Ar fi o greşeală
însă să credem că îşi intraseră în rolul de victimă perpetuă care căuta cu
orice preţ să se sustragă arestului. Deprinderea cu represiunea legală la care
erau sortiţi nu i-a împiedicat a iubi,
spera, forma prietenii durabile şi familii.
Represiunea nu a
putut pune capăt vreodată identităţii gay, personale şi de grup. Împotriva
tuturor adversităţilor, viaţa gay continua pe bulevarde, în cercuri de
prieteni, în băi şi cinematografe publice, pe litoral, acolo unde supravegherea
era mai relaxată. Virtualmente peste tot, invizibilă ori discretă cel mai
adesea. Pentru a se
feri de privirea scrutătoare a miliţiei de moravuri, varii sărbători ale anului
erau folosite ca oportunităţi de socializare. Nu trezea suspiciuni o grupare
petrecăreaţă adunată pentru a sărbători momentele festive îngăduite de regimul
comunist. „Aveam o plăcere nebună, îmi spunea un prieten bucureştean, H. T., 66
de ani, să ne întâlnim la joc de cărţi cu ai noştri şi să-i sărbătorim pe
invers pe Nicu şi Leanţa. Era modul nostru de a da cu tifla momentele
obligatorii de fericire naţională. Nu la fel se întâmpla de 23 august, nu ştiu
de ce. Poate de lehamite sau zăpuşeală.”
Bucureşteanul G. T. , 65 de ani, îşi aminteşte de un
revelion petrecut la Timişoara, în spaţiul minuscul al unor prieteni timişoreni
ce aveau norocul să se învecineze, în acelaşi apartament, cu o bătrână
unguroaică ce îi acceptase fără rezerve. Într-atât de mult, încât proteja casa
pentru a o feri de prezenţe altele decât cele masculine. Prezenţa ei
binefăcătoare era, desigur, o notabilă excepţie.
„Ne-am dus la Timişoara la sfârşitul lui decembrie 1981, eu şi un bun prieten arhitect, gay şi el, vecin din Militari. Am ajuns acolo, unde ne aşteptau la gară Albi şi Horsti. Albi lucra la teatru, Horsti parcă făcea scenografie. În apartamentul primit, ei ocupau o cameră (bucătărie, hol, baie), iar cealaltă era ocupată de tanti Olga, Olgo neni, femeie trecută de 80 de ani. Cred că a fost unul din cele mai frumoase revelioane pe care le-am petrecut, cu Olgo neni şi cu câţiva băieţi. Olgo neni a făcut aranjamentele pentru a încăpea eu în patul ei cu alţi doi care formau un cuplu, Csobi şi Tuţu. Ea ne-a aranjat cum să dormim şi în ce poziţie, ca să nu se strice liniştea cuplului. „Ca să vezi ce dormitor mare am, a comentat Olgo neni după ce ne-a aranjat”.
La un moment dat, a doua sau a treia zi, au venit în vizită
nişte rubedenii ale lui Olgo neni. După ce au plecat, ca o vijelie s-a repezit
dumneaei şi deschide toate ferestrele şi toate uşile din casă. „Tu nu simţeşte
miros de femeie aicea? A venit curva aia şi miroase în toată casa”. Am râs în
hohote, văzând cum apăra ea reputaţia casei în care trăia cu Albi şi Horsti.
Era mama cuplului, participând la bucurii, la poveşti sau la necazuri.
Cuplul nostru de băieţi avea şi o căţeluşă pechineză,
Bombonica, care figura în albumul de moravuri a Miliţiei din Timişoara. Când
ăştia prindeau vreun homosexual, îi arătau fotografia şi întrebau „da’ pe
căţelul ăsta îl cunoşti?” Horsti se ducea în gară cu căţeluşa care, dresată, se
uita la cine se uita el mai îndelung. Se ducea apoi la cel vizat, îl trăgea de
pantaloni, până la urmă făcea ce făcea şi i se urca în braţe. Aşa îi invita
Horsti acasă pe cei care îi plăceau, la o cafea, la una-alta. De asta se şi
îndrăgostea des, Olgo neni trebuia sa fie psihologul de serviciu. Erau un amor,
nu alta!”
Iţic, la 87 de ani în momentul interviului smuls acum câţiva ani, mi s-a prezentat drept bătrân evreu homosexual din Cluj, obişnuit cu „rolurile de compoziţie”. Nu i-a fost tocmai uşor, cu o asemenea identitate multiplă şi cu o slujbă de profesor.
„Noi, să ţi-o zic din start, ne-am revenit mai repede din
fascism decât din comunism. Nu vorbesc acum de traume, aia e o altă discuţie.
Sub idioţii ăia de legionari nu aveai mare lucru de ascuns. Erai jidan şi pace,
nu s-a ales praful de mine doar pentru că eram copilandru, să ştii. Norocul
meu! Şi nici nu a durat aşa mult. Sub comunişti, toţi gândeam una şi ziceam alta.
Dar talent actoricesc ca la noi, ăştia altfel, mai rar nene! Una eram, alta
ziceam că suntem. În continuu travesti de personalitate, ca într-un rol de
compoziţie de nu se mai termina naibii. Doi oameni diferiţi, aceeaşi persoană. Ăla
normal eram eu, Iţic homosexualul care îşi juca prost rău rolul de bărbat
căsătorit şi la casa lui. A naibii de lung rolul ăsta, de era sa mă răpună!
Dacă aş avea azi aşa, vreo 20 de ani şi nu spre 80 trecute, parcă-parcă aş vrea
sa fiu şi eu un om normal. Să nu mă ascund ca struţul sub poalele răposatei
neveste, să am un prieten şi să avem puterea de a îndura împreună gura rea a
lumii. Dar uite că nu se mai poate. Când mai am eu vreme să mă îndrăgostesc?
Bine că nu m-a denunţat nevastă-mea că mă ţin cu cine mă
ţin, cum s-a întâmplat cu bietul Ştefan Bonea de la Conservatorul din
Bucureşti. Să înnebuneşti, nu alta. Până acolo mergea denunţul, îţi era frică
în propria casă. Poate de aia amicul meu din Bucureşti, gay-gay, Alexandru
Beldie, s-a căsătorit de vreo trei ori cu femei înţelegătoare, de pricepi unde
bat. L-ai cunoscut? Era o apariţie, un alpinist înrăit care se fâţâia peste tot
îmbrăcat cu nişte pantalonaşi bufanţi de golf din care se vedeau ciorapi fini
de mătase. S-a prăpădit în vara lui 2010, mare figură. A lăsat o carte solidă
despre fauna şi flora Bucegilor, dar şi reputaţia unuia care nu se străduia să îşi
ascundă homosexualitatea. Dimpotrivă, mai degrabă. Nu-i prea păsa de gura
lumii, era un cochet cu nelipsita-i beretă care atârna ca la pictori.
Că tot vorbeam de gura rea a lumii şi cum te puteai trezi cu
un denunţ de nu te vedeai. Şansa mea, mare, e că eram înconjurat de profesori
de liceu, colegii mei, oameni fini. Ştiau de mine, din auzite, că doar nu le-am
zis eu ce şi cum. Mă întrebi de erau homofobi şi cum se manifestau, zău că nu
ştiu nici de unde s-o iau. Nu cred că aveau cu adevărat simţăminte homofobe sau
faţă de mine nu se manifestau. Mă cruţau? Nu cred. Mai degrabă ce se întâmpla
era că te tratau cu un fel de milă. Nu-i zic creştinească, că nu prea era
cazul. Pe fond, mila asta era dispreţuitoare şi destul de umilitoare. Oi fi eu
prea sensibil, na, ca evreu şi homosexual, mai ştii? Dar nu cred că eram doar
eu tratat aşa în mediul nostru. Parcă eram nişte infirmi, niţeluş respingători,
cu care te mai gândeşti dacă vrei să ai de a face. La fel mă simţeam când eram
gratulat cu „măi jidane”, între patru pereţi. De parcă nu voiau să se
murdărească cu unul ca mine, unde pui că nu eram doar jidan-jidan, eram jidan
homosexual. Un pederast. Sau, mai rău, un bulangiu. Dar nu mă urau, mă tolerau
cumva în felul lor mai răutăcios. Niciodată însă nu ştiai cum stă treaba, te puteai
aştepta oricând la o palmă morală care să mă aducă cu picioarele pe pământ.
Ştim noi cine eşti mata, tovarăşe! Adică nu ne duci de nas, nu eşti ca noi. Te
tolerau dacă îi lăsai în pace cu alcătuirea ta diferită sau dacă nu te simţeau
ca o ameninţare profesională. (…) Nu vrem să ştim. Nici nu ştiau, căci nu voiam
să se ştie. Ştiam bine ce m-ar aştepta dacă s-ar afla. Uite aşa, şi eu, şi ei,
aveam un interes comun să nu se afle.
Ce se ştia de la dosar e că eram evreu. Cu asta nu aveam o
problemă, că ne lega Biblia pe toţi. Că bine zicea legionarul de Ţuţea, doar
Isus nu s-a născut la Botoşani, nu? Cartea asta, chiar luată în derâdere, folosea
ca ancoră comună. Ca homosexual, ce ancoră aveam? Cum să se uite ei la mine ca
la un om normal când normalitatea mea era pederastia. Şi ăştia cât de cât
citiţi, care sigur că ştiau de Oscar Wilde ori de Proust… tot credeau că e ceva
necurat la mijloc cu „boala” asta care e aşa puternică, aşa de atrăgătoare, că
putea să te scoată în afara naturii. Mârşăveli de babă analfabetă, ca să nu zic
mai mult. Ciung dacă eram, parcă ar fi fost mai bine decât să fiu purtător de
virus homosexual. Parcă se temeau să nu se ia. Dacă, mai ştii, se îmbolnăveşte
vreun elev de la mine? Azi oamenii parcă sunt mai cu scaun la cap şi au aflat
că nu se ia ca guturaiul. Bine că pe vremea mea nu se prea discuta subiectul,
mai degrabă auzeai vorbindu-se de conspiraţii mondiale sioniste. Nu venise
timpul în comunism să trăim conspiraţia homosexualilor care nu are alt scop
decât să fure copii şi să-i strice. Tu râzi, dar nu e aşa tonic să te gândeşti
ce ţi se poate pune în cârcă. Agent sionist sau (agent) homosexual? Dacă eram
arab, poate că nici nu aveam dilema asta amărâtă. Bine că nu sunt evreu ungur
homosexual.”
Adauga Comentariu
Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos
Varianta 1
Autentificare cu contul adevarul.ro
Varianta 2
Autentificare cu contul de Facebook
22 Comentarii
Sortare: Cronologic · Dupa popularitate
Comentariu considerat abuziv.
# hi hi hi .. Asta din primu' comentariu cred c-a injurat ...
Gretosi, anormali, animale! Cinta la alta masa, poate-ti pica vreun craitar!
Țuțea, legionar sau nu, a stat la pușcărie pentru poporul său, nu a slujit unor legebaiști care vin din afară și-i vedem la paradele alea scârboase și amorale. Dacă vreți divertisment sexual mergeți în locuri ascunse să nu dați și altora exemplul vostru urât și grețos.
Dacă tot dați exemple din perioada comunistă, puneți-l și pe Ioan Luchian Mihalea, ați văzut cu ce vagabonzi era încurcat și ce a pățit.
Vezi toate comentariile (22)