Societate

articolul anterior articolul urmator

Percepţia românilor despre sistemul de Sănătate: disfuncţional şi având nevoie de o conducere fermă, cu larg sprijin politic

4
17 Oct 2016 13:12:46
Cristian Buşoi
sxc.hu/Paul Barker
sxc.hu/Paul Barker

Un studiu recent al GFK vizând percepţia românilor despre sistemul de sănătate scoate la iveală două lucruri importante pe care românii le au în minte atunci când sunt întrebaţi despre problemele Sănătăţii şi despre soluţiile pe care ei le văd.

În primul rând, despre probleme - percepţia este că sistemul este afectat la toate nivelele: mentalitate, educaţie, politică, legislaţie, infrastructură şi act medical. În al doilea rând, întrebaţi ce aşteaptă ca măsura reparatorie, publicul are în vedere fermitate managerială în condiţiile unui suport politic fără excepţie (al tuturor partidelor) şi o colaborare cu societatea civilă şi mediul de afaceri, pentru a corecta disfuncţionalităţile de acum.

Ca om politic, ca medic şi ca fost şef al CNAS, pot să spun un lucru clar: sistemul medical, aşa cum este acuma condus, nu se va îmbunătăţi niciodată. Oameni politici sau nepolitici vin la minister şi în cele din urmă sunt prinşi de inerţia şi blocajele sistemului. 

Acesta este adevărul şi fără un organizator care să aibă forţa de a „taia capete” atunci când nu se poate altfel, ideea de reformă este  o dulce iluzie bună de discutat în presă şi la seminarii. Ştiu că nu este un adevăr comod, că nu este genul de politică publică pe care publicul şi oamenii din sistem se aşteaptă să o audă, dar asta este singura politică care poate avea rezultate.

Şi am să mai spun un lucru: nu a existat niciodată siguranţa că banii alocaţi Sănătăţii sunt cu adevărat cheltuiţi eficient, deşi s-au făcut foarte mulţi paşi în faţă (şi din nou, ca fost preşedinte CNAS, pot spune că informatizarea şi SIUI au contribuit la transparentizare şi la eficienţă). Aşa s-a ajuns ca din punct de vedere al viziunii politice asupra Sănătăţii, sistemul să apară mereu ca un sac fără fund în care, oricâţi bani se alocă, este mereu insuficient. Sistemul este nu neapărat prost finanţat -  pentru că finanţarea de 4% din PIB, deşi redusă comparativ cu UE, a crescut totuşi constant în ultimii ani – ci este dezorganizat, bazat pe relaţii şi cu vicii de funcţionare care nemulţumesc şi medicii şi pacienţii, deopotrivă.

Avem specialişti foarte buni, dar nu reuşim sa-i punem în valoare.

Medicii si personalul medical sunt nemulţumiţi de condiţiile în care îşi exercită meseria, de salarile mizere, de condiţiile insuficiente din spitale, sunt nemulţumiţi şi de interferenţa din afara profesiei în avansarea în carieră şi de sistemul clientelar care s-a format în unele spitale. Consecinţa este exod masiv de medici al profesioniştilor din sănătate. Avem specialişti foarte buni, dar nu reuşim sa-i punem în valoare. Atunci când merg şi profesează într-o altă ţară sunt apreciaţi, ceea ce arată că avem o problemă majoră de organizare de sistem.

Sunt 5 priorităţi strategice pentru sistemul de Sănătate: 1. construcţia a 8 spitale regionale; 2. prioritizarea bugetului de stat şi parteneriate public privat; 3. stoparea migraţiilor medicilor prin dublarea veniturilor începând cu 2017; 4. programe naţionale de prevenţie şi educaţie pentru sănătate şi acces real al pacienţilor la medicamente cu preţul de decontare cel mai mic; 5. revizuirea legislaţiei şi protejarea drepturilor pacienţilor.   

Ne amăgim cu câte o victorie de etapă sau ne afundăm în câte o criză a sistemului; toate trec şi se revine la aceeaşi inerţie. Este nevoie de o mână de fier, care să taie legăturile clientelare din interiorul sistemului şi care să cunoască şi să fie în stare să controleze multitudinea de interese şi forţe contrare ale oamenilor din sistem, care fără neapărat să aibă intenţii rele, ajung până la urmă, să frâneze orice schimbare.

