Revoluţia serviciilor de sănătate sub semnul întrebării. Pacient: Prioritatea este accesibilitatea în sistemul de sănătate

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Analize medicale gratuite sau compensate de stat Foto eurosanity.ro
Analize medicale gratuite sau compensate de stat Foto eurosanity.ro

De la 1 iulie, ar trebui să intre în funcţiune noul contract-cadru care reglementează condiţiile de acordare a asistenţei medicale şi a medicamentelor prin sistemul sanitar de stat. Autorităţile au promis un accces mai uşor al pacienţilor la analize şi servicii medicale, însă normele de aplicare a noului contract nu au fost definitivate încă.

Una dintre problemele capitale care barează de ani buni accesul pacienţilor la analize medicale gratuite sau compensate de stat este existenţa unui plafon de cheltuieli. 

Acum, orice pacient care are nevoie de analize medicale primeşte o trimitere de la medicul de familie şi începe să caute cu disperare un laborator în contract cu Casa de Asigurări de Sănătate care „să mai aibă plafon”. Adică să nu fi depăşit suma alocată de stat pentru analize gratuite. De cele mai multe ori, acest plafon se consumă în primele 10 zile ale lunii, astfel încât persoanele care nu au un diagnostic de boală cronică şi nu ştiu dinainte cum merge sistemul, se trezesc că trebuie să aştepte luna următoare pentru a putea face analize gratuite. Dacă depăşesc 30 de zile, trimiterea de la medicul de familie expiră, astfel că tot demersul trebuie luat de la capăt. 

Plafon suplimentat în anumite condiţii

Din lectura noului contract-cadru rezultă că un accent mai mare va fi pus pe serviciile medicale de prevenire a bolilor cronice. Astfel, pentru că vârsta medie la care aceste afecţiuni sunt diagnosticate este 50 de ani, noul contract instituie un pachet de servicii medicale şi analize la care pot avea acces adulţii asimptomatici cu vârste peste 40 de ani. 

Potrivit informaţiilor din sistem, această categorie de pacienţi va beneficia de trei consultaţii la medicul de familie pentru evaluarea riscului, intervenţie şi monitorizare, precum şi de analize aferente. Sumele contractate cu casele de asigurări pentru aceste pachete de prevenţie se vor putea suplimenta prin acte adiţionale, după încheierea lunii în care acestea au fost acordate. Până acum, aceste sume erau limitate. 

Decontare în luna următoare 

Cu alte cuvinte, dacă un pacient din categoria mai sus menţionată va merge la un laborator de analize medicale, trimis de medicul de familie, nu va mai avea grija că acel laborator şi-a epuizat plafonul pentru analize medicale gratuite sau compensate. Pentru că, practic, furnizorul de servicii va putea solicita fonduri suplimentare la finalul lunii. „Poate să ţină nişte evidenţe distincte şi poate spune: uite, am aceste investigaţii şi pentru acestea va primi fonduri suplimentare”, au explicat surse din sistem. 

O astfel de procedură de decontare a costurilor la analizele medicale funcţionează din toamna trecută pentru monitorizarea unor afecţiuni grave din zona oncologică, cea a bolilor rare şi neurologică. Astfel, dacă un pacient merge pentru monitorizare, el primeşte serviciul de la orice furnizor aflat în relaţie contractuală cu Casa, chiar dacă furnizorul în cauză a epuizat fondurile pentru luna respectivă. În baza documentelor doveditoare, furnizorul poate cere decontarea respectivelor cheltuieli, în luna următoare. 

Ieri, discuţiile pe marginea normelor de aplicare a noului contract-cadru erau în desfăşurare, astfel încât reprezentanţii medicilor de familie nu au putut oferi mai multe amănunte referitoare la alte categorii de pacienţi care ar putea beneficia de analize medicale fără plafon. Alte modificări cuprinse în noul contract-cadru prevăd creşterea numărului de vizite la domiciliu efectuate de medicii de familie în cazul bolnavilor cronici şi lăuzelor, precum şi posibilitatea acordării consultaţiilor la distanţă. 

Ce aşteptări au pacienţii 

Din punctul de vedere al pacienţilor, problema existenţei unor fonduri limitate pentru analize şi servicii medicale gratuite este una foarte veche, căreia nimeni nu i-a găsit soluţii. „Aşteptăm să vedem ce înseamnă uşurarea accesului pacientului. Pentru că poate însemna şi că acesta îşi poate lua trimiterea dintr-o parte şi face investigaţiile în altă localitate. Sau faptul că există o paletă mai largă de investigaţii pe care medicul de familie le poate prescrie. Din ce ştim noi, noul contract-cadru nu a fost mult schimbat faţă de cel istoric, ca să zic aşa”, a subliniat Radu Gănescu, preşedintele Coaliţiei Pacienţilor cu Afecţiuni Cronice, COPAC.

 Acesta are aşteptări modeste faţă de actualul contract-cadru şi spune că este nevoie de o schimbare totală de paradigmă. „Prioritatea noastră este, în primul rând, accesibilitatea în sistemul de sănătate. Aceasta înseamnă să ajung la medicul de familie care să mă poată ajuta în prevenţie, diagnosticare, monitorizare sau alte lucruri care să ţină de partea medicală şi nu de cea birocratică, aşa cum este acum”, mai spune Gănescu. 

Acesta adaugă că, mai departe, dacă pacienţii au nevoie să ajungă la specialist, medicul de familie să-i poată ajuta şi nu să caute pacienţii medici specialişti prin ambulatorii şi spitale după care să se ducă înapoi la medicul de familie ca să-şi ia trimitere. „Normal ar fi să mă prezint la medic, să constate problema mea şi să mă pună pe un circuit fără alte intervenţii. Nu în ultimul rând, este important ca atunci când intru într-un sistem de furnizori de servicii medicale, să existe resursa financiară şi să nu caut eu laboratoarele care mai au fonduri pentru analize compensate sau gratuite, ci acei bani pe care se presupune că-i cotizez la sistem să mă urmărească pe mine. Şi dacă mă duc undeva să fac acele investigaţii, să existe resurse, nu să stau să caut eu locuri libere pentru analize în nu ştiu care laboratoare. Practic, banii să urmărească pacientul”, a conchis reprezentantul pacienţilor. 

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite