Riscurile expunerii copiilor (vedetelor) pe social media

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Pixabay
FOTO Pixabay

Creşterea copiilor în noua eră digitală este extem de dificilă şi provocatoare. Să îi expunem public, să deţină conturi prezintă un bagaj de riscuri şi ameninţări pentru siguranţa personală, dar şi pentru sănătatea mintală. Riscăm să-i facem dependenţi de notorietate şi să devină în final nefericiţi.

Înţeleg pe deplin entuziasmul, încântarea, bucuria şi chiar mândria oricărui părinte atunci când are intenţia de a posta o imagine cu propriul copil pe reţelele de socializare. Din păcate, ele sunt publicate la orice vârstă şi în orice context cu o mulţime de riscuri, eliminând orice formă de viaţă privată. Vedem imagini cu bebeluşi născuţi de câteva ore, imagini cu bebeluşi la baie (dezbrăcaţi), copii care sunt fotografiaţi şi filmaţi în dormitor, în bucătărie, la plajă, la cluburile de sport, etc. Românul publică poza cu propriul copil când ajunge la grădiniţă, când a luat o diplomă şi o medalie la o competiţie banală. Unii publică zilnic. Văd conturi ale unor părinţi cu sute de poze ale copiilor. În primul rând, copiii au nevoie de protecţia părinţilor.

Recent am descoperit altceva şi mai riscant: conturi ale unor copii sub 13 ani, copii ale unor vedete/influenceri din România. Deşi bănuiesc că părinţii sunt cei care editează şi postează aceste videoclipuri, totuşi un copil de 6, 10 ani, ca orice alt copil are dreptul la o viaţă privată, la securitate personală şi la o copilărie caracterizată de inocenţă şi bucurie. Deci crearea unui cont al copilului pe Instagram, Facebook, Titktok, copil sub 13 ani, în primul rând este interzisă de regulile acestor aplicaţii online.   

O să vă întreb altceva: cât cunoaştem despre activitatea fetelor lui Barack Obama sau despre cea a celor 6 copii ai Angelinei Jolie? Caţi dintre aceştia, minori, au cont pe internet şi postează constant? Că se întâmplă să mai apară o poză făcută de paparazzi e una, dar să expui intenţionat, săptămânal, structurat, e pură iresponsabilitate. Vă daţi seama că aceşti copii ai vedetelor de la Hollywood ar avea din start o popularitate uriaşă. Dar ei sunt protejaţi. Copilăria lor este respectată şi copiii au o singură copilărie. În schimb, în România văd zilnic imagini cu copiii vedetelor promovate de ele însele atât pe conturile de socializare ale părinţilor, pe conturile minorilor, cat şi mass-media, în special la televiziuni. Am câteva argumente care necesită atenţie.

1.Creşterea copiilor în noua eră digitală este oricum extem de dificilă şi provocatoare. Să îi expunem public vine cu un bagaj de riscuri şi ameninţări pentru siguranţa personală, dar şi pentru sănătatea mintală, acum şi pe termen lung. Expunerea vine cu presiune, cu vulnerabilitate, vine cu depresie, stimă de sine scăzută, cu imagine de sine deformată. Avem sute de studii despre corelaţiile dintre folosirea social media şi sănătatea mintală. Există bine-cunoscut riscul de cyberbullying, de a fi victimă, de a primi şi citi comentarii răutăcioase (hate speech). Consider că un copil de 6-10 ani nu publică el însuşi videourile filmate de părinţii săi. Dar poate citeşte comentariile, poate survolează paginile sau poate îi arată cineva la şcoală.

Copiii între 6-12 ani tind să perceapă cuvintele în mod literal. Ei preiau criticile foarte personal. Cu cat e mai mică varsta copilului, cu atât e mai puţin capabil să facă faţă agresiunii. Un adult se poate simti jignit de comentariile răutăcioase, cu atât mai mult un copil.

Charli D'Amelio, una dintre cele mai urmărite adolescente din lume, a ajuns la 127 de milioane de urmăritori, a început încă de la 15 ani să posteze pe TikTok (prin 2019). Ea s-a confruntat cu mii de jigniri şi atacuri de la utilizatorii online. A declarat că cele mai răutăcioase şi dure comentarii erau legate de forma corpului, ea suferind în realitate de o tulburare de alimentaţie.

Copiii sunt din punct de vedere psihologic vulnerabili. Nu se pot proteja singuri. Au nevoie de protecţia din partea adultului. Pentru că protejăm copiii de conţinut adulţilor.  

Avem un risc de a-i face dependenţi de social media de mici. Se inoculează obsesia de a deveni când mai vizibil, de a crea conţinut nou care să aducă şi mai multe vizualizări. Iar când un nou videoclip nu primeşte vizualizările aşteptate apare o dezamăgire şi o suferinţă. Am în gând lacrimile reale ale unor adolescenţi când au pierdut urmăritori sau când au fost raportaţi şi conturile au fost închise câteva zile. Acesta este riscul dependenţei.

2. Există şi mai grav riscul de a-i facem dependenţi de faimă, de notorietate. Faima e greu de suportat de către un adult. Cunoaştem cazuri de vedete de la Hollywood cu remarcabilă activitate în industria filmului, muzicii care au ajuns în final la depresie, abuz de substanţe sau din păcate suicid. Pentru un copil este de 10, 20 de ori mai greu de suportat notorietatea. Pentru că este imatur psihoemoţional şi deci fără abilităţi de a gestiona faima. Faina devine un drog.

3. O identitate falsă şi riscantă

Copiii încă nu au creată o identitate. Notorietatea devine identitatea lor. Să fie oare aşa? Notorietatea devine parte din personalitatea lor. Noi ca adulţi putem diferenţia timpul şi rolul în care suntem la televiziune, ca vedete, actori şi timpul petrecut acasă, cu emoţiile noastre, în familie. Dar copiii, cine sunt ei? O vedetă? Sau un copil obişnuit?

Deci creăm o imagine ideală şi poate ireală. Ca psihologi cunoaştem conflictul între Eul real al unui copil şi Eul ideal. Cu cat distanţa e mai mare, cu atât suferinţa e mai mare.

Copilul vedetă de mic, cel care are cont şi mii, milioane de de vizualizări nu mai este un copil obişnuit. Se consideră un copil excepţional, o vedetă. Online e mai uşor, dar în viaţa reală, de exemplu la şcoală cum se va comporta? Tot ca o vedetă, evident.

Cum gestionează un conflict sau un eşec? La şcoală poate exista situaţia să nu fie pe primul loc, nici la matematică, nici la sport sau la desen. Să fie refuzat de colegii de clasă, să fie invidiat şi să cadă pradă unui hărţuiri. Cum gestionează copilul-vedetă o astfel de agresiune?

4. Lipsim copilul de intimitate şi de dreptul lui la o copilărie inocentă

Am văzut videoclipuri cu copii filmaţi în propria casă, în propriul dormitor, în bucătărie sau chiar la masaj. Deja milioane de oameni cunosc culoarea pijamalelor tale. E o invadare nepermisă a intimităţii şi a siguranţei personale a acestor copii.

5. Când Facebook a introdus o aplicaţie nouă, Messenger Kids, iniţial cu scopul ca preadolescenţii (sub 13 ani) să comunice cu părinţii lor, peste 100 de experţi şi societăţi profesionale i-au trimis lui Zuckerberg o scrisoare deschisă precizând pericolele utilizării de către copii a acestei aplicaţii: afectează dezvoltarea copilului. Copiii nu sunt pregătiţi cognitiv şi psihoemoţional să folosească o aplicaţie destinată adulţilor.

6. Există un risc pentru viitorul lor. Ceva postat online, zboară liber şi nu mai ai control!

Orice imagine sau videoclip publicat online poate să rămână acolo mulţi ani, chiar dacă îl ştergi, poate să fie salvat imediat de o persoană cu intenţii distructive. Se pot specula efecte pe termen lung, de la cele mai simple, când copilul devenit adolescent doreşte anumite relaţii sociale, sau ulterior să lucreze undeva, să aibă o viaţă obişnuită însă  imaginile din copilărie îl pot afecta.

Copiii au nevoie de joc, de interacţiune în lumea reală pentru a se dezvolta armonios, iar părinţii când doresc să publice o imagine cu propriul copil sau un videoclip le sugerez să se oprească, să gândească mai mult şi să păstreze personal ceea ce reprezintă o bucurie personală. Regretele ulterioare sunt în zadar.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite