STUDIU Banii, puterea şi faima sunt valorile centrale ale angajaţilor români

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Angajaţii români vor bani, putere şi faimă, potrivit unui studiu al companiei Result Development FOTO Shutterstock
Angajaţii români vor bani, putere şi faimă, potrivit unui studiu al companiei Result Development FOTO Shutterstock

Câştigul financiar, puterea şi faima sunt valorile centrale ale angajaţilor români, potrivit unui studiu realizat de compania Result Development, interpretat de managerul companiei Dorin Bodea în cartea „Valorile angajaţilor români”. Spre deosebire de alţi europeni, angajaţii români nu privesc banii ca pe o valoare materială de care au nevoie, ci consideră că aceştia dau valoare sinelui, mai arată rezultatele studiului.

„Cei mai mulţi angajaţi consideră că oamenii sunt valoroşi dacă au bani”, a explicat Dorin Bodea, managerul Result Development.

În prezentarea rezultatelor studiului, Bodea a mai spus că majoritatea angajaţilor români nu sunt obişnuiţi să colaboreze şi chiar că se situează pe picior de adversitate faţă de ceilalţi. „Prima concluzie a studiului este direcţia clară a majorităţii împotriva celorlalţi români şi nu construcţia împreună cu ei”,a mai spus Bode.

Cercetarea întreprinsă de compania Result Development a fost realizată în oglindă, respondenţii fiind rugaţi să răspundă întrebărilor atât din propriul punct de vedere, cât şi ca percepţie a celuilalt. 

Potrivit studiului, 58,1% dintre respondenţi consideră că e important să fie competitivi. Întrebaţi însă dacă îi percep şi pe ceilalţi ca având aceeaşi calitate, 51% au răspuns afirmativ.  

„Întrucât cei mai mulţi angajaţi sunt competitivi şi îi privesc şi pe ceilalţi angajaţi ca adversari, e firesc să existe un potenţial de conflict”, spune Bode.

De asemenea, faptul că cei mai mulţi angajaţi au o părere foarte bună despre ei înşişi şi foarte puţin bună despre ceilalţi (confidenţialitatea, competenţa, dezvoltarea personală şi onestitatea sunt valori larg atribuite sinelui de angajaţii români şi puţin atribuite celorlalţi) reprezintă unul dintre motivele pentru care cei mai mulţi angajaţi nu colaborează.

„Aceste valori evidenţiază ruptura dintre români şi explică imposibilitatea colaborării şi lipsa unui proiect de construit împreună”, spune Dorin Bode.

Valorile morale şi cele ale realizării prin muncă sunt neimportante pentru români

Valorile ideale ale angajaţilor români stabilesc coordonatele a ceea ce îşi doreşte majoritatea dintre angajaţi. Aceste valori sunt confidenţialitatea, onestitatea, excelenţa, schimbarea şi dezvoltarea profesională şi personală. Deşi printre valorile ideale ale angajaţilor români se regăsesc şi câteva valori morale şi valori de realizare prin muncă, niciuna dintre acestea nu se regăseşte în sistemul central de valori al respondenţilor (acele valori împărtăşite la scară largă). Managerul Dorin Bode a explicat că aceasta este una dintre diferenţele importante în ceea ce priveşte valorile angajaţilor români faţă de angajaţii europeni.

„În opinia noastră, direcţiile impuse de aceste valori centrale ne semnalează un model cultural specific românesc, puternic centrat pe propria persoană, pe acum, uitând de trecut şi fără viitor. Un model cultural centrat pe recunoaşterea valorii personale prin bani, putere, faimă”, a mai spus managerul Result Development.

Adriana Săftoiu, actualul purtător de cuvânt al PDL, prezentă la lansarea cărţii a explicat că în ceea ce priveşte raportarea la câştigul financiar, atât angajaţii români, cât şi angajatorii manifestă o doză de ipocrizie.

Cel care îşi doreşte un loc de muncă nu poate spune sincer: mă interesează un loc de muncă bine plătit, deşi în toată societatea capitalistă banul este o valoare. Trebuie să apeleze la tot felul de formule în CV, că îşi doreşte nu ştiu ce dezvoltare a capacităţilor. Nu e nicio ruşine să îşi doreşti să îndeplineşti o muncă grea, dar bine remunerată”, spune Săftoiu.

Purtătorul de cuvânt al democrat-liberalilor a mai spus că pentru a exista cooperare şi recunoaşterea meritelor celorlalţi într-o societate, e nevoie ca membrii acelei societăţi să fie foarte siguri pe ei. Or, în general sistemul din România nu îşi încurajează membrii.

„În România e un sistem sancţionar. Profesorii sancţionează copiii la şcoală, poliţiştii sunt la fiecare colţ de stradă de parcă am fi o ţară de infractori”, a mai spus Adriana Săftoiu.

Studiul în procente

Studiul realizat de compania Result Development relevă faptul că angajaţii români consideră că banii, puterea, recunoaşterea celorlalţi, faima şi promovarea sunt valori importante, pe care le preţuiesc la ei înşişi şi pe care le atribuie şi celorlalţi. Astfel, 51,4% dintre participanţii la studiu consideră câştigul financiar o valoare centrală, în timp ce 77% dintre respondenţi cred că ceilalţi români sunt preocupaţi de bani. În ceea ce priveşte puterea şi autoritatea, 70,6% dintre respondenţi cred că ceilalţi preţuiesc aceste valori, în timp ce 42% consideră aceste valori centrale din perspectiva propriului sine. 

76% dintre respondenţi au spus că îşi doresc ca ceilalţi să le recunoască meritele, în timp ce 71% dintre ei cred că şi ceilalţi vor aceeaşi recunoştinţă, iar în ceea ce priveşte avansarea la locul de muncă, 69,5% îşi doresc să promoveze. Peste 60% dintre participanţii la studiu consideră că şi ceilalţi angajaţi români îşi doresc să promoveze.

Studiul „Valorile angajaţilor români” a fost realizat pe un eşantion de 1.481 de persoane. Toţi respondenţii provin din mediul urban, iar 92,3% dintre respondenţi au studii superioare. 64,2% dintre aceştia sunt femei.

Valorile angajatilor romani - prezentare studiu

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite