Societate

articolul anterior articolul urmator

Moldova vrea autostradă, un exerciţiu de civism

9
28 Sep 2016 15:16:59
Remus Tanasă
Articol din 1937
Articol din 1937

Moldova are nevoie şi vrea autostradă! O constatare care, în nici într-un caz, nu este un slogan electoral sau o viitoare cocardă politicianistă, ci un subiect de dezbatere publică mereu amânat.

Tocmai din acest motiv, societatea civilă, îndeosebi cea din regiunea istorică Moldova, trebuie să propună agendei politice din următorii ani o temă de discuţie care interesează atât instituţiile de la Bruxelles, cât mai ales pe cele de la Bucureşti. Este inadmisibil că Moldova nu deţine un singur kilometru de autostradă din 1989 şi până astăzi!

Numai că societatea civilă a regiunii Moldova este prea puţin implicată în promovarea unei dezbateri naţionale asupra carenţelor infrastructurale. Inerţia societăţii civile se datorează lipsei unor campanii locale de informare asupra imperativului unor căi de comunicaţii terestre capabile să asigure o legătură fermă între graniţa de est şi cea de vest a Uniunii Europene. O excepţie ar fi iniţiativa civică „Moldova vrea Autostradă”, însă capacitatea acesteia de a desfăşura o campanie de informare susţinută este redusă.

Pentru ca Moldova să fie mai aproape de Portugalia şi viceversa, este nevoie de un sistem de transport rutier (şi feroviar) conform cu standardele europene de calitate a drumurilor şi autostrăzilor. Doar că sistemul european de autostrăzi se termină undeva prin Transilvania, astfel că până când România nu-şi va conecta toate regiunile istorice la acest sistem de autostrăzi, Moldova va rămâne doar avanpostul cel mai îndepărtat al Uniunii Europene, şi, totodată, cel mai puţin cunoscut circuitului economic şi cultural european.

Să fim conştienţi că piaţa economică şi cea a ideilor sunt intrinsec legate, ambele contribuind la prosperitatea şi la solidaritatea unei comunităţi (locale, naţionale, regionale, europene). Lipsa unei autostrăzi care să lege Moldova de Transilvania sau de sudul ţării, constituie un impediment în calea potenţialului benefic al circulaţiei mărfurilor şi serviciilor, persoanelor şi ideilor.

Fără dezbatere publică şi implicare cetăţenească serioasă, moldovenii vor române doar cu studiile de fezabilitate şi promisiunile politicienilor nevoiţi să mimeze „Hora Unirii” la 24 ianuarie. Este timpul ca cei direct afectaţi de lipsa infrastructurii să facă valuri pentru o dezbatere publică despre nevoia unei autostrăzi între Moldova şi Transilvania, mai ales că în curând va începe campania electorală pentru alegerile parlamentare. O dezbatere publică ar constitui un exerciţiu de civism şi o rampă de lansarea pentru o discuţie care să includă pe viitor Bucureştiul şi Bruxelles-ul, putând reprezenta totodată începutul unei campanii de informare a locuitorilor regiunii Moldova asupra avantajelor multidimensionale ale racordării infrastructurale la ritmul european de dezvoltare. În plus, pentru politicieni, dezbaterea ar stimula responsabilitatea proximităţii deoarece va constitui un exemplu de dialog public între autorităţile locale, antreprenori şi cetăţeni, între sfera publică şi practica ofertei şi cea a cererii.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

9 Comentarii

Mircea B.
29.09.2016, 07:50:24

Remus Tanasa Moldova vrea autostrada ?? Ia spuneti repede, acum vreo 5 politicieni din Moldova care cer acum acest lucru ! :) Daca ramane ardeleanul Ciolos prim ministru , se continua constructia autostrazilor din Ardeal. Daca vine la putere PSD cu un prim ministru sudist (valah, ca sa respectam denumirea istorica) se merge pe autostrazi in sud, inclusiv Comarnic-Brasov. Moldova ? Se mai vorbeste de ceva studii de fezabilitate. La modul serios, nu exista vreun plan de autostrazi pentru aceasta regiune.

