimic concret si etapizat, nimeni nu raspunde de nimic..! Aleluia..!

-9 (21 voturi)
Vanatorul/d.c.
11.01.2021, 20:25:17

”Iata ce spunea atunci..”

-5 (13 voturi)
Vanatorul/d.c.
11.01.2021, 20:43:26

Realitatea e ca, la fel ca si clasa politica romaneasca, invatamantul românesc are si el nevoie de un ”shut down” iar apoi de un ”reset”. Dupa 30 de ai de ”cârpeli”, facute in mare parte de aceiasi oameni care l-au si dus de ”râpa”, invatamantul românesc are nevoie cat mai rapid de un ”catharsis” si de o reînnoire, o ”regenerare” pe baze noi, cu scopuri noi, cu oameni noi si capabili sa-i faca nu doar un ”update” de ”fațadă” , ci un ”upgrade” pragmatic si serios, adaptat in primul rand la realitatea socio-economica din zilele noastre si din zile ce vor veni ..!

-4 (14 voturi)
Vanatorul/d.c.
11.01.2021, 21:12:31

Singurul lucru care ține de educatie, si încă mai merge brici in idiocratia mitomano-clepotoratica care-i Romania regimului iohannist-neosecuristic, e..babuinizarea iobăgimilor electorale ale celor doua mafii nationale, recte PNL si PSD, care-au transformat tara (prin guvernari comune sau separat) in ”ultima gaina” a UE..!

-4 (14 voturi)

Vezi toate comentariile (39)

Modifică Setările