Societate

articolul anterior articolul urmator

Să impozităm Biserica. Adică pe noi înşine

74
18 Feb 2015 10:50:35
Eugen Tănăsescu

Un recent sondaj online a „descoperit” că vreo 3200 de români care navigă pe net consideră că toate veniturile obţinute de Biserică şi preoţi ar trebui să fie impozitate de statul român. Am râs cu poftă de aşa situaţie obscură şi naivă.

Un recent sondaj online a „descoperit” că vreo 3200 de români care navigă pe net consideră că toate veniturile obţinute de Biserică şi preoţi ar trebui să fie impozitate de statul român. Am râs cu poftă de aşa situaţie obscură şi naivă.

Las deoparte faptul că un sondaj online, făcut pe o platformă care îşi stimulează participanţii la chestionare cu tot soiul de premii, nu poate fi deloc „reprezentativ”. „Extrapolarea” între numărul utilizatorilor de internet şi numărul utilizatorilor site-ului respectiv este doar o abureală statistică.  Nici măcar „cercetare” nu poate fi numit, asta doar dacă nu vrem să demonetizăm termenul. În rest, sigur, mediul on-line poate fi un bun suport de cercetare pentru zvon, propagandă, bârfă, obscurantism. Mai ales că răspunsurile la unele întrebări ar trebui să ne pună serios pe gânduri (consumul de droguri uşoare, prostituţia etc).  

Întrebarea (ca multe altele) în fond nu este rea, doar că este formulată pe genunchi. Ea vine să pună în discuţie un subiect de care nimeni nu ştie mai nimic. D-asta am spus „obscurantism”. Răspunsurile ne spun că mulţi nu ştiu nimic despre impozitarea Bisericii, subiect care face furtună în paharul cu apă al „social media”. Aşa că mă folosesc de prilej pentru câteva precizări, mai ales pentru vajnicii comentatori care se lasă prinşi în capcana exprimării unei opinii nedocumentate.

1. Veniturile Bisericii se împart în două mari grupe: venituri fiscalizate şi nefiscalizate. Aşadar, trebuie să deosebim între activităţile economice ale Bisericii şi activităţile cultice. Activităţile economice ale Bisericii sunt DEJA fiscalizate, întrucât se desfăşoară sub organizarea juridică a unor firme comerciale. Acolo se eliberează şi bon fiscal, chitanţă, factură etc. Deci ele ies din discuţie.

Chiar şi pentru unele activităţi cultice se eliberează chitanţă, dar, atenţie, nefiscalizată. De ce? Simplu. Activitatea cultică este o activitate non-profit. Donaţia nu este profit. Aici este cheia filosofiei financiare a statului, care este corectă faţă de cetăţeanul credincios. Cum ar fi ca Statul să-ţi impoziteze şi donaţia? Iată reformularea întrebării din chestionar.   

2. Dar donaţia nu poate fi fiscalizată? Ar putea fi. Seculariştii egoişti chiar o doresc, din ură faţă de credincioşi, pentru că ei oricum nu vor plăti nimic, dar au senzaţia eronată că Biserica îi fură. Doar că, fiscalizată fiind, donaţia ar fi automat majorată cu valoarea impozitului. Ca la benzinărie, unde doar jumătate din preţul plătit e costul carburantului. Restul sunt taxe, impozite, accize etc.

Naivii care zbiară că nu se dă bon fiscal pe lumânarea procurată de la pangarele bisericeşti să se gândească mai bine dacă ar vrea să plătească în plus şi fiscalizarea, pentru că dau dovadă că nu-şi iubesc nici semenii, nici propriul buzunar şi nu cred că au avut vreodată o firmă ca să vadă droaia de taxe şi impozite pe care o datorează Statului. Ar fi foarte uşor ca să adăugăm la costurile lumânării şi TVA, impozit pe profit etc. dar le-ar plăti tot credincioşii. Care, în majoritatea lor, sunt români obişnuiţi. Ar fi însă corect ca Biserica să-i pună pe credincioşi să mai dea bani în plus pentru bugetul Statului, pe lângă ceea ce, oricum dau? Iată sensul întrebării din chestionar.

3. Obscurul nedocumentării răspunsurilor se reflectă şi în altă latură. Credeţi că Biserica este favorizată cumva prin nefiscalizarea donaţiei?

Ia gândiţi-vă la TVA. Câţi cunosc faptul că Biserica, faţă de alte societăţi comerciale, dar asemenea ONG-urilor, pierde TVA pentru că nu şi-l poate recupera? Adică Biserica plăteşte TVA, accize etc. atunci când achită facturi, la nivel de persoană juridică (mai scumpe decât la cele fizice), dar nu şi-l mai recuperează, pentru că tot din buzunarul credinciosului ar face-o.

TVA-ul şi alte taxe pe care Biserica le plăteşte prin diverse facturi sunt plătite, concret, tot de către credincioşi. Dacă le adunăm, ele sunt mai mari decât banii pe care Biserica îi primeşte, ca sprijin, de la Stat.

Salariile preoţilor nu sunt plătite integral de Stat, cum cred încă unii, ci de credincioşi, dar sunt fiscalizate ca orice salariu din România. Nici măcar nu toţi preoţii beneficiază de acel sprijin la salarizare. Deci tot credincioşii plătesc fiscalizarea salariului preotului. 

Alţii cred că Biserica este plătită de Stat. În cazul acesta, Statul s-ar impozita pe el însuşi. Ceea ce ar fi absurd.

4. Când vine vorba de donaţii, aud pe unii spunând că Biserica nu donează nimic, pentru că, de fapt donează banii credincioşilor. Buun. Asta este un mare adevăr, de care vorbeşte chiar Sf. Pavel, când spune de ajutoarele pentru fraţi. Dar acelaşi adevăr ar trebui să funcţioneze şi dacă fiscalizăm veniturile. Practic, vom fiscaliza tot banii credincioşilor.

E corect să fii impozitat de Stat chiar şi în Biserică? Asta ar fi fost întrebarea formulată corect în sondaj. Mă tem însă ca nu cumva banii să ajungă unicul criteriu de performanţă în această lume. Plutocraţia ar ucide imediat meritocraţia. Dacă nu cumva se şi întâmplă.

Dar mă opresc aici. În fond, nu eu ar trebui să explic toate acestea. Eu sunt doar un amărât de preot şi jurnalist. 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

74 Comentarii

Menumorut
18.02.2015, 11:05:26

Da..interesante contorsiunile de logica ale domnului Tanasescu.. Incepand de la titlu....Cum adica daca impozitam biserica..jne impozitam pe noi insine..? Pai exista vreun impozit prin care sa nu ne impozitam pe noi insine...? Care e ala..? In final....e si mai groasa..."E corect să fii impozitat de Stat chiar şi în Biserică?" Da, e corect.....Corect nu e atunci cand esti impozitat de popa....chiar si in Biserica...

+19 (31 voturi)
Menumorut
18.02.2015, 11:11:37

"Donaţia nu este profit. Aici este cheia filosofiei financiare a statului, care este corectă faţă de cetăţeanul credincios. Cum ar fi ca Statul să-ţi impoziteze şi donaţia? Profitul este "in mare"..diferenta dintre venit si cheltuieli..Donatia este un venit...Daca este folosita in intregime TOT fara a genera venituri (adicatelea cumva..donata mai departe) in actiuni de binefacere poate sa scape de impozitare.. Ma intereseaza ca statul sa fie corect fata de toti cetatenii lui...nu numai fata de cetateanul credincios... Spre exemplui....nu tre' sa fie nicio diferenta intre donatia catre Biserica...si donatia catre un spital sau scoala...spre exemplu...

+9 (21 voturi)
Cafeacucaana
18.02.2015, 11:25:10

Când veţi intra în profunzime? Aceast articol este o introducere. Trebuie să duceţi mai departe întrebarea "e corect să fii impozitat de Stat şi în Biserică". Cum procedează alte state? Ce ar indica în relaţia stat-Biserică o astfel de impozitare? care ar fi efectele pe termen lung? etc. Totodată, dacă recomandaţi altora să se pună pe gânduri privind legalizarea drogurilor uşoare şi prostituţia dvs. ce aşteptaţi? Vă cunoaşteţi statul şi credincioşii? Credeţi că toţi credincioşii sunt deontologi? Deontologia nu se traduce prin relaţia om-Dumnezeu, iar dacă s-ar traduce atunci deontologia ar fi o formă de intuiţionism sau anarhism. Cât despre donaţie... o grămadă de studenţi termină Teologie Socială şi nu şi găsesc loc de muncă în domeniu.

+3 (5 voturi)
Vanatorul/d.c.
18.02.2015, 11:26:25

1) Confiscarea acumularilor de capital al BOR, daca aceste acumulari nu au fost declarate si fiscalizate. 2) Impozitarea tuturor veniturilor BOR si ale popilor. 3) Impoztitarea tuturor terenurilor, ochiurilor de apa, padurilor, suprafetelor agricole, cladirilor, restauratelor, hotelurilor, pensiunilor, fabricilor , atelierelor, etc si fiscalizarea tuturor veniturilor obtinute din comercializarea produselor, serviciilor, si din alte activitati manufacturiere aducatoare de profit. 4) Testarea psihologica periodica a tuturor popilor, luarea lor in evidenta si acordarea dreputului de a..profesa doar in urma obtinerii unei licente, obtinute dupa trecerea testului cu poligraful. 5) Excluderea definitiva a prezenteti popimii in scolile publice, de stat. 6) Anularea licentei si a dreptului de a profesa, in urma abaterii cu buna stiinta de la litera legii.

+15 (31 voturi)
Francisco Goya
18.02.2015, 12:39:44

Ma indoiesc ca vreunul din liber-cugetatori va veni cu argumente in favoarea impozitarii religiei. Sloganuri si clisee vor fi din belsug. In asta consta de altfel si forta fanatismului ( fie el si "laic") : nu judeca cu propriul cap, ia de-a gata ce-ti arunca altii

-5 (21 voturi)

Vezi toate comentariile (74)

Modifică Setările