+1 (1 vot)
M Costi
29.09.2016, 08:48:00

Sigur ca ar fi bune si cateva autostrazi in Moldova , asa incat sa poti merge la Dorohoi , la Carlibaba sau la Tg. Bujor pe autostrada , insa mult mai utile in prezent si in viitorul apropiat ar fi soselele de centura ( ocolitoare ) pt marile localitati . In prezent nicio mare localitate din Moldova nu are o astfel de sosea de centura completa , TIR-urile si masinile de mare gabarit circula prin centrul marilor orase , cu consecinte asupra cresterii aglomeratiilor rutiere , poluarii ci numarului de accidente. Dupa ce se va rezolva aceasta problema , si in urma unor proiecte cu viziune , respectivele sosele de centura ar putea fi legate intre ele cu autostrazi care sa evite traversarea tuturor localitatilor urbane si rurale . In ce priveste autostrada Iasi-Tg. Mures , ar fi un lucru extraordinar de bun , insa realist vorbind , este ...nerealista si fantezista ! (Primul care a venit cu aceasta idee a fost fostul ministru Relu Fenechiu , in campaniile electorale) In primul rand , din punct de vedere economic , e greu de crezut ca Statul roman poate suporta acum o cheltuiala de 7-8 miliarde euro , cat presupune realizarea autostrazii. . Apoi , valorile de trafic auto , primul criteriu care ar trebui sa stea la baza luarii deciziei , nu justifica o autostrada. Oricine a circulat frecvent peste munti , de la Tg. Neamt la Toplita , stie bine care e situatia transportului rutier in zona si intelege ce am scris mai sus..

0 (2 voturi)
Tomescu Tom
29.09.2016, 09:30:36

Moldova poate sta linistita fiindca nu va primi nimic. Poate doar resturi de la masa altora.... Va ramane in continuare doar tinta batjocurii celor de la Bucuresti ....

+1 (3 voturi)
Gheorghe Ovidiu Emil Stoenescu
29.09.2016, 11:36:59

Mai are cineva speranta ca in urmatorii 15-20 ani vom fi in stare sa construim o autostrada ce sa puna regiunea istorica Moldova pe harta culoarelor de transport europene? Nu sintem in stare de 26 ani sa facem o autostrada ce sa ne racordeze la reteaua de autostrazi europene ,sa poti circula civilizat din capitala Romaniei catre celelalte capitale europene.In schimb daca socotesti cite miliarde de euro sau cheltuit cu drumurile in Romania dupa 1989 te ia durerea de cap si iti vine sa dai cu pietre in toti politicienii care in fiecare campanie promit sute de km.de autostrada.Putem face cite dezbateri publice se doresc , referitoare la necesitatea autostrazilor in toata Romania ,dar atita timp cit nu exista vointa politica,o cheltuire corecta a banului public si nu vor face licitatii corecte fara conditionarea unor spagi ascunse catre clasa politica ,vom astepta si vom visa mereu ca circulam civilizat pe autostrazi in tara. Neputinta guvernantilor de a accesa fonduri europene pentru a construi autostrazile prevazute pe culoarele paneuropene este o rusine pentru tara si pentru noi cei care ii votam.

0 (2 voturi)
gas,ca
29.09.2016, 14:04:04

Da,este mai mult decat necesara o autostrada care sa lege Moldova de Tara,pentru ca este rupta de Tara si implicit de restul lumii!!! Vina ca inca nu este o autostrada acolo,este a Moldovenilor,care se vand pe putin,la alegeri ma refer,si nu-si aleg reprezentantul just pentru ceea ce vor,daca o vor!!! Pe viitor,sfatuiesc Moldovenii sa inceapa sa gandeasca bine de ceea ce vor si pe cine aleg sa faca ceea ce vor,sa se zbata in Parlament sau Guvern pentru problemele reale ale Moldovei,in acest caz,si prima data ,da trebuie sa se dezvolte caile de comunicatie cu Moldova,autostrada si cai ferate,doar asa se va putea dezvolta Moldova pe plan economic si turistic,altfel va fi greu sau imposibil! Asadar,atentie la ce votati,dezvoltati idea intre voi si apoi luptati impreuna cu alesul vostru pentru acest lucru esential. PS; ce a-ti ales la locale? sunteti multumiti?

0 (2 voturi)

Vezi toate comentariile (9)

Modifică Setările