Regionalizarea - de ce, cum şi pentru cine?
0Asemeni procesului de reflecţie asupra constituţiei, iniţiativa de reorganizare administrativă a României pare sa fie privită, de către puterea actuală, ca şi de cea care a precedat-o, ca un efort de gândire şi de acţiune ce revine exclusiv elitei politice.
Ca şi constituţia, noua organizare teritorială va fi elaborată, probabil, în laboratoarele aceloraşi privilegiaţi ai destinului care au avut , şi până acum,ocazia de a indica cetăţenilor acestei ţări drumul pe care trebuie să se înscrie.
Regionalizarea este anunţată celor care vor resimţi efectele acestei schimbări ca şi cum voinţa lor politică ar fi nesemnificativă. La televizor sau în paginile de internet se prezintă, cu entuziasm, hărţi după hărţi, ce ordonează şi reordonează judeţele ţării, în baza unui algoritm ştiut doar de autorii acestor proiecte. Rând pe rând, locuitorii unei zone geografice află cu uimire că sunt aparţinători de sud-est, de sud-vest , de centru sau de nord.
Este aceasta un joc de laborator ce omite impactul semnificativ pe care schimbarea comportamentului admninistraţiei îl are asupra comunităţilor locale. Cei care au cuvântul sunt, invariabil, aceiaşi politicieni ce oferă judeţelor lor beneficiul nesperat al patronajului şi corupţiei. Vocile cele mai importante sunt cele pe care presa le-a asociat, ani de-a rândul, artei complicate a câştigării contractelor cu statul. Regionalizarea pare să fie mai degrabă o etapă în consolidarea autorităţii absolute a satrapilor judeţeni plebiscitaţi entuziast.
Ceea ce discursul dominant al oficialităţilor ignoră este este că miza regionalizării este, în egală măsură, una politică şi simbolică. Regionalizarea este irelevantă în măsura în care va introduce un nivel suplimentar de alocare netransparentă a resurselor şi de reproducere/ extindere a clientelismului. Regionalizarea este irelevantă dacă aportul ei se va reduce la închiderea unor ghişee judeţene şi la deschiderea altora, cu mult mai numeroase, în noile centre de regiuni. Regionalizarea este irelevantă dacă ea nu va însemna decât extinderea ,la un nivel geografic superior, a controlului exercitat de reţele clientelare dominante deja în limitele judeţelor actuale.
Regionalizarea se cere raportată la schimbarea profilului statului, la eliminarea, definitivă şi totală, a centralizării, birocratizării excesive şi autoritarismului ce au fost trăsăturile distinctive ale statului post-comunist. Obiectivul regionalizării este să încurajeze consolidarea organică a acelor unităţi la nivelul cărora exerciţiul bunei guvernări să devină o realitate cotidiană. Regionalizarea este chemată să aducă şi abandonarea practicii ce face din stat entitatea ce dispune, arbitrar, de vieţile individuale, prin bunul- plac care îi defineşte comportamentul şi prin risipirea taxelor pe care le colectează, dezordonat. Regionalizarea ar trebui să reprezinte doar un element din mai largul proces de aşezare pe temelii europene a statului.
Iată de ce, ca şi în cazul reformei constituţionale, prezenţa consultării cetăţeneşti nu poate fi eliminată din ecuaţia instituţională. Locuitorii României nu pot fi priviţi ca părţi lipsite de viaţă ale unui uriaş joc de puzzle, părţi ce sunt mutate de politicieni fără ca nimeni să nu aibă decenţa de a realiza că guvernarea se întemeiază pe consimţământul celor guvernaţi. Înainte de a fi o cursă contra cronometru pentru decuperarea graniţelor unei regiuni, reflecţia pe marginea reorganizării administrative priveşte relaţia care se va stabili între competenţele atribuite actualelor unităţi şi prerogativele nivelului introdus ca urmare al reformei.
La căpătul acestui parcurs de amenajare instituţională menţinerea actualului tip de stat,slab şi despotic, nu mai poate fi o opţiune realistă. Consolidarea cetăţeniei prin regionalizare presupune afirmarea centralităţii individului şi consfinţirea dreptului său de –şi exercita, local şi naţional, dreptul la critică şi la participare politică neîngrădită.