Pentru a se schimba (evit să mai pronunţ cuvântul „reformă”), sistemul de sănătate are nevoie de un bun manager. Politic sau nepolitic, acest manager are nevoie însă de un sprijin politic larg pentru a putea să ia decizii radicale când este cazul.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

4 Comentarii

Iulian Arion
17.10.2016, 18:35:09

ca fost sef al CNAS, ne puteti prezenta o executie bugetara anuala? Sa vedem si noi pe ce se cheltuiesc banii. Considerati oportuna ideea unui contributii fixe de sanatate de 1000 lei anual din care sa se finanteze sisemul iar platitorul sa aiba dreptul la o asistenta medicala de baza. Definiti dvs aceasta asistenata medicala de baza care se poate finanta din cei 1000 de lei anual. Mie mi-a iesit la calcul 30 000 de euro anual. Adica asiguratul poate beneficia de gratuitate in limita a 30 000 euro anual. De unde am aceasta idee? La plecarea in excursie timp de o saptamana, am platit unei societati private 20 de lei. Erau asigurate cheltuieli urgente sau repatrierea cadavrului in caz de deces. Tot in limita sumei de 30 000 euro. Acum, din contributia platita peste 20 de lei saptamanal, as zice sa se capitalizeze intr-un cont evidentiat analitic separat, din care sa platesc cu cardul de sanatate medicatia ce ar depasi suma asigurata. La pensie, din suma depusa in timpul vietii active, as putea sa trag cu cardul prin farmatii fara a mai fi dependent de politica guvernului. Ce ziceti?

+1 (1 vot)
Iulian Arion
17.10.2016, 18:40:53

Considerati normal ca toti ordonatorii de credit, in particular si CNAS, sa prezinte lista cheltuielilor? De exemplu: A cumparat O tona de formol. A fost repartizat astfel: 10 litri la Spitalul din Medias, 50 de litri la spitalul Coltea etc. Se numeste trannsparenta fiscala Au fost achizitionate 10 aparate RMN repartizate cate unul astfel, in baza solicitarii beneficiarilor: Spitalul Universitar Bucuresti, Spitalul judetean Buzau etc? Se numeste transparenta decizionala. Puteti face aceste lucruri? Daca, NU, de ce vreti sa fiti la guvernare?

+2 (2 voturi)
Iulian Arion
17.10.2016, 18:41:38

Daca, DA, de ce nu ati facut-o pana acum? Sunt solicitari perene ale oamenilor, dupa 1990.

+2 (2 voturi)
Romanul
17.10.2016, 20:19:34

Suntem tari în teorii. Exista o discrepanta uriașă intre opulenta CJAS ca salarizare și medici. Casele județene, apropos de relații clientelare au scheme de personal pline de ingineri mecanici, preoți, poeți și oricare plângi care nu este capabil de nimic. Dar ăsta nu ar fi nimic, am scris-o doar pentru ca distinsul autor a fost în interiorul sistemului. Problema majora este ca nu se poate ca 3,5-4 milioane de contributors la sistem sa asigure gratuități medicale la câte milioane de românași mai trăiesc în tara ăsta. După o viață de contribuție la sistem am dreptul sa stau în pat cu unul care nu a dat în viața lui UN LEU la Sănătate. Și tocmai ăsta scutiți din motive electorale aleargă medicii prin spitale cu,cuțitul în mana căci "au drepturi"Subiectul este așa de stufos încât trebuie transat ( urăsc expresia) de o mana forte, cu sprijin politic. Dar actualii politruci nu vor face niciodată ăsta. Și acum cântă câțiva pe forumuri lozinca despre Boc care a închis spitale. Ca nu mai aveau medici acele spitale nu guta nimeni. Ca avem spitale județene fără medici este subiect tabu. Ca promoții întregi de medici pleacă nu contează. Populează trebuie sa știe ca are drepturi. Ăsta contează. Se bate moneda cu spitale regionale. Adică dacă nu am ce manca trebuie sa învăț sa mănânc caviar. Vai de sănătatea noastră. ...

+4 (4 voturi)
Modifică Setările