Singura problemă a ţăranilor români: rebrandingul

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
campanie taran

E incredibil acest tip de demers al clasei noastre de mijloc, frumoase, libere şi creative. Tot ce au înţeles ei că i se întîmplă nasol tăranului român e legat de “imaginea lui”, “de valorile lui”. In rest, totul e ok. Doar imaginea i-a fost deteriorată.

(Despre campanie aici)

Ce facem? Rebranding. Şi ne pozăm frumos şi dăm citate: „Eu X sînt un ţăran şi mă comport civilizat în diverse situaţii”. Reabilităm ţăranul român şi valorile lui ancestrale prin sloganuri şi prin photoshop. Nici politrucii sovietici cu a lor tehnică de „inginerie a sufletelor” nu au visat la asta.

Alo, dragi creativi. Acest rebranding nu este despre ţăranul român, ci despre voi. Ce spune această campanie?

a. Că habar nu aveţi pe ce lume trăiţi. Sau cel puţin asta reiese din demersul de rebranding.

b. Habar nu aveţi de problemele lumii rurale şi ale ţăranului din România. Apropos, care sînt problemele lumii noastre rurale? Cîţi mai au acces la piaţa muncii, cîţi mai au acces la piaţa de desfacere a produselor, cîţi mai au acces la sistemul public de educaţie şi sănătate? Ne doare capul. Scuze, dar voi aveţi alte probleme: închiderea telefonlui la spectacol, parcarea corectă, like-urile de pe Facebook. Adevărate lecţii pentru ţăranul român.

c. Acest rebranding nu este despre ţăranul român, ci despre voi. Adică e o luptă pentru poziţionare, o luptă de putere: sîntem mai civilizaţi, mai curaţi, mai merituoşi, deci merităm o poziţie privilegiată. Vă dăm şi lecţii dacă trebuie.

d. Şi un bun egomasaj de legitimare: avem atitudine. Putem dormi liniştiţi, cu conştiinţa împăcată: am făcut şi noi pentru amărîţii ăia ceva. Un slogan şi un share. Care de fapt nu era pentru "ei", ci pentru "noi", în mediul “nostru” care nu are nici un efect pentru mediul “lor”.

e. De fapt, întreg demersul de rebranding este un soi de teorie a conspiraţiei a clasei de mijloc pe invers: schimbăm noi realitatea din Photoshop şi slogane. Iată o adevărată perfornanţă a politrucilor de şcoală nouă.

f. De fapt, demersul are un singur efect real: legitimarea şi întărirea puterii hegemonice actuale. Întărirea ierarhiilor de tip darwinism social. În esenţă, „clasa creativă” întăreşte un discurs dominant: „Băi noi sîntem aici şi merităm poziţia pe care o avem pentru că putem, iar voi sînteţi unde sînteţi pentru că sînteţ nişte ţărani“.

Cînd rebrandingul înlocuieşte discursul analitic şi critic atunci e mare jale. Noroc că ţăranii noştri ştiu bine că pe „domnii de la oraş“ cărora nu li s-a uscat încă balega de la papuci dar se cred „domni“ nu te poţi baza.

Pace.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite