România, pe locul I în Europa la analfabetism funcţional. Proiectul care-şi propune să-i facă pe cei mici să îndrăgească lectura

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO: Hendrix PR
FOTO: Hendrix PR

Analfabetismul funcţional este o problemă care afectează 42% dintre elevii români, conform statisticilor. România se situează se locul întâi, în rândul ţărilor din Uniunea Europeană, cu cel mai mare grad de analfabetism funcţional.

Copii din ţara noastră pot citi singuri un text la prima vedere, însă au mari dificultăţi în a-l înţelege. De asemenea, aproape jumătate dintre elevii din România nu sunt capabili să rezolve operaţii matematice simple.

Specialiştii consideră că una dintre principalele cauze ale analfabetismului funcţional este lipsa lecturii din viaţa copiilor. Printre proiectele care-i încurajează pe cei mici să citească se numără şi „Poveştile prind viaţă prin creativitate”, dezvoltat de Academia de Creativitate pentru copii. Participarea la ateliere este gratuită şi durează aproximativ 2 ore cu o pauză de 15 minute, timp în care cei mici pot mânca biscuiţi şi fructe.

„Din experienţa programelor de creativitate dezvoltate cu şi pentru copii, am înţeles că practica şi dialogul joacă un rol esenţial în procesul înţelegere şi asimilare a unor noţiuni noi. Mai mult decât atât, copiii au o predispoziţie nativă de a fi expresivi prin acţiunile lor. Tocmai de aceea, prin lectura interactivă şi modelarea sau ilustrarea poveştilor, aceştia îşi vor dezvolta creativitatea şi pasiunea pentru lectură, asigurând prezenţa cărţilor în viaţa lor ca tineri şi apoi ca adulţi. Sunt de părere că dezvoltarea apetitului pentru lectură încă din primii ani de viaţă este esenţială pentru înrădăcinarea acestui obicei şi intră în responsabilitatea fiecăruia dintre noi, ca părinţi, să facem acest lucru, dincolo de cea a dascălilor”, a declarat Alina Tudor, managerul proiectului „Poveştile prind viaţă prin creativitate”.

În cadrul proiectului sunt dezvoltate două serii de ateliere: pe de o parte ateliere de lectură interactivă în cadrul cărora copiii ascultă câte o poveste citită chiar de autorul său, care îi provoacă pe cei mici să dea glas ideilor despre acţiune şi personaje, dezvoltându-le astfel înţelegerea, iar pe de altă parte, organizarea unei serii de ateliere susţinute de artişti a căror activitate este corelată cu literatura: ilustratori sau artişti plastici alături care copiii vor confecţiona marionete sau personaje de poveste, desene şi planşe pictate. Scopul acestor ateliere este acela de a stimula interpretarea poveştilor străine prin desen şi meşteşug. „Micul Prinţ”, „Spărgătorul de nuci”, „Super! Sunt un gândac”, „Aiurea-n tramvai”, „Şi v-am spus povestea aşa” sunt doar câteva din poveştile citite în cadrul atelierelor de lectură.

Conform Barometrului de Consum Cultural făcut public în luna mai 2018 de INCFC, 42% dintre români nu citesc niciodată cărţi, în timp ce doar 9% dintre aceştia citesc lunar. În ceea ce priveşte oraşul Bucureşti, statisticile sunt ceva mai îmbucurătoare, doar 19% din respondenţi neavând o preocupare pentru lectură, în timp ce 16% citesc lunar. Cercetările au demonstrat faptul că cititul ajută la dezvoltarea abilităţilor lingvistice vitale, a vocabularului şi stabileşte noi conexiuni neuronale ce contribuie la dezvoltarea cerebrală. Lectura unor cărţi adaptate vârstei copilului va conduce la formarea şi exersarea abilităţilor de a înţelege, de a face asocieri şi de a explica legăturile dintre diverse informaţii.

„Poveştile  prind viaţă prin creativitate” este un proiect cultural dezvoltat de Academia de Creativitate pentru copii şi co-finanţat de Administraţia Fondului Naţional Cultural, cu scopul de a readuce poveştile în viaţa celor mici, încurajând lectura şi dezvoltarea creativităţii de la cele mai fragede vârste.  Fondatorii proiectului îşi doresc să aducă lectura mai aproape de copii şi pe viitorii adulţi mai aproape de cultură.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite