Societate

articolul anterior

Super experiment la oră de vârf: cum au zburat bicicliştii pe lângă un pilot de raliuri

5
14 Mar 2017 11:05:56
Rareş Iordache

Traversatul Clujului a devenit cu timpul o problemă majoră, iar autorităţile staţionează în găsirea de soluţii viabile. Oraşul e un prizonier al maşinilor. Aşa mi-a venit ideea unui experiment inedit: bicicletă vs pilot de raliuri pe un traseu care să lege un cartier clujean de un altul trecând prin centru. V-aţi prins, totul la o oră de vârf.

Ştiu, nu vă e străin ceea ce vă spun, la fel e şi-n alte oraşe mari ale ţării. La fel de bine ştiu şi faptul că tot noi oferim pe tavă rezolvarea: bicicleta.

Am încropit un grup de biciclişti, că aşa se cuvine şi le stă bine bicicliştilor, în grup. Eram trei în tabăra pedalatului: eu, Bogdan Lăpăduş şi Paul Gocan, biciclişti care traversăm Clujul spre job-urile noastre, deci ştim a-z cu ce se mănâncă treaba asta. În tabăra cealaltă, a poposit Danny Ungur, pilot de raliuri care nu are nevoie de prea multe prezentări. A acceptat provocarea.

Luni, ora 7.30. Noi, bicicliştii, ne întâlnim într-o benzinărie din cartierul clujean Mănăştur. Ne echipăm, respirăm aerul poluat al maşinilor care stăteau aşezate frumos în coadă. Bogdan şi Paul îşi fixează camerele pentru filmarea din acţiune. Tragem şi noi un cadru haios, pedalatul are mereu în dotare buna dispoziţie. Cei de la volan nu au aceeaşi stare de spirit, nu când stau minute în şir pentru câţiva metri. Danny ne sună că întârzie puţin. Da, aţi ghicit: era prins în trafic! În tabăra noastră, creşte moralul, nu auzisem de biciclişti blocaţi în trafic.

Puţin după ora 8.10. Soseşte şi Danny. Ne facem câteva poze şi un selfie de început. Plecăm. Maşina îşi găseşte cu greu loc în coloană, noi trecem pe rând pe lângă ea. Avem timp şi să-i salutăm. Pornim spre centru. O porţiune în pantă fără pistă, urmată de câţiva metri de pistă fără prea mult sens, căci nu e continuată. Intrăm pe strada Clinicilor, e cunoscută în Cluj, duce drept în centru. Paul, de la trenă, ne face semn că-i goală la propriu strada. Hilar pentru ora aceea. Accelerăm şi ajungem în Piaţa Lucian Blaga. Un semafor şi trecem rapid, ciudat de rapid, din nou, de o zonă arhi-cunoscută pentru ambuteiajele ei: Lucian Blaga - strada Napoca. Prindem verde şi suntem în punctul zero al Clujului. Pe Bulevardul Eroilor, avem pistă şi ne folosim de ea. Pedalăm lejer, maşinile merg şi ele uşor în dreapta noastră. Nu ne-am uitat în spate după Danny. Trecem la fel de uşor şi de Teatrul Naţional, este pistă. Totuşi, notez că nici şi aici nu era acel trafic nebun. Am pedalat moderat pe Dorobanţilor şi am ajuns primii la Biblioteca Judeţeană, punctul terminus al experimentului nostru. Ne-am bucurat, ne-am felicitat şi am sărbătorit cu un baton de ciocolată şi o gură de apă. Ajunge şi Danny Ungur la 3-4 minute după noi. Morala? O trage fiecare.

Biciclişti vs. maşină de cursă. O provocare mai neobişnuită


Totuşi, ce am vrut noi să arătăm prin asta? Întâi de toate, bicicleta este cel mai frumos şi rapid mijloc de deplasare în orice oraş aglomerat din lumea asta. Este sănătos, este prietenos cu aerul şi plămânii locuitorilor, este rapid, este mai ieftin de întreţinut şi face bine la buna dispoziţie în drum spre job.

Mai apoi, am dorit să-i încurajăm pe clujeni să folosească cu încredere bicicletele, fără temeri. Încet şi cu grijă, echipaţi şi semnalizaţi corespunzător. Nu toată lumea trebuie să o facă la fel de rapid precum o facem noi, nu aceasta este ideea. Cu cât suntem mai mulţi, cu atât autorităţile nu au cum să ne evite, iar şoferii ne vor respecta şi mai mult. Haideţi să umplem străzile Clujului de biciclete, să vedeţi atunci ce oraş frumos vom avea.

În acelaşi timp, am dorit şi să tragem un semnal direct spre autorităţile locale: vedeţi? se poate, dar noi am vrea să se poată chiar pentru toată lumea! Nu toţi au curajul să intre pe partea carosabilă în plin trafic, dar, poate, mulţi şi-ar lăsa maşinile acasă dacă ar exista o infrastructură coerentă de piste. Le-ar folosi doar pentru cazuri excepţionale sau când au treburi programate. Este valabil, sunt sigur, şi pentru cei care sunt părinţi şi-şi duc copiii la grăniţe sau şcoli. Sunt părinte şi biciclist, simultan.

Putem elibera oraşele de maşini. Cred că stă în puterea noastră să schimbăm asta.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

5 Comentarii

POLITICALLY INCORRECT
14.03.2017, 15:00:41

Bicicleta e vazuta foarte prost in Romania...un simbol al saraciei si al nerealizarii profesionale...un "adevarat" roman isi cumpara un BMW mare...chit ca locuieste intr-o nenorocita de garsoniera...

-1 (1 vot)
POLITICALLY INCORRECT
14.03.2017, 15:01:05

Bicicleta e vazuta foarte prost in Romania...un simbol al saraciei si al nerealizarii profesionale...un "adevarat" roman isi cumpara un BMW mare...chit ca locuieste intr-o nenorocita de garsoniera...

-1 (1 vot)
cornel jurja
16.03.2017, 06:38:26

In general orasele vechi medievale cu este Clujul, au foarte mici posibilitati de a descongestiona traficul. Solutia cu bicicletele ar fi buna daca strazile ar permite dezvoltarea unei infrastructuri adecvate acestor vehicule.Pentru Cluj in mod deosebit ar trebui inainte de toate sa se realizeze centura de nord a orasului pentru a devia traficul de tranzit de pe DN 1F spre comunicatia Apahida Dej care deschide drumul spre Bistrita - Suceava. Apoi ar trebui studiata fezabilitatea unui metrou pe directia Floresti-Someseni (aeroport) si ulterior spre Apahida pentru a prelua fluxul de navetsti care vin in Cluj de pe aceasta directie.In timp ar trebui si o ramificatie din centru spre gara si ulterior prelungita prin partea de nord a orasului spre partea de est de-a lungul caii ferate. Solutia constructiva ar putea fi cea aleasa in Dubai adica linii supraterane.Adica un luftbahn.Problema este ca indiferent de solutie constructia implica demolari , orice traseu s-ar alege pe el sunt si cladieri istorice de patrimoniu.Insa trebuie sa fim constienti ca nu poti sa faci omleta fara sa spargi oua. Iar un oras conceput pentru trasuri si cai daca s-a putut adapta la o circulatie mecanizata medie ca acea din secolul XX, si totusi aglomerata spre sfarsitul acestuia, nu se poate adapta fara modificari esentiale in infrastructura, cea ce presupune inclusiv demolari de imobile si reconfigurar de strazi si bulevarde. Documentati-va cam cate demolari s-au facut in Paris pe vremea cand Hausman a facut din el un oras sistematizat cum este astazi. Si asta este problema tuturor oraselor din Transilvania, indiferent ca este vorba de Cluj, Oradea, Tg.Mures Arad, sau in Banat de Timisoara. Si asta numai cu referire la orasele mai mari. Dar le calca pe urme si orasele mici cum ar fi Bistrita, Zalau, Baia Mare ,Satu Mare.

+2 (2 voturi)
Iulius.
16.03.2017, 20:41:00

Domnule Jurja, în minunata noastră urbe circulația devine din ce în ce mai încurcată. Facem zonă pietonală in Partea de vest a Pieței Unirii, lărgim trotuarele pe partea de sud și est sacrificând câte o bandă de circulație. Ieri, de pildă, am făcut 50 de minute cu mașina, din Piața Păcii până la Ortopedie. Groaznic... O sară faină să aveți stimate concitadin.

-1 (1 vot)
cornel jurja
18.03.2017, 16:53:43

Domnule Iulius, eu am adoptat metoda "Taxi". Nu mai folosesc masina cand am treaba spre centrul orasului sau dincolo de cetru fata de locuinta mea.Iau taxiul ca este ai ieftin. In primul rand taxiul ma duce exact la locul dorit. Nu imi pun robleme cu parcarea si nici nu ma costa acea parcare.Decizia am luat-o cand intr-o zi m-am invartit prin tot centrul sa caut o parcare si nu am gasit nici dupa o ora.M-am intors acasa , am parcat masina si am luat taxiul.Combustibilul consumat ca sa caut parcare cred ca imi ajungea sa fac jumatate din drumul spre Oradea , Satu Mare sau Tragu Mures.. Pana cand nu se rezolva fluidizarea traficului in oras, este crima si pedeapsa sa traversezi orasul. Treaba asta cu traficul in oras si modernizarea trasportului in comun ( extinderea acestuia atat ca directii cat si ca mijloace de transport mai eficiente) este o treaba generala a tuturor oraselor mari din Romania care s-au dezvoltat haotic fara sa se ia in calcul prerspectiva cresterii nevoilor de transport, viziunile edililor nostri fiind cam inguste. Nu stiu daca ati remarcat ca de exemplu vrei sa ajungi la aeroport la o ora de varf a traficului rutier, trebuie sa pleci de acasa cam cu 2 ore inainte de a incepe controlul pasapoartelor.Si asta avand in vedere ca pana la aeroport sunt doar cativa Km. Dupa parerea mea solutia la Cluj este in primul rand un inel de centura care sa inconjoare orasul atingand si zona aerportului si care sa faca legatura cu faimoasa centura Valcele -Apahida.Apoi ar trebui racordat orasul la autostrada A3 de undeva de pe partea de sud a orasului ( zona observator-Zorilor) pentru a nu accesa aceasta artera prin Gilau cand vrei sa mergi spre sud (Turda , Alba Iulia, Sebes).

+1 (1 vot)