Virusolog român din SUA, despre cum s-au descurcat şcolile americane pe timp de pandemie: Purtarea măştii a fost monitorizată extrem de ferm

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Shutterstock
FOTO Shutterstock

Dr. Cristian Apetrei, medic virusolog şi profesor de boli infecţioase şi microbiologie la Universitatea din Pittsburgh, SUA, părintele unei şcolăriţe, explică măsurile sanitare aplicate în unitatea de învăţământ în care învaţă fiica sa.

Elevi, profesori, părinţi au fost siliţi de pandemie să facă faţă unor provocări majore din toate punctele de vedere. Unii s-au mobilizat şi au găsit soluţii pentru ca şcoala să continue faţă în faţă, chiar în condiţiile de urgenţă sanitară. Într-o postare pe reţeaua de socializare, prof. dr. Cristian Apetrei, medic român din SUA, cu o experienţă de 30 de ani ca virusolog, relatează experienţa din anul şcolar 2020-2021 a fiicei sale.

„Clasele au fost redesenate cu jumătate de elevi“

„Anna este unul dintre cei mai norocoşi copii ai planetei. În perioada lockdown-ului, şcoala ei a reuşit o mobilizare fantastică, încât au putut termina online tot ce aveau prevăzut“, povesteşte părintele.

Peste vară, de la stat în casă, majoritatea copiilor au început să dea semne de depresie. Şcoala a decis ferm că, în toamnă, cursurile vor fi deschise faţă în faţă, mai spune medicul. „S-a lucrat la greu pentru asta toată vara. Ştiti cum e la americani: totul este condiţionat. În unele clase nici măcar nu se puteau deschide ferestre. S-au operat schimbări astfel încât toate geamurile sălilor de clasă să poată fi deschise cu uşurinţă. Clasele au fost redesenate cu jumătate de elevi. Pentru ca să încapă toţi, sala de spectacole, cantina şi sala de sport au fost împărţite în săli de clasă. Ne-am gândit mult cum să organizăm distanţarea. Până la urmă, cineva a venit cu ideea să facem hula hoops cu diametre de 2 metri. În fiecare sală de clasă, toată podeaua a fost acoperită cu hula hoops în centrul cărora s-au plasat pupitrele“, mai spune dr. Cristian Apetrei (foto dreapta).

cristian apetrei. foto facebook-cristian.apetrei

Orele de sport s-au făcut afară, după program

Singurul obiect din programă la care s-a renunţat, a adăugat acesta, a fost fanfare, pe motiv că se scuipă în instrumente şi se proiectează cu viteză secreţiile. „În rest, totul a mers normal, cu modificări: între clase, copiii au fost trimişi în curte. Pe ploaie, ninsoare, frig şi ger. În perioada pauzelor, profesorii au aerisit de fiecare dată clasele. Orele de sport s-au făcut după program, dar afară. În general, cu măşti“, a explicat Apetrei. 

Dacă timpul a permis, elevii au luat masa de prânz în curte: „Cât de cât distanţat. Când a trebuit să se mănânce în clasă, s-a mâncat la pupitre. Cantina nu a oferit deloc mâncare, toată lumea a venit cu pacheţel (pare minor, dar majoritatea mâncau de la şcoală). N-a cârâit nimeni. Singura suferinţă a fost din partea copiilor care împărţeau mâncarea – Anna n-a mai putut mânca căpşuni de la Tommy, Gus n-a mai mâncat bagel de la Anna, Will a trebuit să-şi cumpere biscuiţii singur. Pentru ca să stea cât de cât liniştiţi în timp ce mâncau, în timpul pauzei de prânz, în clase, pe ecranele zoom au avut filme – ce au votat ei“.

Întâlnirile dintre copii, cu masca în casă

Purtarea măştii medicale a fost obligatorie şi nu a fost doar o vorbă goală: „Masca nu a fost doar obligatorie, dar purtarea măştii a fost monitorizată extrem de ferm. Măştile se schimbau de 3-4 ori pe zi. Şcoala a oferit câte două măşti pe zi, părinţii au acoperit restul“. 

În fiecare dimineaţă, mai spune părintele, era obligat să completeze un formular cu 14 întrebări referitoare la starea de sănătate a copilului, în timp ce directoarea şi directorii adjuncţi aşteptau copiii în cortul din curte unde se lua temperatura şi se verifica formularul. „Am primit mesaje din partea şcolii în care ni se solicita să reducem pe cât posibil (ca familii) deplasările în afară, vizitele dinafară şi să organizăm întâlnirile dintre copii în cel mai sigur mod cu putinţă: în general între copii care petreceau timp împreună la şcoală, cu cât mai puţine expuneri şi, fără nicio supărare, cu masca în casă. Din nou, ne-am conformat fără să comentăm“, relatează părintele-medic.

„În ianuarie, profesorii au fost vaccinaţi“

S-a căzut de acord să se meargă în acest fel cât se poate de mult: „Între Thanksgiving şi Crăciun au rămas online. După vacanţa de iarnă, când s-au întors, au fost testaţi cu toţii – elevi, profesori, personal auxiliar. În ianuarie, profesorii au fost vaccinaţi. În februarie a fost vaccinat şi restul personalului. În primăvară, cu copii de peste 16 ani vaccinaţi, s-au reluat sporturile de echipă. După vacanţa de primăvară, copiii au făcut o tură la şcoală pentru a fi din nou testaţi şi am rămas online timp de o săptămână. Nimeni nu a fost testat pozitiv, aşa că orele au fost reluate normal“.

În tot anul, nu s-a îmbolnăvit nimeni, aşa că au putut face o şcoală aproape normală, subliniază medicul. „Probabil că norocul cel mai mare a fost că n-am avut nicio familie de oameni superinformaţi, inteligenţi şi documentaţi care să pună întrebări cretine, să-şi apere drepturile inalienabile, să se ducă în Honolulu la ski sau să protesteze în vreun fel. Ca virusolog, a trebuit să merg în fiecare lună să le prezint părinţilor ce-i interesa despre virus. La fel, şi ceilalţi părinţi doctori în specialităţi cu impact asupra pandemiei – infecţionişti, pneumologi. În general, a fost anul în care ne-am văzut şi am discutat cel mai mult cu ceilalţi părinţi. Rezultatul a fost că şcoala Annei a fost singura şcoală din toată regiunea care a rămas deschisă pentru învăţământ faţă în faţă pentru tot anul“, încheie medicul Apetrei.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite