Spitalele, clasificate pe modelul hotelier. Calitatea serviciilor medicale va fi reflectată de şase categorii de acreditare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Toate unităţile sanitare din ţară sunt obligat să afişeze, vizibil, în maxim 30 de zile, categoria de acreditare sau dacă sunt în curs de evaluare, de către Autoritatea Naţională de Management al Calităţii în Sănătate (ANMCS).

Obiectivul  Ordinului Preşedintelui Autorităţii Naţionale de Management al Calităţii în Sănătate este acela de a realiza cadrul legislativ necesar „pentru ca pacienţii şi populaţia să fie informaţi cu privire la nivelul calităţii serviciilor de sănătate acordate de către unităţile sanitare, atât  publice, cât şi  private” a precizat directorul general adjunct ANMCS, Dr. Sorin Ungureanu.


Concret, atât spitalele de stat, cât şi cele private trebuie să pună în aplicare ordinul ANMCS şi să afişeze stadiul acreditării şi categoria de acreditare în care sunt încadrate. Ordinul Preşedintelui ANMCS prevede ca însemnul „Acreditat ANMCS” să fie afişat de către unităţile sanitare acreditate în al II-lea ciclu, iar însemnul „Unitate aflată în proces de acreditare” de către spitalele înscrise în procesul de acreditare în al II-lea ciclu, care nu au primit vizita de evaluare, de către unităţile sanitare care au primit vizita de evaluare, dar nu le-a fost emis raportul de acreditare şi de către spitalele pentru care procesul de acreditare a fost prelungit. 

Pe scurt, acreditarea confirmă că o unitate dispune de resursele şi de competenţele profesionale necesare pentru a acorda îngrijiri medicale în specialităţile pe care le are în structură, respectând siguranţa pacientului şi a angajaţilor săi. „Existenţa însemnelor permite pacientului să aleagă în mod conştient şi informat unitatea sanitară care îi poate oferi servicii de calitate. Beneficiile pentru unităţile sanitare sunt creşterea încrederii pacienţilor în calitatea serviciilor de sănătate oferite de acestea precum şi stimularea îmbunătăţirii permanente a calităţii acestor servicii, printr-un mecanism concurenţial. Inexistenţa acestor însemne denotă lipsa de preocupare a unităţii sanitare cu privire la implementarea managementului calităţii serviciilor de sănătate şi a principiilor privind siguranţa pacientului”, a mai declarat Ungureanu, pentru Adevărul. 

Categoria de acreditare – ”oglinda” spitalului 

În România există 6 categorii de acreditare: Categoria I – acreditat; Categoria II – acreditat cu recomandări; Categoria III – acreditat cu rezerve; Categoria IV – acreditat cu încredere redusă; Categoria V – decizie de prelungire a procesului de acreditare; Categoria VI – neacreditat. Conform listei ANMCS cu acreditările în ciclul al II-lea, în 29 iulie 2019, categoria a II-a de acreditare, obţinută de spitalele foarte bune, este una cu recomandări, ceea ce înseamnă că acestea mai au de îndeplinit condiţii de calitate şi că sunt monitorizate în continuare, cum sunt şi Spitalul Universitar de Urgenţă Militar Central ”Dr.Carol Davila” şi Institutul ”Matei Balş” din Bucureşti, a căror reevaluare va avea loc în 2023. În categoria a III-a sunt spitale care mai au încă de lucrat, unde se încadrează Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţe ”Sf.Spiridon” Iaşi, a cărui reevaluare va avea loc în 2024,  dar şi alte spitale municipale din ţară. Unităţile sanitare încadrate în categoria a IV-a sunt cu încredere redusă, iar pe lista acestora se află, de exemplu, Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Târgu Mureş, Spitalul ”Prof.Dr. Constantin Angelescu” Bucureşti, precum şi Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă ”Sf.Apostol Andrei” din Constanţa. 

  

„Potrivit Legii drepturilor pacientului, acesta are atât dreptul la servicii de cea mai bună calitate cât şi dreptul de a fi informat asupra identităţii şi statutului profesional al furnizorilor de servicii de sănătate”, a mai spus Ungureanu. Reprezentantul pacienţilor din România, Vasile Barbu, spune la rândul său că pacienţii au nevoie de instrumente necesare prin care să poată discerne corect. „Asta pentru că pacientul este supus unor campanii de marketing agresiv şi de multe ori este păcălit sau influenţat. Prin afişarea însemnelor se va promova calitatea în sistemul de sănătate iar furnizorii de servicii medicale care caută doar profitul fie vor fi nevoiţi să investească în calitate, fie vor dispărea de pe piaţă”, a spus preşedintele Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Pacienţilor, Vasile Barbu. În plus, acesta le recomandă oamenilor să urmărească statutul spitalului şi să nu decidă doar în funcţie de categoria acestuia fiindcă „sunt spitale foarte bune dar mono-specializate şi de aceea au categoria a III-a, spre exemplu”, a mai spus Barbu.

Însemnele trebuie afişate şi în cazul unităţilor sanitare care au sedii secundare sau secţii exterioare. Totodată, spitalele au obligaţia afişării unuia dintre însemne, după caz, pe pagina de internet, precum şi pe toate documentele emise de unităţile sanitare acreditate. Scopul măsurii este de a informa populaţia cu privire la nivelul calităţii serviciilor de sănătate oferite în cadrul spitalelor, arată ANMCS.   

Spitalele care nu sunt acreditate pot fi folosite pentru servicii limitate, pentru analize şi ambulatoriu până la încheierea etapei de acreditare pentru că sunt multe spitale bune care nu au acreditare încă, procesul fiind unul lung şi laborios”, a conchis Barbu. 

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite