Societate

articolul anterior articolul urmator

Singura problemă a ţăranilor români: rebrandingul

9
23 Feb 2016 13:27:35
Vasile Ernu

E incredibil acest tip de demers al clasei noastre de mijloc, frumoase, libere şi creative. Tot ce au înţeles ei că i se întîmplă nasol tăranului român e legat de “imaginea lui”, “de valorile lui”. In rest, totul e ok. Doar imaginea i-a fost deteriorată.

(Despre campanie aici)

Ce facem? Rebranding. Şi ne pozăm frumos şi dăm citate: „Eu X sînt un ţăran şi mă comport civilizat în diverse situaţii”. Reabilităm ţăranul român şi valorile lui ancestrale prin sloganuri şi prin photoshop. Nici politrucii sovietici cu a lor tehnică de „inginerie a sufletelor” nu au visat la asta.

Alo, dragi creativi. Acest rebranding nu este despre ţăranul român, ci despre voi. Ce spune această campanie?

a. Că habar nu aveţi pe ce lume trăiţi. Sau cel puţin asta reiese din demersul de rebranding.

b. Habar nu aveţi de problemele lumii rurale şi ale ţăranului din România. Apropos, care sînt problemele lumii noastre rurale? Cîţi mai au acces la piaţa muncii, cîţi mai au acces la piaţa de desfacere a produselor, cîţi mai au acces la sistemul public de educaţie şi sănătate? Ne doare capul. Scuze, dar voi aveţi alte probleme: închiderea telefonlui la spectacol, parcarea corectă, like-urile de pe Facebook. Adevărate lecţii pentru ţăranul român.

c. Acest rebranding nu este despre ţăranul român, ci despre voi. Adică e o luptă pentru poziţionare, o luptă de putere: sîntem mai civilizaţi, mai curaţi, mai merituoşi, deci merităm o poziţie privilegiată. Vă dăm şi lecţii dacă trebuie.

d. Şi un bun egomasaj de legitimare: avem atitudine. Putem dormi liniştiţi, cu conştiinţa împăcată: am făcut şi noi pentru amărîţii ăia ceva. Un slogan şi un share. Care de fapt nu era pentru "ei", ci pentru "noi", în mediul “nostru” care nu are nici un efect pentru mediul “lor”.

e. De fapt, întreg demersul de rebranding este un soi de teorie a conspiraţiei a clasei de mijloc pe invers: schimbăm noi realitatea din Photoshop şi slogane. Iată o adevărată perfornanţă a politrucilor de şcoală nouă.

f. De fapt, demersul are un singur efect real: legitimarea şi întărirea puterii hegemonice actuale. Întărirea ierarhiilor de tip darwinism social. În esenţă, „clasa creativă” întăreşte un discurs dominant: „Băi noi sîntem aici şi merităm poziţia pe care o avem pentru că putem, iar voi sînteţi unde sînteţi pentru că sînteţ nişte ţărani“.

Cînd rebrandingul înlocuieşte discursul analitic şi critic atunci e mare jale. Noroc că ţăranii noştri ştiu bine că pe „domnii de la oraş“ cărora nu li s-a uscat încă balega de la papuci dar se cred „domni“ nu te poţi baza.

Pace.

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

9 Comentarii

Adrian Foangă
23.02.2016, 13:41:51

Taranul roman este intr-o stare de inapoiere demna de evul mediu. Inculti si refractari la orice este nou, ei inca isi traiesc viata in birt si sub minciunile popilor, precum stramosii lor... Nu-i nicio mandrie ca stai toata viata in baliga si sa muncesti ca un sclav, cum se vrea a se arata in acest articol. Mai degraba v-ati gandi ca milioane de oameni de la tara nu stiu sa citeasca, nu vor vedea niciodata o piesa de teatru, nu vor intelege nimic din lumea in care traiesc...

-5 (7 voturi)
etc etc
24.02.2016, 01:02:04

unde zice in articol ca'i o mandrie sa stai sa muncesti ca un sclav? Problema e ca, atunci cand vezi ca unul o duce prost, sa nu'l mai scuipi si tu'n cap. "La incheierea campaniei, in luna aprilie, Biz va organiza Gala “Valori de Romania”, in cadrul careia vom premia valorile autentice romanesti." - pa bune?!!! Adica mai bem un spritz dupa inca o idee cretina... Eu macar am de grija sa cumpar din piata in loc de supermarket. Si nu ma astept la vreun premiu pt. asta. Sigur, s'acolo peste 50% din lucruri nu's romanesti, dar macar unele sunt. Astia fac o "campanie". "Campania are ca suport online platforma suntuntaran.ro si foloseste hashtagul #suntuntaran pe Facebook si Instagram, unde oricine poate posta fotografii sau clipuri in care sa recunoasca motivele pentru care e taran.". Aia n'au canalizare, dar campania are hashtag; bezna mintii...

-1 (5 voturi)
marius cristian
23.02.2016, 16:48:47

tovarasu' Ernu si propaganda comunista in actiune , sectia Agit-Prop ; consecvent in adorarea ciumei rosii , nu conteaza ca 70 ani si-a dovedit din plin impotenta ....

+4 (8 voturi)
Camelian Propinatiu
23.02.2016, 22:00:15

Lumea merge la hipermarket ca la biserica, fiindca nu investim in malluri culturale ca-n Occident. Fondation Louis Vuitton - Paris https://www.youtube.com/watch?v=89G0EZ7NTPI La Villette https://www.youtube.com/watch?v=Ba2RI6BBEKk Nu aici e buba ci in mafia pietelor, care taranimea vinde pe trotuare amendata. Consolare, listele de carti bune: https://propinatiu.wordpress.com/lista-lui-propinatiu Carte straina clasica gratuita https://archive.org/details/fav-camelian_propinatiu?sort=creatorSorter

+3 (5 voturi)
Ion Popescu
23.02.2016, 23:13:32

Ca de obicei domnul Ernu , este OM . In jungla capitalista (pleonasm intentionat) predomina fiarele .uneori si ierbivorele au cumportament de fiare . Crestinsmul (comunismul utopic) este mult prea departe . Nivelul de evolutie a marii mase a omeniriieste din nefericire inca foarte jos .

-5 (5 voturi)

Vezi toate comentariile (9)